Många frågor och problem, få lösningar och svar.
Det är svårt som fan, det här. Det jag tycker är svårast är när man blandar in skjutvapen, icke-stridshandlingar (främst förflyttningar), reaktionshandlingar och närstridssammandrabbningar i ett och samma system.
Liksom, har vi en revolverduell så vill vi ju gärna att den som är snabbast skall få dra först, och den som är snabb på handen och har en lätthanterlig pistol ska ju få skjuta fler gånger än vad en kille med pilbåge kan fyra iväg pilar (även om pistoler och pilbågar rätt sällan samsas i ett och samma spel). Hur många skott hinner en kille med pistol skjuta innan en annan spelare hinner plocka upp ett vapen från marken, ladda det och sedan skjuta tillbaka? Hur fungerar egentligen en strid där en kille med machete överrumplar en kille med musköt? Osv.
När man blandar in varelser vars kännetecknande attribut är att de är omänskligt snabba/långsamma så blir det ännu värre. Hur skall man egentligen få ett troll att
kännas lika långsamt och kolossalt som trollet i Sagan om Ringen (som många verkar fnysa åt. Jag tyckte den var tokgrym)?
Precis som många andra i den här tråden tycker jag att man ska låta bli att använda multipla handlingar i
sammandrabbningar (närstrid). Då tycker jag att det är bättre att bara behandla alla slag, finter och manövrar i en enda regelmekanism: Ett tärningsslag; ett taktikkortval, en duellitoomgång, eller vad man nu har. Trollet får då helt enkelt vinna dessa sammandrabbningar
sällan, men i gengäld göra otroligt mycket skada när slagen väl går in. "Men!" ropar du då, "betyder det att två troll som pucklar på varandra kan spöa varandra mycket snabbare än två ninjor som hoppar in i en strid mot varandra?" Ja, det är lätt hänt, vilket kan kännas konstigt om utomstående skulle vilja blanda sig in i striden. Liksom, om din trollkompis slåss mot fiendetrollet och du vill hjälpa din kompis genom att skjuta pilar på fienden, då vill ju du att deras strid ska vara så utdragen som möjligt. Vilket leder fram till nya, besvärliga, frågor:
Kan man jäkta sig igenom en strid, om man nu har tiden mot sig? Kan man dra ut på en strid, om man har förstärkningar som väntar?
Man kan dra en massa läskiga frågor om projektilanfall också: Såsom om en revolverman ska få välja att antingen skjuta många skott eller sikta länge och skjuta iväg ett enda skott med full precision. Din lösning verkar vara en bra idé i det här fallet:
Har jag fv 30 i tvåhandssvärd innebär dett att jag kan dela upp färdigheten i två handlingar med 15 i fv för
varje attack.
...vilket skulle fungera utmärkt om det gällde ett gevär istället för ett tvåhandssvärd. Den blir dock lurig att använda när man blandar in ickevåldshandlingar. Vad händer om man måste dra sitt gevär innan man kan skjuta med det? Ska man förlora 5 FV-enheter för en sådan handling, kanske? Det låter ju bra, men ska man förlora 5 FV-enheter om man väljer att gå ett par meter och ställa sig bakom ett skydd? Då uppstår krångligheter; en kille som är bra på att sikta är ju inte nödvändigtvis rörligare än en som har låg precision. Ragnar Skanåker föreställer vi oss ha hög FV, men borde ändå ha svårare för att utföra sidohandlingar medan han avfyrar patroner än en ninja. Det blir med den här metoden svårt att skilja på en Quickdraw och en Prickskytt (två typer av rollpersoner som är mycket olika i Western)
Den heliga tidsenheten
Jag tror just nu att det blir enklast att bara, i precis alla lägen, använda en och samma
tidsenhet, och sedan variera hur
intensiv denna kan bli.
Alltså, man kan inte
dra ut på tiden i en närstrid, egentligen, utan bara göra var och en av sammandrabbningarna
mindre intensiva (vilket i sin tur kommer göra att striderna ändå i slutändan blir längre) Man ska heller inte tänka i former av "X antal poäng/handlingar" för en person med skjutvapen, där denne förlorar någon/några poäng/handlingar genom att dra sin revolver, och sedan använder resterande för att bränna iväg kulor i varierande precision, utan man gör helt enkelt hans skjutande mindre
intensivt när han håller på med andra saker vid sidan om.
Ett troll/Skanåker med det här spelsystemet blir en varelse med ytterst begränsad förmåga att styra tidsenheternas intensitet. Trots att Skanåker har jättehög precision så kommer han inte få kunna välja att bränna iväg ett våldsamt kulregn eller utföra en massa akrobatik samtidigt som han skjuter.
En ninja kommer däremot kunna vara mycket flexibel. Det betyder att han både kan jäkta och dra ut på tiden i en närstrid, samt att han kan välja att sikta länge med en revolver för att skjuta ett enda högprecisionsskott, bränna iväg ett kulregn, eller utföra galen akrobatik innan han skjuter iväg ett enda halvt missriktat skott. Alltså
även om ninjan är betydligt sämre på att hantera revolvern än Ragnar Skanåker!
Man knyter alltså samman flexibiliteten till
snabbheten istället för
färdighetsvärdet, och så låter man helt enkelt bli att mäta olika rollpersoners handlingar per tidsenhet och låter ninjan få vara
flexiblare än ett troll istället.
---
Hur nu det ska gå till. Jag vet inte.