Mjo, jag hamnade i diskussion med en kamrat om det här med handlingsresolution härom dagen, och han framförde en kritik jag inte riktigt hade svar på. Jag är nästan säker på att frågan avhandlats tidigare här på forumet, men jag och det här forumsystemet kommer inte riktigt överens, framför allt inte vad gäller sökning efter äldre material... Jag kan t.om ha frågat det här förut, men isåfall ber jag så mycket om ursäkt för mitt urkassa minne.
Frågan är såhär:
I ett system som idkar situationsresolution, dvs inte traditionell handlingsresolution, slår man ju för huruvida man lyckas uppnå det man vill snarare än att man lyckas med en specifik handling. Problemet som uppstår, som min käre kamrat påpekade, att det blir minst sagt intressant om man börjar fundera kring vad färdigheter egentligen betyder i ett sådant system.
Det klassiska exemplet med att hitta smuts om någon, till exempel. Traditionell handlingsresolution meddelar saker som huruvida man lyckas öppna kassaskåpet eller om man lägger märke till det hemliga lönnfacket. Där mäter färdigheterna direkt förmåga att lyckas med något - väldigt logiskt och så.
Men vad mäter färdigheterna i ett situationsresolutionssystem? Vad slår jag för att "hitta smuts om den här skurken"? "Oskadliggöra motståndaren"? För mig känns det här oerhört ointuitivt. Kanske måste man helt tänka om för att kunna använda situationsresolution, kasta alla traditionella färdigheter överbord för att istället ha väldigt generella "lösa situationer av typen X"- färdigheter? Helt klart är att färdigheter som "pistol" eller "låsdyrkning" inte verkar mäta någonting.
Frågan är såhär:
I ett system som idkar situationsresolution, dvs inte traditionell handlingsresolution, slår man ju för huruvida man lyckas uppnå det man vill snarare än att man lyckas med en specifik handling. Problemet som uppstår, som min käre kamrat påpekade, att det blir minst sagt intressant om man börjar fundera kring vad färdigheter egentligen betyder i ett sådant system.
Det klassiska exemplet med att hitta smuts om någon, till exempel. Traditionell handlingsresolution meddelar saker som huruvida man lyckas öppna kassaskåpet eller om man lägger märke till det hemliga lönnfacket. Där mäter färdigheterna direkt förmåga att lyckas med något - väldigt logiskt och så.
Men vad mäter färdigheterna i ett situationsresolutionssystem? Vad slår jag för att "hitta smuts om den här skurken"? "Oskadliggöra motståndaren"? För mig känns det här oerhört ointuitivt. Kanske måste man helt tänka om för att kunna använda situationsresolution, kasta alla traditionella färdigheter överbord för att istället ha väldigt generella "lösa situationer av typen X"- färdigheter? Helt klart är att färdigheter som "pistol" eller "låsdyrkning" inte verkar mäta någonting.