Bassejr
Hero
Jag postar det här i Rollspelsforumet, istället för i Rollspelsmakande, eftersom trådens syfte täcker kampanjskrivande och spelledande i redan existerande spelsystem och universum.
Jag leder, som folk kanske har hört nu, en kampanj i BRP till en egenskriven spelvärld. Jag hoppades åstadkomma någonting i stil med en kombination av farligheten och charmen från Fallout universumet, Mystiken från Drakar och Demoner och Call of Cthulhu, och intrigerna från Vampire, Gangs of New York, och Ravnica: City of Guilds.
Som ni kanske förstår blev det inte riktigt på det viset. När spelandet väl kom igång kom jag på mig själv med att vara oförberädd, jag hade inte skrivit några äventyr, jag hade inte diskuterat fram trovärdiga motiveringar med alla närvarande spelare, osv. Framför allt saknades känslan jag sökte. Jag lyckades inte sätta stämningen rätt, och jag känner att jag skyller allt på dåligt skrivande och förberedande.
Hur gör ni när ni skriver kampanjer, Helt egenskrivna, eller skrivna med förskrivna platser och personer, stora eller mindre, rälsade eller freerunning? Hur gör ni när ni skriver äventyr till kampanjen? Hur hanterar ni själva spelledandet, och tiden mellan spelmötena? Hur gör ni för att hjälpa era spelare skriva karktärer på bästa sätt? Har ni någon form, något recept, eller formel för hur ni bygger äventyr och kampanjer? Vad för nybörjar misstag bör jag undvika?
Tack på förhand
//Bassejr