Som mina spelare nyss märkte införde jag precis husregeln att man på level 1 får slå två tärningar för hp och välja den högsta.
Sannolikheten att få 1 hp (före Con adjustment) minskar då som följer:
1d4: 0,0625 (1/16) i stället för 0,25 (1/4)
1d6: 0,0277… (1/36) i stället för 0,166… (1/6)
1d8: 0,015625 (1/64) i stället för 0,125 (1/8)
Och sannolikheten för att få maximal hp ökar förstås på liknande vis:
1d4: 0,4375 (7/16) i stället för 0,25 (1/4)
1d6: 0,3055… (11/36) i stället för 0,166… (1/6)
1d8: 0,234375 (15/64) i stället för 0,125 (1/8)
Risken att få en lungsjuk och benskör rollperson finns fortfarande, men den är avsevärt mindre.