Nekromanti Om jag skrev en fantasyvärld

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,538
Location
Göteborg
Jag har inte spelat eller läst fantasy på många år, men den senaste tidens trådar om det har gjort mig inspirerad. Här skissar jag på en fantasyvärld så som jag skulle göra den om jag gjorde en. Det kommer nog inte att bli mer än en forumspost av det, men det är lite kul, för jag har inte gjort en spelvärld på väldigt länge (alla spel jag skrivit har varit utan förskriven spelvärld eftersom jag tycker att de mest är i vägen).

Så, om jag skrev en fantasyvärld skulle jag vilja göra den ologisk och orealistisk. Trolldom (jag ogillar ordet "magi") brukar ju vara centralt i sådana här spel, så jag kan väl börja med det. Trolska föremål finns det ett antal, men de tillverkas inte av trollkonstnärer i någon form av ritual eller annat tjafs. Ett par stövlar ger dig fantastisk smygförmåga eftersom de tillhört den legendariske mästertjuven Vargtass. Ett svärd är mäktigt eftersom det smeds av dvärgasmeder djupt i jordens inre och sedan gavs till älvorna på berget som fångade hundraåtta åskviggar i det. Det har dock gjort att vädergudarna hyser en illvilja till det, då deras söner är fängslade i svärdet. Trollmästare finns, men de är mystiska gamla män och kvinnor som talar i gåtor och deras krafter följer inga tydliga regler (i klartext: ej spelbara).

Det finns två folkslag: människor och älvor. I den senare kategorin innefattas alla möjliga typer av varelser, från dansande skogsväsen till underjordiska dvärgar och troll. Det finns ingen tydlig skillnad och namn som "dvärg" och "troll" är mänskliga påfund, och vad någon kallar "dvärg" kanske någon annan kallar "troll", "tomte", "gråman" eller "gnom". Älvorna lever ute i vildmarken, i havet, i djupa skogar, i morgondimman på ängen, på ödsliga berg och liknande. De talar ett språk som människor inte förstår, även om visa män och kvinnor ibland lyckas lära sig att kommunicera på det och vissa älvor även kan bemöda sig att lära sig människotunga. Men skillnaden i tankevärld är så stor att det är närmast omöjligt för det ena folket att lära sig ett annat språk väl. Grammatiska koncept är så främmande att de är svåra att förstå. En älva har otroligt svårt att hålla reda på någons kön eller skillnaden mellan "ditt" och "mitt" eller mellan "jag" och "vi", mellan "på den tiden" och "på den platsen". På samma sätt gör älvorna åtskillnad mellan saker som för en människa ter sig vara exakt samma sak. En människa kan peka på ett svärd och fråga vad det heter på älvaspråket och få ett svar, och peka på ett exakt likadant svärd (eller till och med samma svärd med vid en annan tidpunkt) och få ett helt annat svar. Det här gör att kommunikation är svårt även för den som lärt sig grunderna i språket, och har gjort att älvorna anses "gåtfulla", "visa" eller "galna" av människor. De enda människor som lärt sig att tala obehindrat med älvor är de som levt bland dem under en längre tid. de är uteslutande konstiga, gåtfulla eller galna människor och har oftast mystiska krafter.

Även människofolken är vitt skilda. Ett visst folk är otroligt kortvuxna (och kanske också kallas "dvärgar" av vissa) och ett annat folk har en medellängd på över två meter. Hudfärger varierar mellan alla kulörer vi är vana vid och även svaga toner i färger som blått, grönt och rött. Alla människofolkslag är dock fortfarande människor, med allt vad det innebär.

Det finns även fasansfulla kreatur och drakar. "Drake" är en samlingsterm för allt som är stort och farligt och andra saker har namn endast för de som känner till dem. De är inte snyggt uppdelade i folkslag och raser utan varje kreatur eller flock av liknande kreatur är unika. Det finns även djur som är gamla och visa och har en viss intelligens. En korp kan visa vägen och en björn kan hjälpa till i en kamp mot en illasinnad flock vargar. I exceptionella fall kan de även lära sig människotunga eller till och med anta mänsklig form, men oftast är det bara älvor och trollkarlar och kan tala med djuren.

Skicklighet hos hjältar och exceptionella personer kan anta extrema former. En legendarisk krigare kan vara så stark att hon kan slå in stadsporten med ett knytnävsslag. En skicklig tjuv kan smälta in i skuggorna och passera genom väggar. En skicklig smed kan smida små varelser i brons som kan vandra runt med eget liv. Det har inget att göra med magiskolor och speciella magiska färdigheter, utan att de är så skickliga på det de gör. Det här är inget vanliga människor kan göra, men väl exceptionella hjältar och kungar och drottningar.

Världen är inte uppdelad i stora nationer, utan i många små områden som alla har sin egen härskare. Ibland kan en mäktig härskare ha inflytande över många närliggande och ibland kan avsides belägna byar leva ganska fristående från närmsta furste och vet kanske inte ens vem deras "härskare" är. Det finns inga kartor över områden som sträcker sig särskilt längt, så ingen har någon överblick över världsgeografin, men man känner till områdena runtomkring. "Den här vägen leder till Vidafjäll och därefter till Korpeborg. Åt andra hållet ligger bara Vätteskogen och på andra sidan den kung Rådes ägor." Det finns även vidsträckta, vindpinade slätter, urgamla skogar, karga stenöknar och taggiga bergskedjor där inga människor bor.

Seder och bruk kan skilja sig vitt och brett från område till område (hurra för lapptäckesvärldar!), men allting har en yta av romatiserad europeisk tidig järnålder, så det finns inga aztekindianer eller samurajer. Generellt så är världen jämlik mellan könen, men det finns en del spänningar mellan olika (människo-) raser. Spelledaren uppmuntras dock till att inte göra en viss ras "ondskefull". Däremot kan man mycket väl ha med objektivt onda personer. Moraliska gråzoner har absolut sin plats, men det finns även utrymme för absolut ondska och renhjärtad godhet.

Gudar är lokala och påtagliga. De bor i floden, i det ensliga trädet och i berget. De behöver ofta blidkas med olika typer av blot eller offergåvor, och de kan vara knepiga att ha att göra med. Man kan förhandla med dem och de har ofta fantastiska krafter om man bara kan övertala dem att hjälpa en. De talar generellt både människors och älvors språk, och även djurens språk, men det är inte alltid enkelt att få dem att visa sig. Förutom gudarna kan även naturkrafter som vindar, åskväder, eller till och med årstider eller abstrakta koncept (tänk Tor som brottas med Ålderdomen) ha liv och form och man kan fånga vindar i en säck som den där kungen i Odysséen. Och även om de inte har intelligens kan man ofta interagera med saker med en mer sagolik logik än i vår värld. Du kan fånga stjärnljus i en flaska och en drottning kan bygga ett torn som når upp till himlen och plocka ned månen åt hennes älskade prins.

Ungefär så skulle det nog se ut, om jag skrev en fantasyvärld. Kanske det här räcker som beskrivning, egentligen. Så kan man sätta ihop det med ett regelsystem och det känns ganska komplett. Det här är tillräckligt lite för att spelarna ska kunna läsa det innan man sätter igång och börjar spela, men innehåller egentligen allt du behöver, utom en namnlista.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,544
Det här låter som en skoj värld att rollspela i :gremsmile:

Att man spelar supermäktiga hjältar som kan göra saker på övernaturliga nivåer i en väldigt trolsk värld låter som ett bra upplägg för enorma äventyr.

Men jag har bara en enda fråga, vad är det man ska göra? Finns det Dungeons? Ska man döda drakar? Oh, eller gudar? Det hade rockat att traska runt och döda gudar. Ska man vara härskare över ett samhälle och försöka erövra fler områden?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,538
Location
Göteborg
God45 said:
Men jag har bara en enda fråga, vad är det man ska göra? Finns det Dungeons? Ska man döda drakar? Oh, eller gudar? Det hade rockat att traska runt och döda gudar. Ska man vara härskare över ett samhälle och försöka erövra fler områden?
Böh, nä, inget sån't. Tänk gamla myter och sagor. Som Odysseus som ska ta sig hem från Troja när hans skepp blåses ur kurs av Poseidon. Eller Theseus som ska offras till Minotauren. Eller Tor som dricker mjöd hos jättarna. Eller Illiaden, sagan om ett stort krig och hjältarna på båda sidor. Ursäkta, jag är mest bekant med de grekiska myterna. Man springer inte bara omkring för att hitta saker att slå ihjäl. Man upplever Sann kärlek, man utför stordåd för att sona sina brott, man korsar farofyllda områden för att söka en legendarisk skatt, man söker efter sanningen om sin härkomst, man hämnas en grav oförrätt, man söker häva en förbannelse och så vidare. Man ska sällan kunna lösa problem med våld. Medusa är ju omöjlig att besegra om man inte har en spegelsköld, och hydran blir ju bara värre ju fler huvuden man hugger av. Man måste vara listig.

Skulle jag faktiskt göra ett spel av världen (just nu är det ju bara en värld) så skulle jag nog satsa på ett upplägg i stil med Polaris, där varje spelare har sin hjälte och samtidigt spelar olika SL-roller för de andra spelarnas hjältar. Det här med grupper av murderhobos som stryker runt och slår ihjäl saker tillsammans lockar mig inte. :gremsmile: Hjältar agerar ensamma, inte i grupp, utom vid extraordinära tillfällen, som i jakten på det gyllene skinnet eller det Trojanska kriget.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,544
Ah, ok.

Det här är nog ett sidospår men jag skulle nog hävda att en del av de grekiska hjältarna mer eller mindre var de ultimata murder hobosarna som vandrade runt och fuckade upp allt i sin väg med sina övermänskliga krafter. Se på Akilles som är den största grekiska hjälten bara, det enda han gjorde var att döda folk så spektakulärt som möjligt. Eller Ajax eller Hercules. Visst Hercules hade lite trick och så men att bränna stumparna av medusans halsar är ungefär samma sak som att använda eld på ett troll i D&D.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,538
Location
Göteborg
God45 said:
Det här är nog ett sidospår men jag skulle nog hävda att en del av de grekiska hjältarna mer eller mindre var de ultimata murder hobosarna som vandrade runt och fuckade upp allt i sin väg med sina övermänskliga krafter. Se på Akilles som är den största grekiska hjälten bara, det enda han gjorde var att döda folk så spektakulärt som möjligt.
Han hade ju massor av personligt drama? Nu har jag inte faktiskt läst Illiaden (ännu!), men han har väl en bromance med Patroklos som blir dödad, och han har ett gräl med Agamemnon om en slavkvinna och vägrar slåss, och så vidare. Det finns ståry där, är vad jag menar. Sedan att grekiska hjältar slår ihjäl folk och fä på löpande band, ofta utan moraliska betänkligheter, det håller jag med om. Och just den biten om moral skulle jag kanske låna lite från riddarromantiken istället, jag vet inte. Beror på om jag vill ha min fantasy mer hjältemodig eller mer S&S.

Visst Hercules hade lite trick och så men att bränna stumparna av medusans halsar är ungefär samma sak som att använda eld på ett troll i D&D.
Det är inte alls samma sak, tycker jag. I D&D står det i boken att eld kan förhindra troll att regenerera (antar jag är poängen? Jag har inte så bra koll på D&D). Spelarna vet detta och kan därmed använda det som en taktik i slåssutmaningen. Hercules har ingen aning om ens att hydran kommer att spotta ut nya huvuden innan han börjar slåss. Att bränna stumparna med eld är en smart idé han kommer på, en kreativ lösning på problemet.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,978
Location
Stockholm
Zappelina said:
Hur skulle du uppmuntra kreativa lösningar alá elda huvuden i ett system liknande Polaris?
Jag tolkade det som att det var strukturen kring vad deltagarna hade för olika ansvarsområden snarare än förhandlingsmekaniken som åsyftades (?) men:

förhandlingsmekaniken har ju ett bananbeskrivarelement kring aspekterna, där bör man kunna baka in sådant (?).
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Jo, jag tolkade det iofs också så, men så kan man ju ha fel och det vore intressant att se om det går att få ihop. Tycker själv det kan vara svårt att komma på kreativa lösningar, men att vissa system underlättar (t.ex. när man själv definierar sina fårmågor, eller när man får listor att välja mellan). Jag vet inte vad ett "bananbeskrivarelement" innebär, upplys mig gärna!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,538
Location
Göteborg
Zappelina said:
Hur skulle du uppmuntra kreativa lösningar alá elda huvuden i ett system liknande Polaris?
Som Rasmus säger så var det snarare strukturen kring ansvarsfördelning och ståry som jag skulle använda från Polaris. Jag tror att ett visst mått av fasta formuleringar skulle kunna användas (jag är till exempel förtjust i hur hjältar i Illiaden ofta har fasta epitet, som "den snabbfotade Akilles") för att få rätt stämning i berättandet, men resten av systemet vete tusan hur det skulle se ut.

Att få till kreativa lösningar av typen elden och hydran skulle jag nog helt sonika göra genom att säga att drakar (som ju är ett generiskt namn på stora monster i stil med hydran eller cyklopen Polyfemos som Odysseus förblindar med en glödgad påle) aldrig kan dräpas med våld allena. De är alltför mäktiga för det. Så om man vinner en konflikt mot en drake och vill berätta hur man dödar den så måste man helt enkelt inkludera ett element av list eller kreativitet. Annars kan man på sin höjd beskriva hur man driver bort den eller lyckas undfly oskadd.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,544
Det är inte alls samma sak, tycker jag. I D&D står det i boken att eld kan förhindra troll att regenerera (antar jag är poängen? Jag har inte så bra koll på D&D). Spelarna vet detta och kan därmed använda det som en taktik i slåssutmaningen. Hercules har ingen aning om ens att hydran kommer att spotta ut nya huvuden innan han börjar slåss. Att bränna stumparna med eld är en smart idé han kommer på, en kreativ lösning på problemet.
Jag använde trollet som ett exempel eftersom det är nästan lika välkänt som hydran men jag menar inte att spelarna ska slå upp grejer. Massor av monster i D&D, från böckerna och hemmagjorda, kräver kreativa lösningar för att besegra. Visst alla vet att man fuckar upp trollet med eld men hur dödar man en Bronskalle spindel? Eller en levande åskstorm? Genom kreativa lösningar.

Han hade ju massor av personligt drama? Nu har jag inte faktiskt läst Illiaden (ännu!), men han har väl en bromance med Patroklos som blir dödad, och han har ett gräl med Agamemnon om en slavkvinna och vägrar slåss, och så vidare.
Men allt det där är typiskt äventyrar drama som dyker upp i alla fantasy spel. Fokuset för Akkiles var hur han mördade folk så jävla bra att vi fortfarande kommer ihåg hans namn.

Sedan att grekiska hjältar slår ihjäl folk och fä på löpande band, ofta utan moraliska betänkligheter, det håller jag med om. Och just den biten om moral skulle jag kanske låna lite från riddarromantiken istället, jag vet inte. Beror på om jag vill ha min fantasy mer hjältemodig eller mer S&S.
Jag gillar båda sorterna, precis som jag gillar både choklad och vanilj glass :gremsmile:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,538
Location
Göteborg
Zappelina said:
Jag vet inte vad ett "bananbeskrivarelement" innebär, upplys mig gärna!
Bananbeskrivning innebär att man har vissa element (av vissa udda skäl kallad "banan" av vissa av oss på wrnu) som måste inkluderas i en beskrivning. Det är ett sätt att uppmuntra kreativa beskrivningar och utmana spelarnas påhittighet. Typ:

"Okej, beskriv hur du tar dig in i borgen med hjälp av din magiska pipa."
"Jag laddar pipan med sömntobak och puffar hårt så att en sövande dimma sprider ut sig. Den gör att vakterna somnar så att jag kan ta mig in i borgen."

Ofta handlar det om att du får bonus av att använda vissa element (typ din sömnpipa), men med kravet att du måste inkludera det i din beskrivning. Eller så kan det vara så att du har en speciell talang som du är bra på, men för att få slå för den och inte något annat måste du såklart förklara hur du använder dig av den. Typ så.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,538
Location
Göteborg
Jag har en massa förutfattade meningar om hur man spelar D&D och liknande spel, eftersom jag inte spelat D&D mer än två gånger och inte spelat "äventyrarspel" på många år. Min bild av D&D är mest formad av hur det gestaltas i populärkulturen. Så vad jag snackar om är min bild av vad jag inte är ute efter. Det är säkert så att den inte stämmer överens med hur vissa/alla spelar D&D. Men min poäng var att din fråga lät lite som "Går man omkring och dödar A, B, eller kanske C?" och jag vill inte sätta fokus på dödandet utan på dramat.

Men det är skit samma. Jag är inte sämre än att jag kan erkänna att jag inte vet vad jag snackar om. Jag vet bara vad jag är/skulle vara ute efter, även om jag är kass på att förklara det.
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Hercules har ingen aning om ens att hydran kommer att spotta ut nya huvuden innan han börjar slåss. Att bränna stumparna med eld är en smart idé han kommer på, en kreativ lösning på problemet.
Fast att, såär ju inte det alls? Utan Athena berättar för honom i förhand hur hydran är funtad, sen så låter han sin goon Iolaus elda med facklan medan han kuttar hydran.

Också så, i många av dom andra storverkena så slårhan bara ihjäl en jättegris till exempel, eller han styrper ett lejon. Det är inte sådär lurigt helatiden som du nog vill ha det till faktiskt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,538
Location
Göteborg
Okej. Det är i alla fall så jag skulle vilja ha det. Hur det sedan ligger till i grekiska myter är irrelevant (men tack för rättningen!).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,081
Kul. Ungefär så tänkte jag när jag påtade på 'Hjältar och Troll' för längesen. Lite mer fokus på gårdar och lokala naturelement (sjöar, tjärnar och flyttstenar). Sedan tänkte jag att, vad tusen, jag kan ju lika gärna köra i 'historisk' järnålder och så började jag påta med Fafnir
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,978
Location
Stockholm
Hur som helst så tycker jag att detta låter helt awesome! Ingen i Sverige gör, mig veterligen, spel som du just nu! Get to work och kom sedan upp till Stockholm så ska jag samla mina skarpaste lirare till ett speltest!
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Världen låter awesome! Settingen och äventyrandet låter också awesome! Jag skulle vilja se ett strids/konfliktsystem där en medspelare x antal gånger i en konflikt får lägga till ett "MEN... [insert eskalering] ... vad gör du?" (x är högre ju svårare motståndet är. En drake är jättemycket, en liten ettrig miniboss såsom en riddare eller så har jättelite)

"[Rullar tärning/annat random resolutionsverktyg och vinner konflikten]. Gött! Jag ba' svingar Leonas tveeggade månsvärd, klyver isdrakens ena huvud mitt itu..."
"MEN det andra huvudet biter tag i din älveldsmidda rundsköld så att gnistor flammar upp från de isande tänderna".
"... sköldsarmen börjar brinna av hettan från flammorna och jag snurrar runt med åskviggens hastighet samtidigt som armen glider ur sköldens skenor, släpper taget om skölden och ser den kapa isdrakens andra hals..."
"MEN rundskölden fortsätter in i en stalaktit, fullkomligen krossar den och taket börjar rasa in"
"Aj fan... umm... Jag tar mitt älvstoft och teleporterar mig utanför Isdraken Gunnrfs håla innan berget rämnar ned på det lilla medvetande som är kvar av Gunnrf."

På så sätt kan man skapa ett fartfyllt ståryaction-system utan att behöva rulla en mängd tärning, där fokus är på berättelsen, men samtidigt få känslan av att det är ansträngande att möta episka monster. Det krävs beskrivningar och smarta lösningar för att klara vidundren (som jag tycker är ett coolare samlingsnamn än "drakar").
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,538
Location
Göteborg
Äh, faktum är att det redan finns ett system som skulle funka bra till det här. Vi byter ut biten om gudar så att de blir mer lika klassiska mytologiska gudar först. De är mindre lokala, men det finns ett helt gäng av dem och de intrigerar och är svartsjuka och hittar på allt möjligt och de är inte ute efter människornas väl utan strävar efter sina egna mål. De är mäktiga men långt ifrån allsmäktiga och kan inte bara ha ihjäl en mäniska om de vill (speciellt inte en hjälte). De måste använda sig av andra.

Då har vi en perfekt värld att använda som alternativ setting till Remember Tomorrow av Gregor Hutton. Det är ett cyberpunkspel, men systemet är ganska settingoberoende och det centrala är karaktärer som agerar ensamma (inte gruppspel, alltså) och som har ett mål de vill uppnå (här skulle man kunna byta ut "mål" mot "öde"). Under spel samlar de fördelar och förbättrade stats och kryss i Ready, Willing och Able. När de har kryss i alla tre uppnår de sitt mål (och får de noll i ett stat eller för många negativa conditions så skrivs de ut ur spelet). Det finns också faktioner som söker sina egna mål. Faktionerna är aldrig hjälpsamma och i slutänden är de inte rollpersonerna till gagn, men man kan göra Deals med dem vilket förbättrar ens egna och faktionens stats. I Remember Tomorrow är faktionerna företag, statliga institutioner, kriminella gäng och så vidare. I den här settingen skulle de vara gudar, älvafolk, kungar/drottningar och kanske till och med drakar/vidunder.

Det bör vara en rätt enkel konvertering, även om man behöver skriva om alla vallistorna. Men det är bara tio grejer på varje lista, så det är nog inte så farligt svårt. Spelet är dessutom gjort för antologispel, så en hjälte kan dyka upp i tre olika berättelser och hela spelet blir en samling av hjälteberättelser. Det passar utmärkt.
 
Top