Nekromanti Om du fick chansen, vad skulle du ta bort från ...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Viktig rättelse!

För övrigt tyckte jag att Vitulvs inlägg var över måttan humorlöst.
Bra, för jag skämtade nämligen inte. Bara för att jag var ironisk betyder det inte att jag försökte riva ned skratt och applåder.

Det hedrar dig, Dnalor, att du inte svalde kroken lika lätt som honom.
Jag tolkar det som att du faktiskt lade ut en krok. Att du hade för avsikt att provocera för att se om någon dum jävla kobold skulle få för sig att bli förbannad och svara. Det må hedra Dnalor att han inte lät sig provoceras av dina återanvända prettoståndpunkter, men det hedrar inte dig.

/Vulf

Storuggla

Champion
Fanpojkarna

"Jag skrev en enkel regelfråga på Eden Studios Buffyrollspelsforum, där jag bad om regelförslag för att lösa ett upplevt problem med erfarenhetsreglerna."

Där gjorde du ett fett misstag som jag ser det. Jag har noterat att majoriteten (och anledningen till att jag inte säger alla är för at då skulle någon dra upp just det forumet som är undantaget) av alla forum som är fiktade mot just ett spel eller spelsystem dras med horder av fanboys, för det är där de kan snacka med andra som rådiggar just det spelet. Att be om hjälp eller försöka modda något är kört, då blir man sliten i stycken. Bättre att fråg på generella forum har jag märkt, typ rpg.net eller dylikt. ast det kanske bara är min syn på saken. Men jo, fanboys... scary.

Storuggla, fanflykt

Eksem

Champion
Re: Lajvförakt

Och bara för att rulla in som en fet röv och sabba den hyggliga stämningen kan jag glatt erkänna att jag föraktar lajv och lajvare. Eller förakt är det väl inte, men jag tycker det är helt sanslöst fånigt. Faktum är att jag tycker att prettolajvarna är ännu fånigare än de där amerikanska lirarna som skriker "lightningbolt" och kastar tennisbollar på varandra; där ser man åtminstone att de har hysteriskt kul.

Och som sagt, det är ändå rätt märkligt att en bordsrollspelare kan tycka illa om lajv med argument om att det är fånigt. Men det spelar ingen roll. Lajvare är läskiga. Och fåniga.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Asså, jag måste hålla med. Jag vill vara open-minded och allt, men det funkar liksom inte när det kliver på ett gäng "mörkeralver" på bussen med sina leksakssvärd och läskiga standar som de byggt med hjälp av pinnar och en handduk.

Lajv är bara fånigt. Fånigt, fånigt, fånigt! Det är rollspel också, men det kan man åtminstone hålla på med i skymundan :gremsmile:

/Vulf

w176

Förlorad dotter
Det ser ni!

*Hoppar hysteriskt upp pch ner och stirrar vildögdt och skräcslaget imkring sig!*
Jag har rätt! Hade rätt hela tiden!
Jag är inte alls bara paranoid! Gah! They are here! Save me!

Rising

Vila i frid

Äh! Jag som brukar klaga på lajvare (särskilt de som dricker som ekorrar), men nu när det blivit rumsrent att ogilla lajvare så måste jag kontra med att den svenska lajvhobbyn ändå är den som fött det roligaste fanzinet i hela den svenska rollspels- och spelhobbyn: Nämligen Strapats.

Så länge Strapats var lajvarnas ansikte utåt så verkade faktiskt hela hobbyn skitrolig.

På hemsidan finns fortfarande massor med skrönor samlade, och många är rejält festliga: Se själva!

Så om ni tänker tycka att lajvare är lökiga så kommer jag bestämt hävda att lajvare faktiskt är asballa och mycket bättre än alla vanliga rollspelare.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Pretto Pride!

Inte alla... det vill säga, alla pretton (jag inräknad) försöker inte påtvinga er vårt synsätt

Jag vill inte påtvinga min pretantiösa spelstil till någon annan än de jag spelleder. Och möjligtvis konventsarrangörer :gremlaugh: Jag ger blanka f-n i hur folk spelar hemma i sina mörka vrår. Jag anser att det är ganska sällan pretton (här på forumet) försöker påtvinga någonting. Däremot sticker det i ögonen när de säger att en spelstil är bättre, vilket kan kännas påtvingande. Eller nåt. :gremwink:

/RipperDoc

Morgoth

Swashbuckler
Re: Viktig rättelse!

Bra, för jag skämtade nämligen inte. Bara för att jag var ironisk betyder det inte att jag försökte riva ned skratt och applåder.

Kanske menade Targon att det var humorlöst av dig att tolka det han skrev som annat än komik?

Pom

Swashbuckler
Re: Pretto Pride!

Däremot sticker det i ögonen när [pretton] säger att en spelstil är bättre, vilket kan kännas påtvingande. Eller nåt.
Exakt. Det är en viss skillnad mellan att säga "så här kan man spela" och att säga "så här skall man spela".

Och pretton (hur än de enskilda röstarna har definierat begreppet) är det som flest retar sig på, nära 1/4 av de som röstat.

Storuggla

Champion

"Så om ni tänker tycka att lajvare är lökiga så kommer jag bestämt hävda att lajvare faktiskt är asballa och mycket bättre än alla vanliga rollspelare."

Så du definierar dig själv med att konstant vara tvärtemot vad majoriteten är? Så trist det måste vara. Överraska oss och kom ut ur neggogarderoben och förklara dig själv Hello Kitty-fanboy!

Storuggla, kappor och vindar

Morgoth

Swashbuckler
Jag stör mig mest på skräpkulturismen, motståndsrörelsen till konstnärligheten inom rollspelandet (eller, om ni så vill, pretentiositeten). Det är en sak att fnysa åt själlös konst (det gör jag själv), men att undvika all konstnärlighet, och på något sätt gå i smakmässig barndom, det härleder jag till antingen ålderskris eller att man har blivit tvingad att besöka en massa muséer när man var liten. :gremwink:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Mua ha ha ha [edit]

Pretton som förklarar att sin egen spelstil är bäst och alla andras spelstilar SUGER! Det SUGER och SUGER och spelar JÄTTEKORKADE spel som inte gör något annat än att spela fel OCH DET ÄR FEL FEL SÅ FÅR MAN INTE GÖRA. Typ.

Liksom, jag ser ordet "pretto" som en variant av Fanboy fast vad det gäller spelstilar istället för spel.

Morgoth

Swashbuckler

Okej, det är ju upp till dig hur du vill se ordet pretto. Själv vill jag se det som en neokubistisk paradox av det illusionära tomrummet i en jungiansk fantasi. Vad tycker du om det?

Hunk

Hero
Pretton som dissar kobolder!

Vi koboldspelare med first edition feel är nämligen de enda sanna rollspelarna. Friformare suger, lajvare ljuger - dungeonbashing duger!

(jag vet att jag är jättemogen...)

Hunk

Hero
Jag stör mig mest på skräpkulturismen, motståndsrörelsen till konstnärligheten inom rollspelandet (eller, om ni så vill, pretentiositeten). Det är en sak att fnysa åt själlös konst (det gör jag själv), men att undvika all konstnärlighet, och på något sätt gå i smakmässig barndom, det härleder jag till antingen ålderskris eller att man har blivit tvingad att besöka en massa muséer när man var liten.
Allt ovan stämmer till fullo på mig. Konstmuséer är det tråkigaste som finns och ålderskris har jag...

Pendragon

Swashbuckler

Själv vill jag se det som en neokubistisk paradox av det illusionära tomrummet i en jungiansk fantasi. Vad tycker du om det?
Att det är på tok för många stavelser, och inget mer.

/Joel - ser inget egenvärde att vara svårförståelig.