Jag skulle själv gärna vilja ha tillgång till mera historiskt korrekta kartor. Jagmenar, de flesta kan plita ihop ett fantasyfierat världshus med enkelrum, dubbelrum, bardisk och några söta runda bord - men den stora utmaningen kommer när man vill närma sig hur det verkligen såg ut på, säg, högmedeltiden (då man kan stryka samtliga av de ovan listade sakerna). Det är intressant att kunna dra paralleller mellan hur byggnader struktuerades upp och hur de användes. En kyrka t ex, den fungerade också som byns naturliga försvarsverk - men hur speglades det i arkitekturen? Själv har jag bara spekulerat om det.
Ökad realism i kartorna kan även fantasylirarna lära sig någonting av. Kanske kommer deras nästa bytempel ge en mer nyanserad bild av kultur, byns uppbyggnad och omnejdens beskaffenhet. Att jag tycker sådant är intressant har visat sig
tidigare.
Koola kartor över skogar, torn, borgar, dungeons och liknande är det ingenting dåligt med - men det finns redan en drös av dessa att finna på nätet. Att hitta genomarbetade saker som resonerat kring element som demografi, geografi, historik och funktion ser jag dock gärna mer av.