Jag försöker lägga in ett hjärta eller nåt här men forumet tror nog att jag spammar, så du får tänka dig att denna post är ett hjärta, typ.För övrigt borde hen vara ett ord helt i din smak, om du nu menar allvar med att inte vilja skilja på folk i onödan (för vad gör orden han/hon om inte skiljer på folk i onödan?).
Är det bara jag som tycker att man bör lära sig skillnaden mellan sexualitet och könsidentitet innan man ger sig in i långa tirader där man envetet vevar mot begrepp man uppenbart inte förstått? =)Wyldstorm;n181473 said:nåns sexualitet
Men krank, det vet du väl att man inte kan springa runt och kräva av folk att de ska lära sig saker? Det är ju elitism av värsta sorten. Du försöker väl inte framstå som om dina faktakunskaper skulle kunna vara mer relevanta och värdefulla än nån annans åsikter?krank;n181639 said:Är det bara jag som tycker att man bör lära sig skillnaden mellan sexualitet och könsidentitet innan man ger sig in i långa tirader där man envetet vevar mot begrepp man uppenbart inte förstått? =)
Här lyckas jag inte förstå riktigt hur du menar, separeringen sker väl ändå oavsett om man väljer att nämna cis eller trans?Xhakhal;n181566 said:det är jobbigt att citera lååååånga inlägg man bara vill åt en bit av från mobilen, men det här svarar på Inkognitos post. Wyldstorm känner jag inget behov av att tilltala.
Separeringen sker inte när någon nämner cis som kategori. Separeringen sker när cispersoner förtrycker transpersoner. Cis är ett ord som används för att beskriva en separering som personer utsätts för.
Fråga inte varför de som använder ordet gör skillnad på människor. Fråga vilken skillnad de beskriver. Hur cispersoner gynnas i situationen som beskrivs. Hur transpersoner förtrycks. Annars gör du alla en otjänst och framstår mest som kränkt.
Man kan ju t.o.m. dra det så långt att man säger att förtrycket blir svårt att prata om, och lätt får stå oemotsagt, eftersom det blir komplicerat att prata om det - orden har blivit förbjudna!Xhakhal;n181690 said:Ja. Det jag skriver är att 'separeringen' är ett förtryck som sker. Inte någonting som händer genom att vi sätter ord på det. Att lasta de som sätter ord på det för förtrycket är time honoured tradition hos folk som inte vet vad de pratar om.
(Se exemplet: 'det är ni som diskuterar rasism som är se verkliga rasisterna!!')
Så att undvika det är ett hett tips. det sker ingen separering bara för att man sätter ord på ett förtryck, och det är mycket tröttsamt att bli anklagad för det. Så jag uppskattar att du tar till dig av vad jag säger, men anar på ditt språk att du ändå verkar tycka att det handlar om att människor som använder ordet cis gör det för att skapa onödiga klyftor mellan människor? Eller - oavsett deras avsikt - skapar onödiga artificiella klyftor mellan människor? Stämmer det, eller missförstår jag dig?
Xhakhal;n181690 said:Ja. Det jag skriver är att 'separeringen' är ett förtryck som sker. Inte någonting som händer genom att vi sätter ord på det. Att lasta de som sätter ord på det för förtrycket är time honoured tradition hos folk som inte vet vad de pratar om.
(Se exemplet: 'det är ni som diskuterar rasism som är se verkliga rasisterna!!')
Så att undvika det är ett hett tips. det sker ingen separering bara för att man sätter ord på ett förtryck, och det är mycket tröttsamt att bli anklagad för det. Så jag uppskattar att du tar till dig av vad jag säger, men anar på ditt språk att du ändå verkar tycka att det handlar om att människor som använder ordet cis gör det för att skapa onödiga klyftor mellan människor? Eller - oavsett deras avsikt - skapar onödiga artificiella klyftor mellan människor? Stämmer det, eller missförstår jag dig?
Ah, såpass. Tack för din öppenhjärtighet! Det här förklarar ju en del. Antar att det finns fler som kände (eller fortfarande känner) likadant.Inkognito;n181748 said:Sedan trodde jag de första gångerna jag mötte ordet [cis] att det var ett skällsord pga hur det användes. Det färgade hur jag såg på andra som använde ordet, även i vänligare ordalag, innan jag tog mig i kragen och redde ut vad det stod för.
Den aspekten lägger jag inte så mkt värdering i. Hur normalt är det att vara rollspelare liksom!zonk;n181772 said:Kan tänka mig att det kan kännas lite extra spetsigt när man alltid tidigare bara varit "normal".
Lite OT men det här är bara så jävla sjukt. Nog för att man ofta får vara påstridig (ibland extremt påstridig) för att få behandling av något slag i svensk sjukvård, men fy fan. Det här e ju fan så jävla stört. Hur kan de ha så satans fel i huvudet?Xhakhal;n181797 said:En vän till min mamma fick tex inte diagnos (och därmed hjälp) i fjol eftersom hennes BMI var för högt, och läkaren inte ville diagnosticera en för tjock person som trans.
Som om inte tjocka kvinnor också existerar.
Jag tror du missat hur "sjukt" dålig svensk sjukvård är just nu.zonk;n181831 said:Lite OT men det här är bara så jävla sjukt. Nog för att man ofta får vara påstridig (ibland extremt påstridig) för att få behandling av något slag i svensk sjukvård, men fy fan. Det här e ju fan så jävla stört. Hur kan de ha så satans fel i huvudet?
Ja, OT, men det är verkligen groteskt, ja.anth;n181843 said:Lite OT...
Jag tror du missat hur "sjukt" dålig svensk sjukvård är just nu.
Tja, det är bra mycket mer accepterat att vara rollspelare än att vara trans*. Exempelvis. Ingen har mig veterligen blivit ihjälslagen, utsatt för övergrepp, nekad sjukvård eller mobbad till självmordets gräns för att de är rollspelare.Inkognito;n181793 said:Den aspekten lägger jag inte så mkt värdering i. Hur normalt är det att vara rollspelare liksom!
Doomhamster;n181954 said:Tja, det är bra mycket mer accepterat att vara rollspelare än att vara trans*. Exempelvis. Ingen har mig veterligen blivit ihjälslagen, utsatt för övergrepp, nekad sjukvård eller mobbad till självmordets gräns för att de är rollspelare.
Lite spetsigt, men - nördar, särskilt nördkillar, som tror att de vet nåt om hur det är att tillhöra en förfördelad grupp i samhället för att de har en HOBBY som folk i allmänhet tycker är lite ocool och obehaglig, retar gallfeber på mig.
Ok, jag formulerade mig uppenbarligen bristfälligt där.Doomhamster;n181954 said:Tja, det är bra mycket mer accepterat att vara rollspelare än att vara trans*. Exempelvis. Ingen har mig veterligen blivit ihjälslagen, utsatt för övergrepp, nekad sjukvård eller mobbad till självmordets gräns för att de är rollspelare.
Lite spetsigt, men - nördar, särskilt nördkillar, som tror att de vet nåt om hur det är att tillhöra en förfördelad grupp i samhället för att de har en HOBBY som folk i allmänhet tycker är lite ocool och obehaglig, retar gallfeber på mig.