Det finns naturligtvis inga garanter, men jag tänker att det är högre sannolikhet att någon som till exempel själv är jude åtminstone har koll på grundläggande fakta om judendomen, och att hen dessutom inte skriver ett aktivt antisemitiskt spel där judar 100% skrivs som Den Andre.
(Och om hen gör det, så tänker jag att det är deras privilegium. Lite enligt principen "ingen jävel bråkar med min lillebror… utom jag.")
Men nä, jag tänker på det utifrån dels sannolikheter enligt ovan, och dels att det är rätt trevligt när folk ur utsatta grupper får tillfälle att uttrycka sig. Eftersom en oproportionerligt stor del av berättelserna i mainstreamen åtminstone är skrivna av folk som ser ut typ som jag gör.
Detta är klokt och fullt rimligt tycker jag!
Ett sådant perspektiv innebär ju dock inte att det per definition måste vara problematiskt om en person utan egna blodsband till assyrisk/fornnordisk/samisk/etc kultur skriver rollspelsböcker om - eller inspirerade av - kulturen i fråga.
Mina övergripande tankar om ämnet för tråden:
• Om man skriver om saker som (befogat eller inte) uppfattas som kontroversiella - exempelvis folkgrupper som diskriminerats under många år - så kan man räkna med att få kritik från olika håll. Man kan tycka vad man vill om det, men det är ett faktum som det är svårt att runda. Detta gäller oavsett om man skriver rollspelsprodukter eller något helt annat.
• I ett land med tryck- och yttrandefrihet har man (i regel) rätt att säga och publicera kontroversiella saker, men personer som är kritiska mot ens alster har rätt att framföra den kritiken. Man har i sin tur också rätt att såga sönder den kritiken om man vill.
• Att få kritik är inte samma sak som att bli censurerad eller tystad.
• Det är ytterst sällan befogat att hävda att ett alster är rasistiskt enkom för att alstret skildrar en minoritetsgrupp utan att vara skriven av någon som själv tillhör den gruppen.
• Att bli extremt defensiv och vända taggarna utåt är sällan en särskilt gynnsam approach om man anklagas för rasism.