Nekromanti Om det såg ut såhär skulle jag lira fantasy [länk]

Ram

Skev
Re: Aj tusan!

Arfert said:
klart man kan prata om konstnärlig vision när det gäller rollspel, på samma sätt som inom andra kulturyttringar... vill man vara lite kulturkoftigt skitnödig så har kan man likna rollspel med allkonstverk.. :gremgrin:
Heh, du får förståss kalla det för vad du vill! :gremgrin:

Konstnärlig vision är absolut ingen dålig beskrivning.

Eksem

Champion

Jag känner igen vad du menar, men det är mest så länge sedan jag såg det, och börjar vi inte nämna exempel här så fastnar vi nog :gremsmile:

Ram

Skev

Arfert said:
Sen bör det ju på något sätt vara användbart, och det kan det ju vara på olika sätt. Inte nödvändigtvis bara som inspiration till äventyr, utan sådant man kan förmedla till spelarna för att öka deras inlevelse (om det är det man vill uppnå), eller sådant som bara är coolt. Om fluff gör en mer motiverad att spela så är det bra.

Bra bilder kan också vara bra fluff... hade antagligen aldrig spelat Jorune om det vart illustrerat som vilket rollspel som helst. McBrides bilder gjorde att jag pallade att spela Merp. osv..
Det säger sig iofs själv, men det viktigaste är att fluffet kompleterar reglerna för att förklara hur spelet är tänkt att spelas. Det är det som gör breda spel så förbannat svåra att skriva fluff till i mitt tycke. Då man förväntas kunna göra så mycket så blir fluffet spretigt, ofokuserat och/eller växer i volym.

Det skulle vara ett intressant experiment att utlysa en tävling och se om någon kan skriva fluff som på ett bra sätt förmedlar känslan i videon.

Ram

Skev

Jo, du har nog rätt. Och jag är för trött och lat för att rabbla exempel.

Men om du vill får du gärna ge mig exempel på bra spel. Jag har hittat exakt ett på de senaste två åren: Oktoberlandet. Jag har iofs bara köpt något dussin eller så.

Jag har stora förhoppningar om Mouse guard dock.

Mogger

Hipsteranka

Arfert said:
...till att börja med vill jag att det ska vara välskrivet, så man sugs in i texten, som i en bra roman... jag avskyr att läsa sådant som känns som en akademisk avhandling skriven av en torrboll.
Här ser man ju genast hur avgörande personliga preferenser är. Själv har jag insett att höga krav, i stil med välskrivna romaner, är kontraproduktivt. Det finns väl, för att parafrasera Ram, exakt ett spel som klarar det - Oktoberlandet. Ja, Trakorien är ju en skön fluffmodul med såklart. Men isf får vi nog vänta tills 2020 innan vi får läsa en bra flufftext igen. Och det håller ju inte. Vi vill ju helst av allt spela spel!

Så, måste välja mellan flufftext som siktar mot skönlitterära höjder utan att ens nå halvvägs och torra akademiska texter väljer jag det senare varje dag i veckan.

Men, helst tycker jag att man ska skriva på ett sätt som känns naturligt för en själv. Köper man rollspel för läsvärdets skull så är chansen stor att ditt rollspel kommer att köpas av sådana miffon (som mig själv ) ändå. :gremsmile:

Arfert said:
Bra bilder kan också vara bra fluff.
Bra bilder är det bästa fluffet! Tyvärr är det en väg som inte är framkomlig för folk som inte vill lägga en jäkla massa 1000-lappar för att få ut ett spel, eller kan teckna skitbra själva. För min egen del är det här det absolut största problemet att tackla.

Eksem

Champion

"Ja, Trakorien är ju en skön fluffmodul med såklart."

Fast efter att någon ställde mig frågan "Vad är det som är bra med Trakorien då?" så har jag börjat fundera på hur bra Trakorien är utan det välskrivna fluffet? Hur bra är Trakorien egentligen i spel? Tricilve är kul, och Shamash-hänget duger för en session eller två, men sen är det inte så mycket bortom O4Ö som är så spännande, väl?

Mogger

Hipsteranka

Eksem said:
Fast efter att någon ställde mig frågan "Vad är det som är bra med Trakorien då?" så har jag börjat fundera på hur bra Trakorien är utan det välskrivna fluffet? Hur bra är Trakorien egentligen i spel? Tricilve är kul, och Shamash-hänget duger för en session eller två, men sen är det inte så mycket bortom O4Ö som är så spännande, väl?
Jag pratar alltså bara om modulen Trakorien, inte äventyrsviten som helhet. Som fluff betraktad förmedlar den en känsla som få, om några, svenska flufftexter gör. Sedan hur användbar modulen är är en helt annan fråga. Man läser den för att förstå vad för typ av setting Trakorien är, och sedan får man hoppas att man styv nog att flyta på i samma stil.

Eksem

Champion

"Sedan hur användbar modulen är är en helt annan fråga."

Jag tänkte att det var samma fråga.

Mogger

Hipsteranka

Eksem said:
"Sedan hur användbar modulen är är en helt annan fråga."

Jag tänkte att det var samma fråga.
Tur att jag svarade på den då. :gremsmile:

Sodivra

Champion
Rate my fluff!

Nu när diskussion gått in på fluff och vad som är bra fluff så börjar jag bli vansinnigt nyfiken på vad du (och ni andra) har att säga om mitt fluff.

Det är sidan 8-13 i Berättelser från Staden, där jag försöker förmedla spelvärlden enbart i fluff. Man kan läsa spelet i sin helhet i Lulus preview:

http://www.lulu.com/browse/preview.php?fCID=2144937 (Kan ta några ögonblick att ladda)

Själv tycker jag nämligen att det är väldigt bra fluff, men jag har inte tänkt djupare än så på det.

(Snälla bedömningar inte ett måste :gremwink: )