Nekromanti Om BRP: Varför allt jävla gnäll?

Olle Linge

Snigel
Re: En liknelse

Din liknelse fungerade bra, men jag håller inte med om att alla indiespel är anpassade specifikt till en viss värld och inte har något att ge i allmänhet. Det är inte så att de nya idéer inom regelmakande som kommit den senaste tiden inte går att använda generellt, vilket jag tycker att jag visat ganska klart i Nyx. Visst är många indiespel inriktade på en specifik genre eller ett speciellt sätt att spela, men många grundläggande idéer går att använda genrellt och i så fall håller inte riktigt liknelsen.

Arfert

Facit

det där var väl äpplen och päron på steroider? :gremgrin:

..dessutom finns det propellerplan, fortfarande.

G

Guest

Guest
Re: För att det är så tröttsamt

Absolut. Men för mig som gillar regler och tycker regler skapar en bra och neutral grund och balans om vad man kan inte kan göra, regler som gäller ALLA, SL som spelare så blir det tråkigt. Sen ser jag mig inte som regelslav, tvärtom. Men jag gillar att att som SL ha en stadig grund.

Det ena behöver inte utesluta det andra. Men det är en personlig smak.... :gremlaugh:

Arfert

Facit
Re: Kvalitetsgrader

Det var väl ändå inte det som menades, utan det är elegantare om man kan lösa det så att slå lågt alltid är bra... eller nåt.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag tolkade det som att det var svårt att förklara, bara. Visst är det elegant att det alltid är bra att slå antingen högt eller lågt, men det är ännu elegantare att slippa en massa subtraktioner och använda jämförelser i stället.

/Dimfrost

G

Guest

Guest
Re: Expert-utlåtande ;-)

Den av mina spelprodukter jag har fått mest beröm för är Expert DoD från 1985
Det tvivlar jag inte en sekund på. DoDE har trots allt varit en av dom tunga tegelstenarna hemma hos oss. Men frågan är, utan att dissa på något sätt nu, skulle det gå lika bra idag?

Troberg

Sinister eater

Jag tror att BRP gick bra i Sverige på grund av sin stora flexibilitet. Den av mina spelprodukter jag har fått mest beröm för är Expert DoD från 1985. Tyngdpunkten på berömmet har legat på systemets flexibilitet, att SL kan göra vad hon vill med det. Försäljningssiffrorna säger något om detta; svenska D&D kom inte i närheten.
Jag håller med, det var en mycket bra produkt som spelsystem (den kvalifikationen är bara med för att det inte fanns någon värld att tala om) för sin tid. Enkel, kraftfull och utan alltför påfrestande buggar. Jag tror inte jag stött på någon aktivt som ogillade den, även om utvecklingen naturligtvis gått vidare och man idag kanske föredrar andra spel.

Egentligen var det bara tre saker jag tyckte var mindre lyckade:

* B-färdigheter. Olyckligt namn och egentligen inte nödvändiga.
* Poängkostnaden för att höja färdigheter var lite för svår att komma ihåg i huvudet. En som följde en formel hade varit trevligare.
* Kroppsdelar infördes utan att vapnen justerades. Från att kunna ta några träffar så hackades plötsligt kroppsdelar av till höger och vänster för att skadan var kalibrerad efter total KP, inte kroppsdelarnas lägre KP.

Mest mindre saker alltså.

Sedan kanske jag idag tycker att jag vill ha sånt som fördelar/nackdelar, stöd för karaktärsbeskrivning osv, men att klaga på det känns som att klaga på en 20 år gammal dator för att den inte kan köra dagens program. Man måste liksom ha rimliga förväntningar.

Den var banbrytande när den kom och är i mitt tycke ett av de tre mest betydande stegen i svensk rollspelshistoria.

Foggmock

Myrmidon

..dessutom finns det propellerplan, fortfarande.

Ja, men ingen förväntas bedriva någon seriös skarp flygstrid i dem. :gremgrin:

Organ

Out of time, out of mind
Re: En liknelse (ot)

Jag vet att du bara pratade om jetplan under 1:a världskriget som en liknelse och att mitt svar inte påverkar det på något sätt, men jag vill i alla fall påpeka att det första jetplanet flög så tidigt som 1910. Den intresserade kan läsa mer här.

/Anders

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Nix, den skulle inte gå lika bra idag. Nuförtiden bör man leverera en bra spelvärld med grundprodukten.

Arfert

Facit

Med modern tidsenlig layout, och eventuellt en lättare uppgradering så tror jag det skulle stå sig bra mot de flesta spel, faktiskt.

Jag menar, Runequest funkar ju fortfarande.

(fast en spelvärld skulle nog behövas, som Anders skrev nedan)

G

Guest

Guest

Jaja! Självklart. Men vad tror du om själva regelkärnan? Jag är faktiskt övertygad om att DoDE skulle fungera. Givetvis uppfräschat och uppdaterat. Precis som SAGA tror jag att marknaden mår bra av smalare och enkla rollspel. Även om jag inte är världens BRP fan så tror jag det iaf :)

Mekanurg

Javisst. EDD-regelkärnan är solid med lång hållbarhet, men behöver uppdateras en smula för den nya tiden. Lägg sedan till en schysst spelvärld och du får :t6b-6: :t6b-6: :t6b-6:

Arfert

Facit

Saga är ju en kusin till DoD... jag spelade aldrig DoD på den tiden, men vi har väl delvis samma källor, Sagas regler har ärvt ideer från Runequest, Stormbringer, Prince Valiant, WFRPG och lite GURPS... (Och kampanjen av Ars Magica och Harn)

Troberg

Sinister eater

Ja, men ingen förväntas bedriva någon seriös skarp flygstrid i dem.
Antagligen i utkanten av metaforen nu, men visst finns det propellerplan som används som stridsflygplan, i första hand mot gerillas och mot knarksmugglare. Ett populärt exempel är Embraer EMB 312 Tucano, men det finns flera andra som är ganska lika.

Sedan finns också improviserade stridsflygplan, flygplanens motsvarighet till technicals, dvs vanliga jeepar med improviserad beväpning. Om fienden inte har något jaktflyg eller luftvärn att tala om så går det alldeles utmärkt att hänga bomber, raketer och kulsprutor under vingarna på civila småflygplan och det finns till och med färdiga vapensystem att köpa för det specifika ändamålet (liknar ungefär en takbox med fyra kulsprutor i som man hänger under vingarna eller buken på planet). De är vanliga i småkonflikter i U-länder.

Med andra ord, visst kan BRP fortfarande användas seriöst.

Mekanurg

Re: En liknelse (OT)

Sedan finns också improviserade stridsflygplan, flygplanens motsvarighet till technicals, dvs vanliga jeepar med improviserad beväpning. Om fienden inte har något jaktflyg eller luftvärn att tala om så går det alldeles utmärkt att hänga bomber, raketer och kulsprutor under vingarna på civila småflygplan och det finns till och med färdiga vapensystem att köpa för det specifika ändamålet (liknar ungefär en takbox med fyra kulsprutor i som man hänger under vingarna eller buken på planet). De är vanliga i småkonflikter i U-länder.
För ett par veckor sedan nattbombade tamilska tigrarna Colombo med sådana plan. Attacken hade enbart psykologisk verkan. Det lankesiska flygvapnet misslyckades att sätta stopp för planen.

Big Marco

Läskig

Jo, det är klart smidigare att bara använda tärningslaget istället för att räkna ut saker. Problemet med en sådan metod är att den kan verka ologisk när man försöker förklara den i ett textstycket.

Det är logiskt att slå tärning och får så högt eller lågt resultat som möjligt.
Men att slå tärning och få så högt som möjligt, men ändå inte över ett visst värde kan verka väldigt udda för en person som inte känner till systemet.

Fast det gäller alla regler, att man måste bedöma och väga dem på guldvåg. Och har man väl bestämt sig för en regel så får man också se till att det beskrivs och förklaras på ett pedagogiskt sätt.

Förståelsen räcker med att den fungerar en gång. En mekanism används om och om igen och bör vara smidigare att använda under spel. Därför hellre lite "jobbigare" texter som innehåller enklare mekanismer.

Om det nu är motsatsförhållanden.

Arfert

Facit

Och under 60-talet (som i liknelsen) använder jänkarna propellerplan i Vietnam till en viss utsträckning, och sen kan vi ju ockå dra oss till minnet von Rosens små Saab-plan i biafra-konflikten (minns inte om det var Saab Safari, eller Saab Safir...)

Mekanurg

MFI-15 (OT)

MFI-15 tror jag, med 20 mm raketpods under vingarna.

Messerschmitten beskjuter forumet igen.