Jag har ju absolut ingen relation alls till DoD – jag tror jag spelat '91:an ett tillfälle och Trudvang ett tillfälle and that's it. Men om licensen skulle landa i mitt knä ändå, så funderar jag spontant på:
- Prata med många som gillat spelet och skapa mig en uppfattning om vad folk kommer ihåg av regelsystemet. Det flest personer kommer ihåg skulle jag betrakta som regelkärnan. Och egentligen det kompletta systemet. Jag skulle såklart, eftersom jag är jag, hålla systemet extremt enkelt. Skulle jag gissa idag: t20, grundegenskaper, färdigheter, handlingar per stridsrunda, vapenskador, KP. Jag skulle lägga in lite varsam modernisering – Pendragonslag kanske, och stridszoner. Jag har inte kollat in Expert Nova ännu, antagligen skulle jag passa på att göra det.
- Jag skulle läsa alla gamla DoD-äventyr jag kunde komma över, och försöka hitta mönster i dem. Sedan kodifiera dessa mönster till en serie äventyrgeneratorer (inte nödvändigtvis datoriserade, mer som SL-mekanik). Även här kanske jag skulle modernisera lite, se om något jag lärt mig av att bygga såna här generatorer till andra kategorier av spel skulle kunna användas. Jag tror att min teknik för att generera nodstrukturer skulle komma väl till pass här, till exempel, oavsett om man ska generera utforskningsäventyr/pointcrawl eller om man ska generera övergripande äventyrsstruktur.
- Jag skulle försöka konstruera en basic mekanism för att skapa fantasyvärldar som går att äventyra och kampanja i, enligt samma principer.
- Sedan skulle jag anlita folk för att skriva en Ereb Altor-modul och en Chronopia-modul och kanske också en Trudvang-modul. Göra lite som Modiphius gjorde med tredje utgåvan av Mutant Chronicles; ta allt det gamla och samla det på ett och samma ställe, se ifall man kan stoppa in lite nytt och varsamt justera det gamla på ett sätt som knappt märks. Målet är att gestalta de här kampanjvärldarna på ett sätt som matchar folks positiva minnen av dem snarare än den bokstavliga texten.
Så typ nåt sånt. Jag tror inte att jag skulle vara så engagerad i projektet som det antagligen förtjänar, så sannolikt skulle jag försöka få andra att göra så mycket som möjligt. Men under förutsättningen att licensen hamnar hos mig så känner jag väl att jag inte bara skulle kunna sitta på den.