Nekromanti Om hp och OSR

God45

#PrayersForBahakan
Anarchclown said:
Det bästa med magikernas val av vapen är logiken bakom "Magiker lägger inte ner så mycket energi på att lära sig slåss, men de lär sig tydligen att skjuta slunga och inte ett armborst av trä som är typ en peka klicka" :gremsmile:
När jag försökte använda en slunga träffade jag mig själv i huvudet :gremtongue: Andra gången det hände var det pinsamt :gremwink:

Anarchclown

Swashbuckler
Jo. Det är inte så jäkla lätt. Antar att jag bara är för dum. Wizards har ju oftast hög INT-score. Det kanske krävs för att vara bra på slunga. Eller vad tror du? Kan det bara vara totalt nonsens? :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Anarchclown said:
Jo. Det är inte så jäkla lätt. Antar att jag bara är för dum. Wizards har ju oftast hög INT-score. Det kanske krävs för att vara bra på slunga. Eller vad tror du? Kan det bara vara totalt nonsens? :gremsmile:
Jag hade föredragit om förklaringen var: Metall bränner trollkarlar precis som det bränner en fe. Det är en bi-effekt av att du har så mycket magi i kroppen att du inte riktigt är männsklig längre. Det är också därför du inte kan bära en rustning.

Hade det varit förklaringen hade det varit lågiskt med att vapnen som är gjorda av trä eller läder var de enda de kan använda.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Husregel nr 2

När (om?) man levlar får man välja om man vill:

slå en tärning för hp och addera till sina existerande hp;

eller

slå alla tärningar* och om detta resultat är högre än existerande hp blir detta rollpersonens nya hp – om inte behåller den sin existerande hp.**

* Dvs. två tärningar på level 2, tre tärningar på level 3, osv.
** Skamlöst knyckt från S&W.

anth

Vetefan
Re: Min nya husregel

Dante said:
Som mina spelare nyss märkte införde jag precis husregeln att man på level 1 får slå två tärningar för hp och välja den högsta.

Sannolikheten att få 1 hp (före Con adjustment) minskar då som följer:

1d4: 0,0625 (1/16) i stället för 0,25 (1/4)
1d6: 0,0277… (1/36) i stället för 0,166… (1/6)
1d8: 0,015625 (1/64) i stället för 0,125 (1/8)

Och sannolikheten för att få maximal hp ökar förstås på liknande vis:

1d4: 0,4375 (7/16) i stället för 0,25 (1/4)
1d6: 0,3055… (11/36) i stället för 0,166… (1/6)
1d8: 0,234375 (15/64) i stället för 0,125 (1/8)

Risken att få en lungsjuk och benskör rollperson finns fortfarande, men den är avsevärt mindre.
Jag har ett annat förslag:

När man slår fram hp vid level 1 kan man inte få färre hp än ½ max hp.
Ex: slår man 1d8 och slår under 4 så får man 4 hp.

Fördelen med min metod är att ingen börjar med 1 hp och det blir ett lägre genomsnitt än om man slår 2 tärningar.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>Tärning Snitt anth Dante
d4 2,5 2,75 3,125
d6 3,5 4 4,472
d8 4,5 5,25 5,813
d10 5,5 6,5 7,15</pre></div></div>

chrull

Stockholm Kartell

anth said:
Fördelen med min metod är att ingen börjar med 1 hp och det blir ett lägre genomsnitt än om man slår 2 tärningar.
Och det här är en fördel för att?

Hotet om att börja med 1 hp måste ju finnas kvar. Och din metod gör ju negativa conbonusar till ett icke-problem för lvl 2...

Dante

Staff member

chrull said:
Hotet om att börja med 1 hp måste ju finnas kvar. Och din metod gör ju negativa conbonusar till ett icke-problem för lvl 2...
Måste och måste …

Jag tycker att man ska kunna starta med 1 hp, men det är uppenbarligen inte allas kopp majonnäs.

Sen gillar jag elegansen med »slå två välj den högsta« – att sannolikheterna förskjuts utan att intervallet förändras.

chrull

Stockholm Kartell

Dante said:
chrull said:
Måste och måste …

Jag tycker att man ska kunna starta med 1 hp, men det är uppenbarligen inte allas kopp majonnäs.

Sen gillar jag elegansen med »slå två välj den högsta« – att sannolikheterna förskjuts utan att intervallet förändras.
Okej, det MÅSTE inte finnas kvar. Men att ha en t6 i hp, -2 från con och ändå inte kunna börja med under 3 låter wack för mig.

Din metod är på alla sätt mycket trevligare.

majonnäs förresten, är det inte Aioli du menar?

Dante

Staff member

anth said:
Bortsett från att medelvärdet skiljer sig en smula så ser fördelningen helt olika ut (d6 som exempel):

1
2 ■■■
3 ■■■■■■■■■■■■■■■■■■
4 ■■■■■■
5 ■■■■■■■■■
6 ■■■■■■■■■■■

= Anths metod
= Dantes metod

anth

Vetefan

chrull said:
Och det här är en fördel för att?

Antingen tycker man det är OK att man kan börja med 1 hp - och då är det bäst att inte krångla till något; slå tärningen en gång.
Eller så tycker man att rollpersonerna ska vara biffiga vid level 1 och börjar med max hp.
Sen finns det den gruppen spelare som vill ha slumpmässiga hp vid level 1, men inte börja med 1 hp - då passar mitt förslag utmärkt.

Hur gör mitt system negativa cON-bonusar till ett icke-problem vid level 2?
(jag förutsätter att man använder Dantes förslag att man slår m alla tärningar när man går upp i level)

chrull

Stockholm Kartell

anth said:
2an ska vara en 1a.

anth

Vetefan

chrull said:
anth said:
2an ska vara en 1a.
Så?
Säg att vi har en magiker.
Han har CON 8 och därför -1.
Han slår 1 med tärningen.
Men systemet säger säger att då räknas det som han slagit 2.
SEN drar vi av 1 för låg CON och magikern har ändå 1 hp.

anth

Vetefan

Dante said:
Bortsett från att medelvärdet skiljer sig en smula så ser fördelningen helt olika ut (d6 som exempel):

1
2 ■■■
3 ■■■■■■■■■■■■■■■■■■
4 ■■■■■■
5 ■■■■■■■■■
6 ■■■■■■■■■■■

= Anths metod
= Dantes metod
Det är liksom hela idén.
Att fördelningen SKA skilja sig. :gremsmile:

Dante

Staff member

Jo, det fattade jag.

Jag ville bara visualisera det för alla de fem personer som följer denna diskussion.

chrull

Stockholm Kartell

anth said:
kan man inte få färre hp än ½ max hp
Jag antog att detta innebar att man inte kan få färre hp än ½max inklusive negativ CON modifikation.

dawnrazor

Veteran
Tja, vi startade med B/X och sen körde vi 1E. Och vi har alltid kört "4D6 drop lowest, arrange as pleased" för attributes. Sen har vi alltid kört max hp på level 1 också. Och 1 är alltid miss (tom fummel - lånade RQ:s fummeltabeller) samt klockren 20 är dubbel skada, dvs slå skada och multiplicera med 2. På den tiden var det väl husregler som vi ärvde från spelgruppen jag började spela med. Men det var inte så "hårt" som del OSR-gubbar vill ha det till. Men 0hp eller lägre innebar död, inget tjafs med "bleed out" och -10hp osv (även om det finns med i DMG). Samma med saves. Klarade man inte sitt slag så tog man konsekvensen. Även med level drain och sånt. Och det stämmer nog att man såg på sin karaktär som en "gubbe", som var mer av en "spelpjäs" än en fiktiv personlighet. Dock fäste man sig ganska mycket vid sin gubbe, om han/hon överlevde ett tag och levlade och så.

Botulf

Hero
Anarchclown said:
Det bästa med magikernas val av vapen är logiken bakom "Magiker lägger inte ner så mycket energi på att lära sig slåss, men de lär sig tydligen att skjuta slunga och inte ett armborst av trä som är typ en peka klicka" :gremsmile:
Jo jag brukar tycka det där är lite tokigt och försöker se till varför regeln finns: att magiker ska göra kass skada med vapen. Därför har jag kört på husregler att alla kan i princip använda alla vapen. Men exempelvis en magiker kommer aldrig kunna göra mer skada med ett enhandsvapen än vad en dolk skulle ha gett i skada, tvåhandsvapen är begränsat till vad en stav gör i skada och en pilbåge eller ett armbort är aldrig bättre än en slunga i en magikers händer.