God45 said:
Det beror på om man ser smärtsam skit som händer ens rollperson som
a) en rolig present från SL att leka med
eller b) ett hot från SL att försvara sig mot.
Kidnappning är inte smärtsam skit, det är tråkig bullshit där man inte får göra något. Kapa min karaktärs armar, bränn honom levande och döda honom!
Men kidnappa inte min fucking karaktär.
Och klarat karaktärerna ska agera logiskt för att skydda sig, det är inte som att de går in i fällor med vilje så varför skulle de låta sig bli kidnappade om de kan stoppa det.
Ahmääää kom igen God45, vi kan ju inte diskutera det här om du redan bestämt dig för att det alltid är bullshit. Du måste lyfta dig ovan ditt vanliga perspektiv en stund!
En av mina favoritscener är när en av rollpersonerna blev tillfångatagen och fick bevittna hyenakultens tidelagsorgier. Det var bra skit!
Men det hängde ju på att a) Vi körde ensemblespel b) Spelaren gillade att utforska tillfångatagande-presenten jag gav henne c) Det följde på fiktionen (rollpersonen var ensam ute i badlands och spårade Dog Ears, missar sitt slag och blir själv upptäckt av Dog Ears.) och d) Vi gjorde det intressant.
Och så de här scenerna!!!
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/gYFWIhvH1XQ"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/gYFWIhvH1XQ" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/kaLxaKKXTVQ"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/kaLxaKKXTVQ" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/rD8DWQPRFcg"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/rD8DWQPRFcg" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Awesome.
Samma rollperson blev faktiskt senare tillfångatagen och spion/gisslan/ward/gäst hos en fientlig general, det var också en grym grej där rollpersonen började bli mer och mer lojal med generalen istället för hennes tidigare boss (en annan rollperson)
Men om vi återgår till originalfrågeställningen:
Att i förväg planera att en rollperson ska bli kidnappad för att man ska bygga en story på det, och inte klippa bort de tråkiga bitarna tycker jag också låter astråkigt.