Nekromanti Om det såg ut såhär skulle jag lira fantasy [länk]

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Aj tusan!

Arfert said:
...visst kan man hitta system som ger en grund till den känsla som fanns i videon, men för att få till det krävs att spelet har en setting som verkligen kan inspirera och förmedla det man vill ha fram. Och för det krävs en tydlig konstnärlig vision.
Nu har den här tråden börjat handla om vad som helst. Det börjar bli tydligt att alla ser olika saker i videon. Min hela utgångspunkt var att jag associerade till dåligt skriven fantasy med töntiga klichéer och saker inslängda för att de är häftiga, men gjort med kärlek och kreativitet och stark passion.

Det verkar som om du associerar till raka motsatsen. Och alla som svarat på tråden verkar ha olika tolkningar, vilket gör att videon som utgångspunkt för vad jag försökte tala om uppenbarligen var en dålig idé. Den här tråden har dock givit en hel del intressanta grejer, så jag skall inte klaga.

Arfert

Facit

Låt mig omformulera mig då: många tror att de kan skriva bra fluff, bara för att de kan producera långa texter. Men så är det inte. Det är sjukt svårt (lika svårt som att skriva en riktigt bra roman, kanske). Och majoriteten av dagens rollspel visar det...

Arfert

Facit

Nu har den här tråden börjat handla om vad som helst.
- så är det på internet. :gremgrin:

men gjort med kärlek och kreativitet och stark passion.
Thats my point... töntiga klichéer är inget som behöver undvikas om det görs med en stark kreativitet. Heck, några av världens bästa böcker och filmer skulle uppfattas som töntiga klichéer om de gjorts av mer medelmåttiga personer.

Arfert

Facit

glömde... det skrivs visserligen en massa fluff, men i diskussionerna på forum snackas det enbart om regler.

Ingen verkar bry sig om HUR bra fluff kommer till.. den kreativa processen. Och VARFÖR fluffet är bra eller inte. Sådana diskussioner förekommer allt för sällan.

Kanske för att det är enklare att diskutera mekanik än känsla. Och hur känslan/fluffet påverkar actual play.

Senast det pratades om sånt på allvar var kanske i samband med Oktoberlandet.

walium

Ganska töntig, faktiskt

Det är möjligt, men vad som är bra fluff är också svårare att fastslå. Se bara hur folk i den här tråden har reagerat på musikvideon som Genesis postade. Stämning, koncept och fluff är mer vagt och påverkat av personliga preferenser. Regler kan prövas och diskuteras någorlunda sakligt utan att man för den sakens skull måste gilla dem eller den sortens spel som de uppmuntrar. Det är lika svårt med alla former av kulturyttringar. Vem borde få Nobelspriset i litteratur? Vad är konst? Även om man kanske kan ha synpunkter på grammatik, röd tråd, fokus, karaktärsgenerering och så vidare, så finns det mycket som utgår ifrån ens egen smak och preferenser.

Arfert

Facit

...vilket gör det ännu mer viktigt att diskutera det... om inte annat ur spelskaparsynpunkt... Vad ÄR en bra spelvärld? Vad är det som gör den bra? Vilka faktorer? Vilket innehåll? Hur skriver jag för att underlätta för en viss typ av spel?

Alltså inte smakfrågor i fråga om genreval, som "jag skulle aldrig spela vaniljfantasy" eller "jag skulle aldrig spela manga", utan snarare "hur skriver man en BRA manga/fantasy/whatever-kampanj".

walium

Ganska töntig, faktiskt

Jo, men så fort du frågar efter något sådant så kommer du att bli sittande med en massa olika och delvis motsägelsefulla åsikter eftersom folk har olika åsikter om vad som är fantasy (eller skräck, sci-fi och så vidare) och i synnerhet om vad som är bra fantasy. Och visst, dessa åsikter kan säkert vara användbara också, men det kommer att bli en rätt personlig och subjektiv diskussion.

Jag tror att det är väldigt bra att diskutera alla delar av ett spel och få feedback. Men man kanske får ut mer av en liten grupp likasinnade som delar ens vision och åsikter om vad som är bra fantasy.

Poängen är i alla fall att det är svårare att diskutera saker som till stora delar utgår ifrån tycke och smak än någon form av regelsystem som ändå följer någon slags tydlig logik. En tydlig tendens som jag märker när jag försöker diskutera världskoncept så brukar det sluta på två sätt: a) om tråden är allmänt formulerad så får man fler svar, men vagare och mindre användbara b) är man specifik och har tydligare önskemål så får man ofta inga svar överhuvudtaget. I båda fallen så blir man sittande med feedback av begränsat värde.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Samtidigt är det en stor skillnad på att skriva bra fluff och användbart fluff, som också poängteras i kranks Scripturatråd. Det är ofta här jag tycker licensspel fallerar -- de baseras på en licens där settingens viktigaste och mest centrala konflikt redan har använts i en historia, så det man har att göra är att antingen ignorera denna konflikt och skapa en ny (och vad skulle man då med allt det där fluffet till, om man ändå får göra allt själv?) eller spela i skuggan av den centrala historien (vilket innebär att spelet inte blir som det media det försöker efterhärma).

Arfert

Facit

Jag har inget emot motsägelsefulla åsikter.... till sist måste man ju ändå välja det man tror på mest, och lite på sin egen kreativitet. Men att stöta och blöta saker kan hjälpa till på vägen.

Arfert

Facit

ja det håller jag med om.. och användbarhet är något jag innefattar i begreppet "bra fluff" när det gäller rollspel. Att det ska inspirera på ett mer handfast sätt. Samma sak med illustrationer; många av exemplen som dök upp i illustratörs-tråden är väldigt drivet gjorda, men de illustrerar nästan inget.

Eksem

Champion

Fast att något är svårt att diskutera är väl den sämsta anledningen till att inte diskutera något? Laaaazy.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Fast att något är svårt att diskutera är väl den sämsta anledningen till att inte diskutera något? Laaaazy."

:gremlaugh:

Det är inte menat som ett argument mot att överhuvudtaget diskutera, snarare en påminnelse om att man inte ska förvänta sig för mycket, att man bör veta vad man är ute efter och att det i slutändan är skaparen som avgör.

Att jag sedan faktiskt är lat är bara ett sammanträffande.

Ram

Skev

Genesis said:
Nu har den här tråden börjat handla om vad som helst. Det börjar bli tydligt att alla ser olika saker i videon. Min hela utgångspunkt var att jag associerade till dåligt skriven fantasy med töntiga klichéer och saker inslängda för att de är häftiga, men gjort med kärlek och kreativitet och stark passion.
Bara av nyfikenhet, vad är det som du tycker visar på kärlek och kreativitet och stark passion i videon?

För jag för min del tycker så här: Videon har en oerhört seriös hållning till ett lätt plastigt och eventuellt lite småfånigt tema. De vill att videon skall bli snygg.

Den fundering som jag har är hur man skall gå till väga för att överföra det till ett rollspel. Går det att göra via regler eller är sådant för evigt förvisat till det som kallas fluff? Om det går, vill man göra det via regler?

Ram

Skev

Arfert said:
Det där är intressant ...jag blir ofta irriterad på hur lite tankekraft och vikt som läggs på BRA fluff. Antagligen för att det är otroligt svårt att skriva fluff i världsklass (i den svenska rollspelsvängen kanske det finns en tre fyra personer som klarar det).
M-mmm... Men vad är egentligen bra fluff? Jag vet vad jag vill ha i mitt fluff, men vad vill andra se?

Arfert said:
...visst kan man hitta system som ger en grund till den känsla som fanns i videon, men för att få till det krävs att spelet har en setting som verkligen kan inspirera och förmedla det man vill ha fram. Och för det krävs en tydlig konstnärlig vision.
Konstnärlig vision? Heh, det hör man inte varje dag när man pratar rollspelskonstruktion. Fast det stämmer säkert. Det som jag nästan alltid saknar i rollspel är konsekvens. Att saker hänger ihop och utgör en enhet. Att man direkt får en känsla av att världen funkar och hur den funkar.

Eksem

Champion

"Det som jag nästan alltid saknar i rollspel är konsekvens. Att saker hänger ihop och utgör en enhet. Att man direkt får en känsla av att världen funkar och hur]/i] den funkar."

Är det så fortfarande? Jag minns den känslan från många gamla spel, men det är länge sedan jag köpte något nytt som gjorde att jag kände så.

Ram

Skev

Eksem said:
Är det så fortfarande? Jag minns den känslan från många gamla spel, men det är länge sedan jag köpte något nytt som gjorde att jag kände så.
Det är väldigt olika tycker jag. Många spel i dag känns som rena hafsverk, en bunt cool som man försöker sälja som ett spel. Vissa spel är så tunna att de inte ens kvalificerar som ett spel utan bara är ett system. Bara ett fåtal förmår förmedla en bra och konskvent värld inklusive vision utan att falla hän åt massproduktion.

Arfert

Facit

klart man kan prata om konstnärlig vision när det gäller rollspel, på samma sätt som inom andra kulturyttringar... vill man vara lite kulturkoftigt skitnödig så har kan man likna rollspel med allkonstverk.. :gremgrin:

Ram

Skev

Eksem said:
Fair enough, men de är väl i alla fall konsekventa?
Njä, inte direkt. Om saker och aspekter av världen inte passar ihop och om systemet inte över huvud taget stödjer världen eller de beskrivningar som kan antas ligga till grund för systemet så tycker jag inte att spelen kan kallas konskventa.

Det är som jag sade alltför ofta som spelskapare fokuserar på coola saker snarare än att fundera över varför den coola saken skulle förekomma. Man tar en pseuomedeltida värld och möljer in en kasse udda företeelser vars enda roll är att särprägla utan att se över konsekvenser i samhället i stort.

Fast nu gnäller jag...

Arfert

Facit

Men vad är egentligen bra fluff? Jag vet vad jag vill ha i mitt fluff, men vad vill andra se?
ja det är ju frågan... till att börja med vill jag att det ska vara välskrivet, så man sugs in i texten, som i en bra roman... jag avskyr att läsa sådant som känns som en akademisk avhandling skriven av en torrboll.

Sen bör det ju på något sätt vara användbart, och det kan det ju vara på olika sätt. Inte nödvändigtvis bara som inspiration till äventyr, utan sådant man kan förmedla till spelarna för att öka deras inlevelse (om det är det man vill uppnå), eller sådant som bara är coolt. Om fluff gör en mer motiverad att spela så är det bra.

Bra bilder kan också vara bra fluff... hade antagligen aldrig spelat Jorune om det vart illustrerat som vilket rollspel som helst. McBrides bilder gjorde att jag pallade att spela Merp. osv..