Först.. Übereil. Jag försökta korta ner, men...
Übereil;n181556 said:
Jag hade svarat dig direkt om det inte varit för att tråden där det sades låstes...Men om du tog illa upp så ber jag om ursäkt.
Även om jag tycker att du gör indirekta förolämpningar & passiv aggression till en konstform.. Så "tack".
Du var nog den proverbiala droppen, och fick mer än du förtjänade i ett av mig svagt ögonblick. Ursäkta för det.. :/
Übereil;n181556 said:
Vi måste antingen rebranda gruppen cis-personer eller avbranda gruppen trans-personer. Jag tror som sagt inte att det är lönt att försöka sig på det senare
-Eller "äga ordet".. Som gay-rörelsen gjort.
En av metoderna har bevisligen fungerat, den andra har det inte. Så.. Förklara ditt resonemang?
Det kan bevisligen leda till irritation & användas som slagord i facism light..
Och hur fick du för dig att brand'ing var ett "måste"?
Übereil;n181556 said:
...Dvs när vi införde begreppet cis så minskade den upplevda skillnaden mellan cis och transpersoner eftersom de nu skiljde sig på ett sätt istället för två.
Inte för att vara den som pissar på paraden (eller jo, en del faktiskt) men det finns två stora problem med uttalandet.
Först, att bedöma "upplevda skillnaden" är lite väl optimistiskt... Även för SJW's... Om inte annant så givet SJW-logik så kan ju ingen annan än en utsatt trans kvinna(som går till man), av utsatt religiös övertygelse, med många utsatta "raser" i sig; Ha "tolkningsföreträde" och inte du?
Sen... Du klappar dig på ryggen för att ha tagit bort en skillnad, när du i och med ordet skapat just en skillnad.
Übereil;n181556 said:
... Att hjälpa kvinnor som misshandlas av sina pojkvänner förhindrar inte i sig själv införande av kvinnlig rösträtt i länder där detta inte är infört än, t ex.
Nej, självklart inte. Men en person som proklamerar "1'st world problems" som allvarliga problem medan mycket värre finns.. (länder och problem)
En som skriker "misogyn" om sverige när landet är en av de mest jämlika i världen..
En som skriker "våldtäcktskultur" i sverige när det FINNS äkta våldtäcktskulturer i världen..
En som skriker "intolerans" i ett land med sällsynta nivåer av tolerans..
Etc.. Rasism, religionsfrihet och en hel del andra saker, samma koncept..
Det visar imho på att en sådan person "kämpar" för uppmärksamhet, fåfänga och status först & främst.
Übereil;n181556 said:
Ibland så finns det dock problem där det är viktigt att man gör saker i rätt ordning... När det gäller cis-transdiktomin så är det såklart så att man kan se problem med uppdelningen, men om man ska avskaffa den så måste man börja i en ände som inte gör transpersoner ännu mer utsatta.
Eller som jag nu påpekat.. Aldrig skaffat ordet, vore bättre.. Imho.
Nu är det dock gjort, och de som ni finner utsatta får ta konsekvenserna vare sig de vill eller inte. Förhoppningsvis ger sig SJW-skocken vidare som ett vandrande monster, och "cis" blir ett glömt ord.
Übereil;n181556 said:
Och att börja med att göra sig av med begreppet cis gör transpersoner ännu mer utsatta.
Där, håller jag med dig.
Men i att du erkänner att de blir ännu mer utsatta, har du också erkänt att ni tagit beslutet, men lämnat risken åt de utsatta.
Übereil;n181556 said:
Det här är någonting som jag tror blir rätt uppenbar om man förstår vad cis är tänkt att lösa snarare än att bara förstå vad problemen med begreppet är.
Historien (och vägen till hellvetet) är lagd med bra intentioner som gett dåliga resultat...
Bara för att vissa ser det som en lösning, betyder inte per automatik att det är problemfritt. Eller ens en lösning.
Übereil;n181556 said:
Du får gärna förklara vilka dessa andra grupper skulle vara.
Seriöst? Du kan inte hitta nån grupp mer utsatta än svenska transpersoner?? Du skojar... Men om inte så nämnde jag några grupper tidigare.
Übereil;n181556 said:
Min brors filosofilärare sa ofta att i de flesta fall när någon ärligt för fram en åsikt och man upplever den som idiotisk så är det oftast för att man inte förstår den.
Also, var försiktig så du inte faller offer för
the Dunning-Kruger effect.
Ah, dags för den dåligt dolda förolämpningen..
Be din brors filosofilärare förklara farorna med ideologier, speciellt för de med bristfällig skepcism.
Och bara ett tips.. Att nämna din "brors filosofilärare" som referens & sen hävda "dunnig-kruger"... Inte så bra argument.
Men nu är vi inne på utbytet av förolämpande bias'es? Heh, kör för det..
Anchoring, Availability heuristic, Availability cascade, Backfire effect... Ska vi byta dolda förolämpningar så finns det en hel del att ta av.
Nej, jag tror "bandwagon effect" passar. Den väljer jag p.g.a. du valde "vi" i vissa uttalanden när mer personliga pronomen borde passat bättre imho..
Men det är ju ett vanligt problem i "er" grupp.. Att tala för andra är lite er grej, vare sig ni får/borde/kan/tillåts/efterfrågas.
Übereil;n181556 said:
Du argumenterar emot lösningar framtagna av feminister på feministisk grund. Du kommer inte kunna förklara varför grunden inte är sund utan att först förstå den.
O_O (Ja, mina ögon försökte poppa ur skallen.)
Du inser att alla religiösa, rasistiska, facistiska, idiotiska, fanatiska och dylika... Kan använda samma argument?
Kommer nån fanatisk nazistist med argumentet "Du kommer inte kunna förklara varför grunden inte är sund utan att först förstå den" så är svaret detsamma som du får:
"Nej." eller "Inser du hur detta 'förstå' är ytterst subjektivt och bara en dåre skulle acceptera det argumentet?" eller "Är det verkligen ditt argument?" eller "Du är en kultist, eller hur?"-välj nåt av dessa.
Übereil;n181556 said:
Ibland så är konsekvenserna av olika lösningar långt ifrån självklara.
Så sant. Så en skock av ideologiskt övertygade är definitivt de man INTE bör lyssna på i ämnen som berör dess ideologi.
Übereil;n181556 said:
Utöver det så känner jag att jag redan förklarat varför fördelarna med att införa begreppet cis uppväger nackdelarna ...
Att du ens säger dig kunna kvantifiera följderna är lite förbluffande, likaså att du tycker dig rättfärdigat risken för "dem".
Fördelen med att vara skeptiker i detta fall är att jag inte har samma anspråk på "sanning", utan bara behöver peka på brister.
Übereil;n181556 said:
Det ska för övrigt sägas att jag känner flera personer (mig inkluderat) vars acceptans för homosexualitet bottnar i insikten att det nästan är som heterosexualitet....Så att existensen av begreppet heterosexualitet hjälpt för acceptansen av homosexuella (och bi-sexuella, och asexuella osv) är jag fullt övertygad om.
Jag förstår ärligt talat inte behovet av kategoriserandet.. Speciellt kategoriserande av något så personligt.
Är du övertygad så får det stå för dig, jag känner ingen som behövde ett specifikt ord för att acceptera en annan person.
Jag vet dock av många som slutat acceptera andra p.g.a. ett ord...
Übereil;n181556 said:
(Som en sidonotering så kan jag säga att det är ett dåligt argument eftersom det bygger på felaktiga premisser. Premissen går ut på att man knör in att ha en åskådning i samma diktomi som handlingar.
Nej. Bara nej. Handlingar är helt irrellevanta, ordet är mer specifikt än så.
Enkelt uttryckt, en teist är en som är övertygad om gud(ar)'s existens. (eller övernaturliga väsen enligt vissa definitioner)
En A-teist är negationen, d.v.s. en person som INTE är övertygad om gud(ar)/övernaturliga väsen's existens.
Ergo, en agnostiker är en subgrupp av ateist. (Brukar benämnas som "weak atheism" i vissa fall)
Liknelsen valde jag för att förklara hur det inte behövs ord för negationer. (t.ex. Afilatelist-sexuella, Negationen räcker.)
Übereil;n181556 said:
Hen är vad jag använder när jag refererar till folk när jag inte vet deras genus i tredjeperson. Föredrar du något annat....
Tackar för omtanken, men "awh..." tanken var ju att du skulle skita i vad jag ville bli kallad och använda ert begrepp iaf.. Aja, för diffust uttryckt.
Übereil;n181556 said:
För övrigt borde hen vara ett ord helt i din smak, om du nu menar allvar med att inte vilja skilja på folk i onödan (för vad gör orden han/hon om inte skiljer på folk i onödan?).
Jag gillar grundtanken, men...
Ord och symboler & ikoner kan i sig anses neutrala, men kan likväl förknippas till betydelser man inte vill röra med en tång..
Jag kan mycket väl veta hur en symbol som tetraskelionen till största del i historien varit en symbol för massor av bra saker i olika kulturer...
Men intifan kommer jag att gå omkring med en swastika på armen, den har svärtats bortom räddning för ett bra tag framöver. "Hen" är inte lika svärtat, men för mycket för att användas imho.
"Hen"... Ett ord som "behövs".. För att könsneutralt beskriva en individ.. Om vi nu bara hade haft ett sätt att beskriva den personen innan... Oh, wait. ;p
Men angående detta ord "Cis"...
1. Att skapa ett ord och använda detta att censurera/förtrycka/skuldlägga/utesluta andra är förkastligt som bäst.
2. Att ta beslut om hur en utsatt grupp ska identifiera sig är förkastligt. Speciellt om något så känsligt. Extra speciellt om det EGENTLIGEN används för
egna syften.
3. Ordets användande (imho) stinker till högan sky av "moral vanity" och statusjakt i stil med "holier than thou". (Var skeptisk, och notera t.ex. minspel & retorik när folk använder ordet..Så ser ni drag ni inte ville se hos andra..)
4. Att skapa ett ord, värdeladda detta och sen använda emotionell utpressing för att tvinga andra att följa med.. Förkastligt. (och rätt vanligt bland meme's som religioner, i might add..)
Min teori är att det handlar mycket mer om "moral vanity" och utlopp för de lägre instinkterna än något annat.
Den teorin kommer ifrån observationer om hur ordet används, av vilka det används och i vilket syfte.
Men jag är ju mer än lite misantropisk och gör aldrig antagandet att personer i grupp agerar moraliskt bara för att de säger så...