Nekromanti Om att nå ut till utlandet

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Under den senaste tiden har jag ägnat mig lite åt att översätta Supergänget till engelska. Det är ett spel med relativt lite text, och det är ingen extra kostnad för mig (förutom tid, som jag genom ryktesvägen uppsnappat är detsamma som pengar) att göra en engelsk version tillgänglig via lulu. Nu är arbetet så gott som färdigt. Alla sidor är översatta, korrekturlästa och pdf-ade -- det enda som är kvar att fixa är texten på baksidan som måste skrivas om eftersom det vore en ren lögn att kalla det för ett superhjälterollspel på svenska! Då är det dags att ställa den fråga som ska diskuteras i den här tråden:

Hur gör man för att upplysa engelskspråkiga rollspelare om spelets existens?

Naturligtvis kommer jag att skriva inlägg på ställen som RPGnet och The Forge. Finns det några andra sajter eller liknande som man bör känna till, där det är lämpligt (och anses artigt) att göra reklam för sitt spel?

/tobias

Krille

Super Moderator
Jag kommer i alla fall att sprida ordet till min supergrupp i City of Heroes. En hel del av dem har väntat på att det ska finnas på utrikiska sedan i våras eller nåt.

Storuggla

Champion
"Hur gör man för att upplysa engelskspråkiga rollspelare om spelets existens?"

Tja, en recension på rpg.net brukar fungera. Sedan lite bök på storygames eller the forge skadar väl inte. Bäst vore väl om du kunde få Ken Hite att läsa det kanske, men det kanske blir svårare...
Jag skulle satsa på att få en nörd att skriva ihop en recension på rpg.net till att börja med.

Storuggla, kritor!

Simon

Swashbuckler
Varför inte ta kontakt med Steve Kenson och be honom titta på det och kanske skriva några glada ord eller endorsa det på nåt annat sätt. Av kompisar som haft kontakt med honom har jag fått intrycket att han är rätt prestigelös och dessutom noga med att svara på mail, och Supergänget är ju knappast en direkt konkurrent med Mutants & Masterminds.

Att kunna sätta nånting typ "'I wish I'd created this myself' – Steve Kenson" här och var i marknadsföringen skulle ju inte skada precis, antar jag. Eller ett litet förord att lägga in i en ruta av varianten "detta har hänt...".

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det ska bli kul att se dig sälja 600 ex i alla fall.
Jag lovar att det kommer att vara roligare att göra än att se på! :gremwink:

Jag kommer ju att sälja det som pdf också på engelska. Frågan är om det är lättare eller svårare att sälja det på det viset än som fysisk produkt.

/tobias

Dimfrost

Special Circumstances
Ja. Mer seriöst kommer det att vara väldigt intressant att se försäljningssiffrorna, av båda sorterna.

/Dimfrost

Jonas Ferry

Swordsman
Jag kommer ju att sälja det som pdf också på engelska. Frågan är om det är lättare eller svårare att sälja det på det viset än som fysisk produkt.
Du kommer säkerligen sälja fler av den tryckta versionen än av PDF:en, men de är bra komplement. Senast jag såg siffror för AGON hade det sålt 400 tryckta exemplar och 100 PDF:er. Spirit of the Century sålde under andra kvartalet av 2007 327 tryckta exemplar och 52 icke-bundlade PDF:er.

Det är smart att erbjuda båda formaten, speciellt när det inte är besvärligt att fixa. De har båda sina fördelar och nackdelar.

- Jonas

Jonas Ferry

Swordsman
Forum och podcasts

Hej,

RPGnet har en funktion för att posta nyheter. Jag upptäckte den precis själv, och ska posta om One Can Have Her och se om det kommer in. För mindre nyheter kan man använda forumet Ads/Open Promo, men jag tror inte särskilt många läser där.

Story Games har kategorin Directed Promotion för att presentera nya spelsläpp.

På Forge finns inget riktigt "announcement-forum", eftersom forumet är tänkt att användas för diskussion kring utveckling och spelande. Om du kommer på en spin som gör det intressant för Publishing-forumet kan du posta där, annars är det bästa en spelrapport i Actual Play.

Sedan finns det podcasts: kontakta Have Games, Will Travel och Sons of Kryos och kolla om de är intresserade. Det är många amerikanska indie-människor som lyssnar på dem.

- Jonas

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Forum och podcasts

RPGnet har en funktion för att posta nyheter. Jag upptäckte den precis själv, och ska posta om One Can Have Her och se om det kommer in.
Det är en bra idé. Det ska jag göra.

På Forge finns inget riktigt "announcement-forum", eftersom forumet är tänkt att användas för diskussion kring utveckling och spelande.
Jag hade tänkt fråga dig hur forge-människorna brukade göra, eftersom de bara har en massa "jag ska skriva ett spel"-forum, men inget "jag har skrivit ett spel"-forum. Då vet jag. Det får väl bli en spelrapport eller något.

(Projektets status är att spelet är färdigt och uppladdat till lulu, men jag ska titta igenom det en gång till innan jag gör det offentligt.)

/tobias

Ulfgeir

Swashbuckler
Jag kan slänga upp en blänkare på det forum som startade under namnet "Gamers; Ethics & Religion" på Webrpg. Numera heter det CriticalFumble...

/Ulfgeir