Nekromanti Om hur man kan skriva jämställda rollspel

Mukwa

Swashbuckler
-Förklädd

-Min sociala/religiösa roll gör mig till ett undantag. Nunnor/missionärer/sjuksystrar/frälsningssoldater/folkskollärarinnor har alltid kommit undan med saker vanligt folk inte gör. Ut och undervisa vildarna.

-Jag har en förstående make i släptåg som fungerar som ett alibi. Låt RP köpa en hantlangare om det finns regler för sånt.

-Jag är så rik och mäktig att jag kan skita i vad folk tycker. Arvtagerskan på storviltjakt/kejsarens dotter på diplomatiskt uppdrag.

Sen finns det säkert mängder med andra varianter. Western 4 verkar lösa det snyggt, att ha fel kön är en nackdel som kan aktiveras i spel precis som andra nackdelar. Det kanske kan vara något att tänka på om du har ett nackdelssystem RD?
ja, det här är lösningar på hur man kan få in kvinnliga rollpersoner i en patriarkal värld, men egentligen begränsar man ju fortfarande kvinnliga spelare i högre utsträckning än manliga, eftersom manliga karaktärer inte behöver ha några svepskäl för de här rollerna, och det är det som är mitt problem.
Jag är helt enkelt inte riktigt nöjd med de lösningarna.

Ichabod var inne på specifika samhällsklasser/yrken som endast var tillgängliga för kvinnor, han var inte direkt för det måste jag påpeka. Det är inte jag heller. Det blir ännu mer en begränsning för kvinnliga spelare. Det blir lite "Du får välja det här, annars får du inte vara med"

Mukwa

Swashbuckler
Nä, det är klart. aktiva får de absolut vara, driva handlingen vidare får de också göra, men de får inte vara riddare eller makthavare för ofta. Jag har nog missförstått dig lite.

Ram

Skev
RealDream said:
Nä, det är klart. aktiva får de absolut vara, driva handlingen vidare får de också göra, men de får inte vara riddare eller makthavare för ofta. Jag har nog missförstått dig lite.
Vilken typ av värld pratas om här egentligen? Kvasihistorisk fantasyvärld 1a typ eller?

Mukwa

Swashbuckler
Man tar inspiration från serier som Rome och Spartacus, där kvinnorna har inflytande över männen, även om de inte är satta till att vara den styrande makten. Folk stirrar sig för blinda på vad som står i text - "män styr".
Ja, jag svarade på nåt liknande nyss. Visst får kvinnor operera i det fördolda, men synen på att det är mannen som styr och att det är kvinnan som lyder måste fortfarande finnas med i en patriarkal värld.

Mukwa

Swashbuckler
patriarkat räcker egentligen som beskrivning. Byt ut riddare mot borgmästare/politiker/officer o.s.v. om du vill.

Mestadels har jag pratat om ett patriarkalt feodalsamhälle a la europeisk medeltid. Därav riddare.

Tsianphiel

Swordsman
Jättebra exempel på hur man kan skriva absolut. Språket är en del, bilderna är en del.

Språket är viktigt ur några olika perspektiv, dels hur man skriver om människor, vad man skriver men också hur ofta man skriver om en gruppering med människor. Notera att det inte är enbart kvinnor som ingår i gruppen minoriteter inom rollspel, utan även etniska grupper (som hjältar), funktionshindrade och så vidare. För att de skall existera, så måste man också skriva om dem som en vanlig företeelse som det ju även skrivs i tråden. Men det handlar alltså inte enbart om hur och vad utan även hur mycket.

Bilder - jajemän. Och där kan även männen må bra av en liten respit från stereotypiserandet, tror jag.

Jag tänkte tillägga mekanik till troikan, eftersom det inte alls kommit upp i diskussionen. Den mekanik som beskrivs är ju trots allt basen för vilka handlingar som spelarna kan utföra och vilken typ av motstånd de möter (motstånden skall vara avpassade till deras handlingsutrymme, annars funkar inte spelet ur en mekanisk synvinkel). Om man vill skriva ett rollspel med till exempel riddarordnar som en stor del av spelet, och om man som några kommentatorer påpekade i tråden inte kan se poängen med att ha kvinnliga riddare, så kan ett sätt att väga upp en enbart manlig "klass" eller manlig uppsättning färdigheter med en lika användbar uppsättning färdigheter som enbart är tillgängliga för kvinnor. Det som är viktigt att tänka på här är att de kvinnligt kodade egenskaperna/ färdigheterna måste vara lika roliga att spela och framförallt lika användbara som de manliga.

Det blir ett assymmetriskt system ur aspekten att enbart vissa kön kan utnyttja vissa egenskaper/ färdigheter, så det kommer att kräva en del balansering.

Ram

Skev
Anledningen till att jag frågar är egentligen för att reda ut om vi pratar om primärt fysiska olikheter (riddares stridsförmåga) eller kulturella.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ymir said:
Jag har det här problemet med kvinnliga riddare. Alltså, hela ridderskapet och alla ritualer som omgav det var all about manlighet och makt, det vet jag för jag har studerat dessa ritualer specifikt och förstår dem - de är designade för att fullständigt utesluta kvinnsen på alla vis. Problemet är att jag inte kan omsätta ritualernas symbolik i termer så att jag förstår deras exakta roll i strukturen, vilket konkret innebär: kvinnliga riddare i historiska settingar/historical fantasy känns fel för mig, men jag kan inte förklara varför. Jag är inte säker på att jag vill hålla med om att det gör att jag failar övningen, faktiskt. (Problemet är alltså ridderskapet som institution och dess symboliska implikationer, hade man ersatt riddarna i den aktuella fantasyvärlden med tex baghaturer, tarkhaner eller rentav samurajer hade det inte tvunget funnits något problem längre).
Jag har gluttat lite grann på det här nyligen (riddarseder) och har mest kommit fram till att det blir skevt att genom homagium svära att man är någons »man« när man ju är kvinna, och att många moderna läsare skulle tycka det var knepigt att riddaren och hans patron ska kyssa varandra på munnen (män emellan blir det knasigt, och med en kvinna inblandat blir det sexuellt - per heteronormativ standard dårå).

I övrigt har jag inte hittat några direkta krux, men jag är riktigt nyfiken på vad du (som garanterat har rotat mycket djupare i det hela) har på lager. Dock: det här är säkert inte rätt tråd för saken. Kanske kan vi stöta och blöta det på Off Topic-forumet?

Mukwa

Swashbuckler
Patriarkala spelvärldar. Det finns inget alls som säger att en spelvärld med tydliga patriarkala strukturer med nödvändighet måste beskrivas på ett sexistiskt sätt. Man kan enkelt skilja på kulturen i spel och det sätt spelvärlden beskrivs på. Extremt exempel: En kultur där prostitution är vanligt. Antingen kan man då beskriva prostituerade som ett slags vinst man får tillsammans med alkohol och pengar när man klarar uppdrag, eller så beskriver man prostitutionen som en negativ institution som ger upphov till intressanta berättelser. Det måste inte bli "höa-höa" bara för att det är prostituerade med i bilden.
För att spinna vidare på ditt extrema exempel:
Rollpersonerna arbetar åt en person som faktiskt ger rollpersonerna prostituerade i vinst för ett avklarat uppdrag. Rollpersonerna är dessutom inte emot prostitution eftersom de också är färgade av samhället. Jag skulle försöka beskriva ångesten hos de kvinnor de förgriper sig på, men spelarna skulle rollspela sina karaktärer som att de sket blanka fan i det, eller hur?

/RD, som i princip likställer prostitution med våldtäkt IRL

Ram

Skev
krank said:
2. Patriarkala spelvärldar.Det finns inget alls som säger att en spelvärld med tydliga patriarkala strukturer med nödvändighet måste beskrivas på ett sexistiskt sätt. Man kan enkelt skilja på kulturen i spel och det sätt spelvärlden beskrivs på. Extremt exempel: En kultur där prostitution är vanligt. Antingen kan man då beskriva prostituerade som ett slags vinst man får tillsammans med alkohol och pengar när man klarar uppdrag, eller så beskriver man prostitutionen som en negativ institution som ger upphov till intressanta berättelser. Det måste inte bli "höa-höa" bara för att det är prostituerade med i bilden.

Även om spelvärlden är patriarkal måste faktiskt inte spelskaparen vara sexist.
Om man verkligen skulle göra ett jämställt rollspel, är det då inte eftersträvansvärt att inte skapa en patriarkal spelvärld? Den patriarkala världen kommer ofelbart att innehålla begränsningar som då den är ett fantasifoster inte behöver finnas där. Det finns alla upptänkliga möjligheter till spännande och intressanta konflikter utan att ens beröra könsstrukturer annat än som krydda.

Mukwa

Swashbuckler
Utgå från att det är rent kulturella, när du pratar med mig. Det andra är jag inte ett skit intresserad av :)

Mukwa

Swashbuckler
ja, men det löser ju inte "hur får kvinnliga spelare lika stor handlingsfrihet i en patriarkal värld". Det är klart att det blir lättare, men om en patriarkal rollspelsvärld är eftersträvansvärd, hur skulle du göra då?

Ram

Skev
RealDream said:
ja, men det löser ju inte "hur får kvinnliga spelare lika stor handlingsfrihet i en patriarkal värld". Det är klart att det blir lättare, men om en patriarkal rollspelsvärld är eftersträvansvärd, hur skulle du göra då?
Jag är ledsen, jag är en oduglig diskussionspartner rörande detta och kommer att lämna tråden i fred i stället. Gör det patriarkala så osynligt som det tillåts, skippa alla könssterotyper som du inte anser är absolut nödvändiga och sök andra utmaningar som inte grundas i könroller. Jag för min del är otroligt mer allergisk mot mer eller mindre krystade undantag mot onödiga samhällsregler än jag är mot att ändra regelverket (i detta fall märk väl, annars kan mina preferenser variera). Det som är viktigt är att den värld som man spelar i har konsekvens.

Krille

Super Moderator
"Jämställda rollspel" är så läbbans tvetydigt. Min privata definition är att både män och kvinnor ska kunna hitta något intressant att spela, och att det ska vara ungefär lika lätt för spelledaren att skapa intressanta äventyr oavsett rollpersonens kön.

Blå Himmel har en värld enligt europeiskt tidigt nittonhundratal. Det innebär två saker: för det första är den patriarkal, och för det andra är den stadd i förändring. Det råder radikal mansbrist genom hela samhället, eftersom miljontals män kallats in i krigstjänst och till stor del gått åt vid fronten. Det finns helt enkelt inget annat val än att skicka in kvinnorna i fabrikerna och butikerna och företagen för att ta männens jobb; i en del länder har man till och med tvingats mönstra kvinnor till vapentjänst.

Det här har fått ganska omvälvande och oåterkalleliga effekter i samhället: kvinnlig rösträtt, kvinnligt fackligt och därmed politiskt inflytande och kvinnligt företagande är bara tre av dem.

Genom att utforska dessa aspekter av samhället och de konflikter som uppkommer genom deras förändring så försöker jag inte beskriva ett jämställt samhälle, utan ett samhälle med hyfsat lika äventyrspotential för båda könen.

Hartland

Warrior
RealDream said:
Ja, men jag har svårt att basera ett äventyr/kampanj i en patriarkal värld med bara undantag. Då skulle det ju inte finnas något patriarkat kvar.
Det är å andra sidan svårt att argumentera emot en patriarkal värld om målet är att gestalta en patriarkal värld.

Och vem har sagt att det bara ska finnas undantag? Bara för att en kvinnlig rollperson är riddare betyder det att ALLA påföljande riddare som påträffas i världen också är kvinnor?

Du skrev också till PatrikL:
ja, det här är lösningar på hur man kan få in kvinnliga rollpersoner i en patriarkal värld, men egentligen begränsar man ju fortfarande kvinnliga spelare i högre utsträckning än manliga, eftersom manliga karaktärer inte behöver ha några svepskäl för de här rollerna, och det är det som är mitt problem.
Jag är helt enkelt inte riktigt nöjd med de lösningarna.
Du glömmer dock att män faktiskt också har samma problem. I ett strikt patriarkat är det nog minst lika svårt för män att anta kvinnoroller som det är för kvinnor att anta mansroller. =)

/Hartland
- som i första hand bara svarade på sin egna bitråd

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Hartland said:
Du glömmer dock att män faktiskt också har samma problem. I ett strikt patriarkat är det nog minst lika svårt för män att anta kvinnoroller som det är för kvinnor att anta mansroller. =)
Det är definitivt sant. Skillnaden är dock att i de flesta patriarkala världar så framställs de manliga uppgifterna som relaterade till den offentliga sfären och de kvinnliga till den privata -- och de flesta rollspel bryr sig framför allt om den offentliga sfären. Slutresultatet blir likafullt att kvinnliga rollpersoner blir förhindrade att delta i de aktiviteter 99% av alla spel fokuserar på.

Hartland

Warrior
Bobby Magikern said:
Hartland said:
Det är definitivt sant. Skillnaden är dock att i de flesta patriarkala världar så framställs de manliga uppgifterna som relaterade till den offentliga sfären och de kvinnliga till den privata -- och de flesta rollspel bryr sig framför allt om den offentliga sfären. Slutresultatet blir likafullt att kvinnliga rollpersoner blir förhindrade att delta i de aktiviteter 99% av alla spel fokuserar på.
Och då blir det tradspelens manliga norm som felar... :gremwhistle:

Mukwa

Swashbuckler
Det är å andra sidan svårt att argumentera emot en patriarkal värld om målet är att gestalta en patriarkal värld.
Ja, det var ju det jag skrev:
Ja, men jag har svårt att basera ett äventyr/kampanj i en patriarkal värld med bara undantag. Då skulle det ju inte finnas något patriarkat kvar.
Och vem har sagt att det bara ska finnas undantag? Bara för att en kvinnlig rollperson är riddare betyder det att ALLA påföljande riddare som påträffas i världen också är kvinnor?
Nej, men för att locka kvinnliga spelare behöver man påpeka undantagen mer än normen, vilket förvränger den patriarkala världsuppfattningen och således gör man undantag till norm. Då har man inte ett patriarkalt samhälle längre.

Självklart, men eftersom de kvinnliga yrkena och strukturella positionerna inte är lika viktiga i en patriarkal värld som de manliga är så kommer det inte att förekomma i någon högre utsträckning. Såg att Bobby svarat bra på det här också.

Mukwa

Swashbuckler
mja... bobby har precis påpekat problemet med att spela i en patriarkal värld, oavsett om det är trad eller whatnot...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
RealDream said:
mja... bobby har precis påpekat problemet med att spela i en patriarkal värld, oavsett om det är trad eller whatnot...
Tja, jag tror nog att vissa genrer kan komma till sin rätt med kvinnor i en patriarkal värld. Ett samtida chicklit-rollspel skulle till exempel närmast kräva kvinnliga rollpersoner i en patriarkal miljö (det vill säga vår vardag) för att göra genren rättvisa. Däremot är ju spelscenen så beskaffad att den sortens spel skulle vara väldigt fringe.