Mekanurg said:
Arfert said:
Tror att det är snarare de som väljer att IMPORTERA snarare än att vi som EXPORTERAR. I det här fallet alltså.
Sant, det handlar om förändring underifrån, genom att afghaner och andra upptäcker väldigt trevliga* saker i väst som de anammar. En sipprande västernisering, så att säga.
*Innan någon hackar på ordet "trevlig": en massa människor gillar Idol, däribland mina barn [så jag har pressats att se flera program], och tycker det är ett trevligt påfund, oavsett kvaliteten på bidragen.
*fniss*
Jag ber om ursäkt. Det här inlägget får mig säkert att framstå som dryg och otrevlig. Jag borde egentligen kanske undvika att skriva det. Men...
... vad som börjar med att leda fram till mitt fnitter är när Tomas skriver att det här handlar om import och inte export - med versaler! - som om det ena inte automatiskt gav det andra. Jag är inte dummare än att jag förstår att det kan vara Tomas sätt att säga att det är troligtvis är en afghan som stått för initiativet, och inte Halliburton för en gångs skull. Men visst är det väl "vi" - i någon mening; "Occidenten" till exempel - som exporterar, och på sätt och vis inkluderar detta "oss" (som i "européer" den här gången) mer än den infrastruktur som exporteras för att bättre förvalta landets naturreserver för USA:s räkning (om jag får lov att vara lite elak).
Nu får ni ursäkta mig igen, men jag får liksom sinnesbilden av en tebjudning när du, Anders, beredvilligt håller med. Alla runt bordet nickar instämmande, sörplar och tuggar småkaka. Så är det naturligtvis. Det handlar om en förändring underifrån, fortsätter du. Det är liksom i samförståndet runt en kanna te jag inbillar mig att sådana saker kan sägas med största självklarhet. Det är när jag kommit så långt i min fantasi som jag blir fnittrig, ja, det liksom bubblar till av skratt i magen på mig.
Det är inte bara för att skillnaden mellan import och export är en lite väl vag poäng. Det är också hur den byggs vidare på. Förändring underifrån? Vad menar Anders nu? Är det för att det är något som varken introducerats av Hamid Karzai, talibanerna eller de upp emot hundratalet INGOsarna som är aktiva i landet? Javisst, det är möjligt - men, tänker jag då, att göra TV kostar en massa pengar, speciellt något så påkostat som Idol-konceptet, och pengar är inget de breda folklagren badar i i Afghanistan.
Det här kan bli lite mer intressant när vi ser till den, vilket vi nu antar, afghanske aktören bakom det hela, speciellt med tanke på hur den afghanska ekonomin är betingad för närvarande - gjorde denne sig rik på oljan, vapenhandeln, röveriet, korrumtionen eller opiumet? Jösses, jag framstår verkligen som cynisk galore nu, men den ljusa vägen är verkligen inte speciellt bred i dagens Afghanistan.
Däremot håller jag med om att detta står för något positivt för landet. Idol är ett legitimt företag att investera smutsiga pengar i. Pengatvätt kallas det förståss i väst, men om någon tror att det går att putta bort allt det kapital som går i varierande grad av smutsiga nyanser och ersätta det med en ny vit marknad så tror denne fel - det skulle, om det ens vore möjligt, bara innebära att Afghanistan i princip stod utan marknad över huvud taget. Det skulle inte gynna någon, förutom de som hanterar den lilla legala "lyxekonomin" från väst som går långt över gemene mans huvuden. Att tvätta ekonomin är alltså bra, då det gör att den kommer till nytta för den (neo)klassiska statskontrollerade ekonomin, och alltså bättre kan både övervakas och sättas till användning för den pseudo-demokratiska regimen i Kabul (och för "folk i allmänhet").
Stater uppkommer ur organiserat röveri; från blodbesudlat kapital som, när läget stabiliseras, kan investeras i icke-krigiska ändamål. Det har vi sett över hela världen, och för den närsynte så följde till exempel på vikingatidens rövarekonomi nya och mer sofistikerade utbytessystem. Är det någon som emotsäger att utvecklingen mot tidigmoderna skandinaviska stater finansierades av trälslit, snodda silverskatter och postkoloniala handelsnätverk? Det ger lite bilden av att ju mer nytta det går att förmå de få förmögna afghanerna att göra med sina smutsiga pengahögar desto bättre.
Att Afghanska idol tycks vara ett beundransvärt projekt, vilket du, Anders, har pekat ut, gör det hela bara bättre. En tjej från en utsatt etnisk minoritet vann - hurra! Mer nytta går det knappt att önska sig.
Men vaddå förändring underifrån? Det kommer nog vänta lite till, som jag ser på saken.
----
Tompa och Anders, ni är återkommande tyckare i princip alla samhällsrelaterade trådar på forumet. Det är naturligtvis någonting positivt, förutom när ni gör mig så indignerad/frustrerad att jag vill stabba er med rostiga gafflar - vilket gör gällande att medaljen har två sidor. Om jag får önska mig en julklapp för OT-forumet räkning (för jag är absolut inte partisk i frågan, som ni vet) så vore det att ni tog lite mer ansvar för nivån på diskussionen - lite mindre tomma signifikanter, om ni ursäktar det svengelska fikonspråket, och lite mer utvecklade argument. Det vore en skön utmaning för forumet att se vart vi kunde ta vägen då, för jag vet att ni är intelligenta grabbar som kan klara av det.
Jag menar... för att ro hem min poäng med några väldigt subjektiva iakttagelser; den nyliga skoldebatten här på forat lyckades bli så mycket bättre när ni slutade ta lika aktiv del av den - varför var det så? Jag tycker ju mig också ha kommit på er att bygga tomma argument på varandras lika tomma argument redan i freiheit-tråden. Som om ni två lyckas trigga tesörplaren i varandra. Är det här överlag ganska ordlösa samförståndet er emellan något jag kan förmå er att reflektera över? Kan det vara bara jag som sätter kaksmulor i vrångstrupen?
I övrigt är jag ert största fan, och det vet ni. Kärlek!