Det där med att slänga in lite orelaterade kartor tycker jag är en bra idé. Det kan nog ge en kreativitetsboost till de som sitter hemma på kammaren och snickrar ihop egna äventyr till sina kampanjer. Om man t.ex. skall smälla upp ett tillhåll under den gamla ruinen för den smugglarliga som härjar i trakten, kan nog det omvända perspektivet i skapandet vara till fördel. Så istället för att tänka "Ok, ligan behöver några rum att bo i, några rum att förvara varor i samt eventuellt en fängelsehåla att låsa in nosiga RPn i.", så blir det "Jaha, det är så här ligans gömställe ser ut. Hmmm... Det stora rummet får bli deras sovutrymme och den lilla kammaren bredvid kan få bli deras kök. Men vad 17 skall jag stoppa in för kul i det cirkelrunda rummet med alla nischerna i väggarna? Och vad gör jag med den avlånga med schaktet? Och vad kan det finnas på botten av det?". Bara det att man har en färdig karta att fylla ut, istället för att komma på vad som behövs och sedan rita en karta efter det, kan få en att komma på grejor man inte skulle haft en tanke på att inkludera annars.
Vad gäller genrer och typ av lokal och/eller plats tycker jag att man kan blanda vilt. Några exempel skulle kunna vara:
Nutid
-Bank
-Skola
-Postkontor
-Polistation
-Kontor
-Bensinmack
-Butik (detaljhandel)
-Butik (matvaru-)
-Sjukhus
-Kyrka
-Centralstation
-Köpcentrum
-Snabbmatsrestaurang
-Bibliotek
Science Fiction
-Rymdhamn
-Rymdskepp
-Kraschlandat rymskepp
-Underjordiskt laboratorium
-Rymdstation
-Forskningsstation (på obebolig planet med luftslussar och hela kitet)
Fantasy
-Fartyg
-Borg
-Tempel
-Jaktslott
-Gammal ruin
-Kloaksystem
-Krypta
-Naturlig grotta
/Anders (som fick massa uppslag av att bara skriva ovan lista)