Re: Asbra text för dropinspel på konvent!
Mundo said:
Är det bara jag som tycker att det känns jävligt otroligt att man glömmer bort vilket kön en karaktär har?
Alltså, jag är en notoriskt dålig SL när det gäller att låta folk få köra samma karaktär under längre perioder då jag ofta skriver upp nya äventyr och kampanjer som kanske utspelar sig i totalt olika delar av världen med väldigt olika krav på karaktärerna men jag tror aldrig någonsin att jag har glömt bort vilket kön mina spelares karaktärer har. Är ni som SL inte med när karaktären görs? Saknas emotionell investering?
Namn händer ju rätt lätt att man glömmer bort, men det är ju därför det första som man gör som SL är att skriva ned alla karaktärernas namn på ett litet blad framför sig.
Om minnet sviker er när ni spelar så ofta så ni glömmer bort hur gamla karaktärer är, huruvida de är gifta, vilket kön de har eller vad de arbetar med så rekommenderar jag starkt att göra karaktärskort.
Dessa kan enkelt skrivas ut och sedan klistras fast på styvt papper så de blir lite som ett spelkort. De är inte bara till hjälp för SL utan är dessutom till stor hjälp för spelarna.
Exempel från min Svavelvinter-kampanj:
http://i.imgur.com/io0xVIA.jpg
Men HERRE GUD - vad har ni för problem???
Här är en beskrivning av en rollperson:
Min rollperson är en stor orc-barbar som heter Urkas, c:a 2m10cm lång och väger över 100 kg. Dess hud är är grå-grön, håret är vildvuxet och den har betar som växer upp från underkäken. Den har tribal-tatueringar på armarna och på ryggen har den ett stort portätt av den enögde orc-guden Gruumsh. Min orc går klädd i djurhudar och är beväpnad med ettt väldigt fult och taggigt tvåhandssvärd som är ruskigt effektivt i strid. Runt halsen har den ett halsband med tänder från sina fallana fiender. I bältet har den en pengapung med ett par kopparmynt, ett slitet vattenskinn och en lång dolk. Ryggsäcken innehåller torkad mat för en vecka och ett djurskinn som både kan användas som extra kläder eller täcke.
Har ni läst beskrivningen?
Läs den igen.
Vilket kön har min orc?
VARFÖR ska det vara så svårt att förstå att KÖN ÄR OINTRESSANT!!!
Om min orc dödar ett par goblins - vem bryr sig om det var manliga goblins eller kvinnliga???
Och vad då familj???
Vem bryr sig om vad rollpersonen har för släktingar?
Rollpersonen tog fem minuter att göra och nu ska vi ner i en grotta och döda monster!
Och efter det ska vi ner i en annan grotta!
Och efter det ska vi till staden, bil fulla och slösa bort vartenda öre som vi rättmätigt tagit.
Ja, NI kör kampanjer där könet är det FÖRSTA man bestämmer.
Ja, NI kör rollspel där rollpersonernas sociala interaktioner är det viktiga som driver hela kampanjen framåt.
Men det gör inte vi.
Vad skulle NI säga om VI sa att VI spelar RÄTT och NI spelar FEL. Ni spelar så fel att det ni spelar är inte ens värt att kallas rollspel?
Ni skulle inte tycka om det va?
Men oss kan ni tydligen hacka på utan någon som helst känsla för att människor faktiskt är olika.
Om någon tycker att jag låter förbannad så stämmer det.
Jag har träffat många personer här på forumet som har ett stort rättvisepatos - vissa av dem har till och med skrivit i den här tråden.
Men ni kan ta er fina rättvisa och köra upp någonstan - för den är inte värd ett ruttet lingon om ni inte klarar av att acceptera att andra faktiskt är annorlunda än er.