Om det är humor man är ute efter, såklart.Samma tankesätt går utmärkt att använda i rollspel.
Själv skulle jag inte ha några som helst problem med att Dundee fick användning för sitt höga färdighetsvärde i Kastvapen och sin Karisma även i storstaden.
Jar Jar Binks-karaktärer, däremot, är bannlysta från de grupper där jag spelleder. Jag spelleder inte humor, och den som vill ha humor får hitta en annan kampanj att spela i.
Absolut; det är ju den medelvägen jag börjat fundera kring i och med den här tråden.Det är ju fullt möjligt att bara tillåta spelaren att beskriva hur han eller hon går till väga för att lösa situationen, meda spelledaren fortfarande får beskriva den exakta utgången. I smutsletningsfallet skulle alltså spelaren få beskriva vad rollpersonen gör för att hitta smutsen, medan det fortfarande är spelledaren som beskriver vad som hittas.
Däremot, om man som i det ursprungliga exemplet metraktar konflikten som att "om lyckat hittar man smuts, om misslyckat hittar man ingen smuts" så blir det ju så. Såklart man kan göra annorlunda, men då går man ifrån originalidén och bör vara medveten om den saken.