...information om länder, statsskick och geografi.
Är inte detta lite av en nidbild?
Om jag skriver:
"Lalandia är en urgammal monarki vars kungaätt suttit på tronen i minst 5 generationer. Den sittade konungen har gjort sig känd som en grym härskare, vilket lett till många bonderevolter. Samtliga har slagits ned blodigt och brutalt. I de otillgängliga bergen i öster har fickor av självstyrande samhällen växt fram, som en motreaktion mot detta."
Så har jag ju gjort precis det. Och de flesta spelmoduler jag har läst presenterar info om av den här typen. Det är ju inget man inte kan komma på själv, men när det är etablerat så kan jag exempelvis spela:
- En stursk revolutionär
- En knekt med samvetskval
- En ädling på håll släkt med den förra dynastin
- En tvångsvärvad soldat
- En vägvisare från bergen, som dock inte blandar sig i frihetskampen
Etc etc, och allt får en kontext som vi alla runt bordet förstår och kan förhålla oss till.
Jag upplever att när man kritiserar settingtexter så är det utifrån en uppfattning att dessa inte tillför någon information som är till nytta i spel. Men är det verkligen så vanligt? Att en stad har 50 000 invånare eller 500 000 invånare spelar ju roll. Om vi är i en djungel eller på en glaciär spelar ju roll. Om vi är i en tidigmodern demokrati eller i en utopisk sattelitstad spelar ju roll.
Det här är ärliga frågor. Jag förstår att man kan tycka att det blir för mycket information. Men då faller ju hela argumentet om att det är så enkelt att spela i vär värld, för alla vet hur det funkar. Herregud, inte ens vi som lever i Sverige är överens om hur saker funkar i landet. Och mycket har vi inte någon som helst aning om, och informationsutbudet är minst sagt överväldigande!
Ärliga frågor, som jag inte blir klok på.