Nekromanti Om du bara fick äga en enda rollspelsprodukt...

krank

Går ondskans ärenden
Re: Om du bara fick äga en enda rollspelsprodukt..

ojojojojoj...

En enda, jaaa...

Uh, i dagsläget får jag nog säga att Gestalt, av Scott Bearnie, får den platsen.

Alla andra spel jag har innehåller mycket, mycket lite jag inte skulle kunna fixa själv. För att inte tala om att 99% av de rollspel jag äger mest finns i hyllan för inspiration, inte för att jag någonsin kommer att spela eller spelleda dem.

Gestalt är 400 riktigt j-a maffiga sidor sprängfyllda av en snuskigt väl och bra beskriven värld (men inte FÖR detaljerad, det är inte Eon detta), massor av SLP:er, sjukt snygga bilder, ett stort kapitel med massor av äventyrsuppslag, och nästan inga regler alls. Jag skulle aldrig spelleda Gestalt precis som det är, men hela boken är som ett smörgåsbord av götte-götta för superhjälterollspelande.

Brynolf

Dum fan

Kult 2nd edition, utan tvekan. Mest inspirerande spelvärlden jag råkat ut för. Inga tillbehör behövs.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Den lilla svarta.

Antagligen Encyclopædia Vampirica, eftersom det blir mest fluff i en och samma bok på det sättet. Regler kan jag hålla i huvudet. Dessutom är den väldigt fin:

Arfert

Facit

Svår fråga, men det får bli Warhammer FRPG, första versionen. Mjukpärmsversionen, den är hållbarare (jag har båda).
Allt man behöver. Bra spelvärld, bara att köra...

Dimfrost

Special Circumstances

Nej, en tolvsidig tärning, naturligtvis. Den kan man enkelt använda för att simulera T6 eller T4 om det skulle behövas. Men det var en bra idé. :gremsmile: (Jag övervägde Polaris, men om jag la ner en eftermiddag skulle jag kunna lära mig reglerna utantill. Och jag klarar mig väldigt långt med andra regelsystem jag behärskar, typ T12-systemet. En tärning var smart tänkt.)

/Dimfrost

Eksem

Champion
Eftersom jag inte betraktar tärningar som en rollspelsprodukt skulle jag nog välja ett spel, och av alla spel jag har spelat skulle jag nog välja Call of Cthulhu. Vet inte riktigt varför, det känns rätt osmart. CoC kan man spela bara genom att ha läst Lovecraft-noveller och titta på rollformuläret. Fast formuläret måste ju betraktas som en produkt, väl? Så jag väljer:

Call of Cthulhu-formuläret

Wilmer

Hero
Jag äger faktiskt inga rollspelsprodukter (om man inte räknar en ospelad DoD3box jag ärvde av min kusin). Men om jag fick någon så skulle det nog vara en fluffig Mutant: UA - bok, de verkar ha schyssta bilder och roliga språkvitsar.

ripperdoc

Myrmidon

Noir. Det är den snyggaste boken, och jag kan redan Neotech och Eon tillräckligt bra utantill. Övriga spel kan man spela på konvent :gremsmile:

Ond bråd död

Swashbuckler
Ok, jag lurade tydligen mig själv.

Det jag var ute efter var vilka rollspel som forumiterna tyckte var bäst utan tilläggsmoduler och som i sig själva ger bäst möjlighet till intressanta sessioner.
Jag ville uttrycka mig kort pga lättja men samtidigt vara tydlig med att man bara hade det rollspelet så inte folk skulle välja Gurps med hänvisning till alla moduler som ger möjlighet till alla sorters spel.
Men folk väljer rollformulär och tärningar istället...

solvebring

Superhero

Någon grundregelbok till något utav de DoD som kom mellan 1984-1991 skulle duga fint. :gremsmile:
DoD är nämligen det första rollspel jag någonsin spelade och även det jag spelar mest av idag också. Äventyrsspel ligger mig varmt om hjärtat.

Bombu

Hero
en rollspelsprodukt får bli DnD encyclopediaa.

en samlingsvolym av DnD basic set ... till Master set.

det är allt jag behöver för att spela rollspel.

trevligt enkelt och mysigt.

Storuggla

Champion

Hmm. Svårt val. Jag skulle nog säga Basic Roleplaying, för med det kan jag göra det mesta och det jag inte kan göra i det är jag ointresserad av.

Storuggla, it's like gurps by sensible

Mogger

Hipsteranka

Jag skulle i dagsläget välja Burning Empires, för då har jag att läsa ett tag, och de flesta coola indiespel memorerar man ändå på en dag eller två.

Dimfrost

Special Circumstances

Förresten, jag skulle nog ändra mig. Om jag väljer Star Wars d6 (svenska lådan) så ingår ju 2T6 (eller var det bara en?), och det klarar jag mig långt på. Och så får man ett habilt regelsystem på köpet. :gremsmile:

/Dimfrost

Gordeg

Hero
Earthdawn, grundboken.
Innehåller de regler, monster och grundläggande beskrivning av världen man behöver.

Earthdawn forever baby!

Gordeg

Duddmannen

Hero
F.A.T.A.L.

Eller närmare bestämt - det sista existerande exemplaret. Detta skulle rädda mänskligheten från den yttersta synden: sjukt dålig idéer.

Om jag får ta med mig en ask tändstickor också så skulle allt snart bli ännu bättre...