Den här frågan är ju helt omöjlig att svara på. Det finns väldigt många spel som utmärker sig och likaså många scenarion/kampanjer. Då kanske det är bättre att behålla Döda Skogen till DoD som det första äventyret jag spelade som ett minnesmärke för den fullständigt fantastiska hobby som kom att ta upp stora delar av livet i form av regel- och scenarioläsande, spelande, konventsbesökande, diskuterande (t.ex. här), poddande, samlande, katalogiserande, bevarande etc...
...MEN nu när jag tänker efter så sålde jag av Döda Skogen för några år sedan tillsammans med mer eller mindre samtliga andra gamla produkter från Äventyrsspel. Det jag vägrade skiljas från och som ligger kvar på min hylla är den smutsgula Svavelvinterlådan med den ökänt trasiga ryggen där jag förvarar alla delarna i Konfluxsviten. Så om det nu händelsevis måste kokas ner till en enda produkt så blir det äventyret Svavelvinter. Jag har alltid älskar illustrationen på lådan, den smutsgula färgen, kartan över Majura och karthäftet med Arhem, Junkern Hildurs värdshus, Svavelträsket, Kmordahelgedomen, Kung Ottars krypta i Cruri, Kvicksilvergruvan och Järntornet. Namnet Svavelvinter är också otroligt laddat för mig och är så fantastiskt att det borde föras in i SAOL (en sidenote är att äldste sonen just kom in och undrade vad jag gjorde. Jag förklarade att jag skrev ett inlägg om världens bästa rollspelsprodukt. Han frågade vad den hette och jag svarade, varpå han säger ”Svavelvinter? Coolt namn!”)
Men det mest fantastiska av alltihop är såklart själva äventyret. Ett äventyr som på ytan ser ut som en handfull ordinära grottkräl, men där man snabbt inser att man misstar sig. En koloni isolerad från civilisationen vid polarisens rand, en fiskeby där motsättningarna mellan utvandrade fritänkare och nyanlända ockupanter håller på att koka över. En vetenskapssekt som i sin jakt på att besegra döden bokstavligen går över lik. En sedan länge död sektledare som lurar i det fördolda, en schackälskande drake med monokel och reumatism som gömmer sig undan sin baneman. Och någonstans under isen på bortglömda gravfält har en gammal urbefolkning börjat återväckas där konungen bär en levande dolk och ett demonsvärd med en infernalisk agenda. Alla fraktioner har egna drivkrafter och ingenting är egentligen svart och vitt.
Att äventyret långt senare omvandlades till hyllad fantasyroman är ännu ett betyg på att det här är det ultimata valet för mig.