Nekromanti Om fantasyvärldsnamns fantasilöshet

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Fantasykarta på läsplattan

Ymir said:
Däremot har du givetvis rätt i att i kontexten av existerande ting utanför jorden blir det relevant att ge den ett namn, därav mytologiska begrepp som Midgård och Jambudvipa, som syftade till att särskilja den mänskliga världen från gudarnas och andra väsens domäner. För det ändamålet kan det givetvis mäjka sense om fantasyvärldar har ett namn.
Ja, eftersom en fantasyvärld alltid existerar i förhållande till vår egen värld, dvs. i en kontext där den inte är allenarådande.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Ymir said:
Haken är att namnet på vår värld är det väldigt informella 'Jorden' […]
Romarna kallade världen för »Terra« efter en gudinna med samma namn. Det känns rätt fantasyaktigt kan jag tycka.

Vitulv

Dante said:
Ymir said:
Romarna kallade världen för »Terra« efter en gudinna med samma namn. Det känns rätt fantasyaktigt kan jag tycka.
Ja alltså, alla mytologier har väl någon form av egennamn för vår värld? En fantasyvärld är en värld där mytologi är verklighet och därav bör världen rimligtvis döpas.

chrull

Stockholm Kartell

Tackar.

Jag antog att namnet var valt av en anledning, och det verkar ju så. Hade det inte funnits någon koppling hade det ju varit ett rätt tråkigt namnval.

Arfert

Facit

Självklart finns det en koppling. Spelvärlden ÄR ju midgård, med en fantasytwist (eller flera). Och lite senare i historien.

Cassius

Hero

Vitulv said:
Du ser det på det här med svenska ögon. Eller snarare svenska nördögon (ungarna läser ju inte ens om fornnordisk mytologi i skolan längre). Resten av världen har inte en jävla aning vad Midgard är. Möjligtvis kan de få några vaga associationer. Så ditt snack om lowest common denominator-mytologi (vilket jävla fikonuttryck, förresten) är inte tillämpbart annat än möjligtvis bland svenska akademikernördar.

Men visst, kalla din nästa kampanjvärld för jambidobi om du tycker det är bättre.
Det stämmer inte, i vår gamla läroplan såväl som vår nya står det uttryckligen att våra elever ska lära sig fornskandinavisk mytologi. Vet inte vart du fått de ifrån, själv arbetar jag mycket med muntliga berättelser från asatron med mina elever.

Vitulv

Cassius said:
Vitulv said:
Du ser det på det här med svenska ögon. Eller snarare svenska nördögon (ungarna läser ju inte ens om fornnordisk mytologi i skolan längre). Resten av världen har inte en jävla aning vad Midgard är. Möjligtvis kan de få några vaga associationer. Så ditt snack om lowest common denominator-mytologi (vilket jävla fikonuttryck, förresten) är inte tillämpbart annat än möjligtvis bland svenska akademikernördar.

Men visst, kalla din nästa kampanjvärld för jambidobi om du tycker det är bättre.
Det stämmer inte, i vår gamla läroplan såväl som vår nya står det uttryckligen att våra elever ska lära sig fornskandinavisk mytologi. Vet inte vart du fått de ifrån, själv arbetar jag mycket med muntliga berättelser från asatron med mina elever.
Jag minns att mina soldater (när jag jobbade som officer) påstod att de inte lärt sig något om fornnordisk mytologi i skolan, så jag brukade sitta framför brasan på kvällarna och läsa högt för dem från Asken Yggdrasil innan de skulle gå och lägga sig.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Vitulv said:
Jag minns att mina soldater (när jag jobbade som officer) påstod att de inte lärt sig något om fornnordisk mytologi i skolan, så jag brukade sitta framför brasan på kvällarna och läsa högt för dem från Asken Yggdrasil innan de skulle gå och lägga sig.
Det ska sägas det att det är viss skillnad på att "lärarna tar inte upp" och "eleverna tar inte emot/glömmer bort". Allt som krävs är egentligen en period av ointresse mellan grundskola och värnplikt och så vips är kunskapen begravd eller borta innan du träffade dem...

//Krank, som fått höra "det där har du inte gått igenom" några gånger...

Laowai

Hero

Dante said:
Ymir said:
Som jag har förstått det så är ordet för planeten vi går på, och alltså ordet för världen på rätt många, om inte de flesta språk "jord" eller någon derivat. Så med tanke på det är ju Midgård rätt kreativt bara där.

Till andra fantasyvärldar är det ju isf bara att bestämma vad just jord heter på det största/mest relevanta språket. Tadaa.

Vitulv

krank said:
Vitulv said:
Det ska sägas det att det är viss skillnad på att "lärarna tar inte upp" och "eleverna tar inte emot/glömmer bort". Allt som krävs är egentligen en period av ointresse mellan grundskola och värnplikt och så vips är kunskapen begravd eller borta innan du träffade dem...

Självklart, men jag jämför här med min egen upplevelse, där fornnordisk mytologi fick väldigt mycket uppmärksamhet i låg-, och mellanstadie, vilket gjorde det hyfsat omöjligt att glömma :gremsmile:

Och det är jag jätteglad för.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Ymir said:
ingen anledning annat än dumhet att använda begreppet Midgard; om man nu tvunget skulle ha ett fornnördiskt namn på världen hade mindre slitna begrepp a'la Trudvang fungerat lika bra.
Bortsett då från att ingen vet vad tusan Trudvang är för något =) (Ja, jag generaliserar lite =). Det kan finnas en poäng i att välja ett namn som folk i alla fall känner igen. Ett mer obskyrt namn resulterar kanske snarare i att folk tycker "konstigt namn de hittat på, varför kunde de inte tagit något normalt som midgard". I alla fall om man vänder sig till folk som inte pratar svenska (Eller i alla fall någon slags nordiska).

Ibland vill man ha igenkänningsfaktorn, även om det är lite slitet.

!Paxen

Swashbuckler

krank said:
Vitulv said:

Det som jag har fått reda på om fornnordisk mytologi har jag fått ta reda på själv. Självklart så varierar det sig beroende på vilken skola man går på och vilken ort det ligger i, men jag delar samma uppfattning som Vitulv att det knappt tas upp i skolan överhuvudtaget.

Botulf

Hero

!Paxen said:
krank said:
Vitulv said:

Det som jag har fått reda på om fornnordisk mytologi har jag fått ta reda på själv. Självklart så varierar det sig beroende på vilken skola man går på och vilken ort det ligger i, men jag delar samma uppfattning som Vitulv att det knappt tas upp i skolan överhuvudtaget.
Instämmer i detta. Beror som sagt väldigt mycket på vilken skola man gått på.

Möller

Hubert Hortlax

Rymdhamster said:
Bortsett då från att ingen vet vad tusan Trudvang är för något =) (Ja, jag generaliserar lite =). Det kan finnas en poäng i att välja ett namn som folk i alla fall känner igen. Ett mer obskyrt namn resulterar kanske snarare i att folk tycker "konstigt namn de hittat på, varför kunde de inte tagit något normalt som midgard". I alla fall om man vänder sig till folk som inte pratar svenska (Eller i alla fall någon slags nordiska).

Ibland vill man ha igenkänningsfaktorn, även om det är lite slitet.
Men att ingen vet vad Trudvang är för något är ju närmast bra. För det låter då fornnordiskt så det förslår, men man slipper associationer till »fel« saker. Hade Riotminds döpt sin värld till Midgård hade då jag tyckte det varit rätt dåligt.

Problemet med trådens exempel, Midgard, är väl inte riktigt lika stort då jänkarnas associationerna nog inte är lika starka. Men de hade kunnat döpt världen till, tja, kanske Vanaheimr och cashat in mycket av fördelarna men färre av nackdelarna än Midgard.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Möller said:
Problemet med trådens exempel, Midgard, är väl inte riktigt lika stort då jänkarnas associationerna nog inte är lika starka. Men de hade kunnat döpt världen till, tja, kanske Vanaheimr och cashat in mycket av fördelarna men färre av nackdelarna än Midgard.
Fast man får då antagligen plocka bort r:et i slutet för att göra det lättare att uttala för amrisar...

//Krank, som påpekar att amrisarna ev. kan ha fått kontakt med midgard via marvels Thor, där vår värld heter just det snarare än "middle earth"...

Möller

Hubert Hortlax

krank said:
Möller said:
Fast man får då antagligen plocka bort r:et i slutet för att göra det lättare att uttala för amrisar...
Fast, på svenska heter stället Vanheim ...

Men visst. Ået blev ett a i Midgard (lite tråkigt, Midgaard hade jag tyckt varit bättre. Då kan iallafall vi nordbor uttala det både som vi är vana och korrekt efter hur det stavas :gremlaugh: ).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Möller said:
Men att ingen vet vad Trudvang är för något är ju närmast bra. För det låter då fornnordiskt så det förslår
Låter kanske fornnordiskt för en svensk, men för en amerikan? Låter troligen mer som något påhittat och krystat. Man ska aldrig underskatta igenkännigsfaktorn. Går man och "browsar" i rollspelshyllorna efter ett vikingaspel poppar nog Midgard ut mer än trudvang i mitt tycke.

Leon

Leo carcion

Möller said:
Men att ingen vet vad Trudvang är för något är ju närmast bra. För det låter då fornnordiskt så det förslår, men man slipper associationer till »fel« saker.
Själv har jag länga velat skriva ett mörkt vikingafantasyspel som heter Volkswagen

Klingonsylt

Swordsman

Där världen i mytologin avbildas som en vagn som färdas genom kosmos?

Etepete said:
Möller said:
Men att ingen vet vad Trudvang är för något är ju närmast bra. För det låter då fornnordiskt så det förslår, men man slipper associationer till »fel« saker.
Själv har jag länga velat skriva ett mörkt vikingafantasyspel som heter Volkswagen

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Would it smell as sweet?

Jag tycker tvärtom illa om när man använder även ett relativt okänt namn på fel sätt. De som inte känner till vad namnet egentligen betyder får inget mervärde av att det är ett riktigt namn, eftersom det för dem lika gärna kunde vara påhittat, och de som vet vad namnet betyder stör sig på det eftersom det betyder något annat i det nya sammanhanget. Jag har bläddrat i någon Warhammer-modul där alvernas kung hette Orion, och det störde mig betydligt mer än det borde.

/tobias