Nekromanti Om kreationen av en Gubbe

Sting

Veteran
Re: Jepp

Har du inte hört att ordet gubbe, eller snarare gubbar används inom sporten, tex inom fotbollen och då inte begränsar sig till folk som är gammla män, utan även inkluderar 6 åriga grabbar och tjejer av alla de åldrar. En smula underligt men och ganska fånigt men så är det ju numera.

Jag har anmärkning på ditt resonemang ja. Ditt resonemang bygger på idén att man ska skydda spelbalansen från de klåfingriga spelarna. Jag anser att detta inte behövs och det är inte svårt för de som skyddet byggdes för att kringgå det eller rent av fuska (minns en kille som skulle gör en normal vampyr i VtM och "råkade" stoppa på 85+ freebie points när det normala är 15...). I de allra flesta fall så är dessa regler för snäva, därmed avser jag inte att det skulle bli för dåliga rper i värde avseende, utan att det ofta resulterar i likriktning i rpernas värden. Det är en smula tråkigt.

Det finns ett visst existensberättigande för dessa regler då de gör det lättare för nybörjare att göra rper, men jag skulle gärna se att reglerna blir mer guidande och mindre fastställande, dvs det fattas ofta ett resoneman om hur en gubbes värden bör se ut, vad som bör duga för olika ni¨våer av erfarénhet, det är oftast bara "så här ska det vara" utan några förklaringar och resonemang alls.
Jag vänder mig alltså mot formen på reglerna snarare än att de finns.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Svenska ord

Nu är det så Troberg, att om du kallar en Rollperson för Karaktär så är du antingen en friformare som struntar i bakgrunden, du kanske har spelat för mycket engelska rollspel eller så har du missat vad ordet betyder. I engelskan går uttrycket character att använda så, i svenskan betyder det egenart (och mer men inte person).
Nja, snarare är det så att ordets betydelse håller på att ändra. Tidigare har det varit en skillnad mellan svenskans 'karaktär' (personlighet, egenart, moralisk standard och sånt) och engelskans 'character' (dito, och dessutom den andra betydelsen 'fiktiv person i en bok, pjäs eller film'). Men av olika orsaker (delvis rollspel, men också det enkla faktum att det inte finns något svenskt ord som precis motsvarar 'character' i den andra betydelsen) är det inte så längre. 'Karaktär' kan betyda båda två, och det är inte nödvändigtvis något problem. Ord byter betydelse hela tiden.

Däremot är jag lite tveksam till användningen av 'kreation' i originalinlägget.

JPS

Kimon

Swordsman
Re: Tror inte på det

Först och främst föraktar jag användandet av ordet 'gubbe' för 'karaktär'.

Kan vi enas om 'Rollperson'?

Jag tror det är risk att man tappar karaktärernas särart om man det blir för lätt för alla att fylla ut med ströfärdigheter som simma, övertala, smyga, diplomati, arkeologi, första hjälpen och så vidare.

För att konceptet med mer "erfarna" rollpersoner skall fungera så måste det finnas en fungerande bakgrundshistoria. Visst du kan ha doktorerat i arkeologi, astrofysik och isländska, men det kan bli ett visst härk att förklara det på ett trovärdigt sätt i bakgrundshistorien.

Om inte annat så slipper man en massa onödiga diskussioner med ett regelbaserat karaktärsgenereringssystem.

Problemet kan vara att de har en begränsande effekt på personers fantasi (särskilt poängbaserade system). Dessutom är det (i princip) omöjligt att göra en "erfaren" rollperson med dessa, om millimeterrättvisan skall gälla.

Sting

Veteran
Det system som används i Västmark 3 är tydligen den sorten som är min absoluta favorit, frihet under ansvar med en sl som avgör om det fungerar! Om du har med ett genomtänkt och klargörande resonemang om värden och vad som är lämpligt (och detta stämmer med hur tärningssystemet ser ut) så har du lyckats perfekt.

Troberg

Sinister eater

Visst du kan ha doktorerat i arkeologi, astrofysik och isländska, men det kan bli ett visst härk att förklara det på ett trovärdigt sätt i bakgrundshistorien.
Nejdå, det är så få som verkligen kan något i de ämnena att man kommer undan med att bluffa utifrån vad man sett på Discovery. :gremgrin:

Det finns tre sorters människor.
De som kan räkna och de som inte kan räkna.
Fel. Det finns 10 sorters människor. De som förstår binära talsystemet och de som inte gör det.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Testa kan man ju alltid göra !

Känns som det är enklast att ha en viss siffervärde när man ska spela.

Poängen är alltså inte att man ska rationalisera bort spelvärdena, utan bara att man ska strunta i den poängbalans- eller slumpprocess som används för att ta fram värdena, och istället låta spelare själva ta fram dessa värden.

Troberg

Sinister eater

Har du inte hört att ordet gubbe, eller snarare gubbar används inom sporten, tex inom fotbollen och då inte begränsar sig till folk som är gammla män, utan även inkluderar 6 åriga grabbar och tjejer av alla de åldrar. En smula underligt men och ganska fånigt men så är det ju numera.
Att erkänna att jag hört det skulle vara att erkänna att jag betraktat idrott. I de sporter jag tittat på (motorsport och proffsbrottning) förekommer inte detta språkbruk. I vilket fall så gillar jag det inte där heller, utan ser det bara som ytterligare ett exempel på den fördummande effekt som idrotten har.

Ditt resonemang bygger på idén att man ska skydda spelbalansen från de klåfingriga spelarna.
Nej, det gör det inte (annat än till liten del). Det bygger på att jag som spelledare vill ha karaktärer som iofs har allmänbildning, men fortfarande inte tjuvskjuter för mycket på varandras specialiteter. Inte för att det rubbar balansen utan för att det påverkar gruppdynamiken och därmed spelet negativt. Det gör det också svårare för spelledaren att sätta rätt nivå på karaktärerna för den aktuella kampanjen.

Jag har iofs också lite farhågor att det kommer att utnyttjas av precis de spelare som är sämst lämpade för denna typen av system.

Jag vänder mig alltså mot formen på reglerna snarare än att de finns.
Jag kan hålla med i ditt resonemang här. Det hade varit intressant med något slags återkoppling till karaktärens bakgrund.

Personligen gillar jag ett system jag planerar att använda i min kommande kampanj (fast det är mer jobb). Spelarna beskriver den karaktär de vill ha och till första speltillfället har jag gjort den utifrån deras beskrivning. För säkerhets skull lämnar jag lite "öppna" poäng kvar att sätta ut för att anpassa karaktären (fast med vissa användningsrestriktioner). Spelarna får en karaktär som de vill spela och spelledaren får en karaktär lämpad för kampanjen/scenariot.

Mask_UBBT

Hero
Köp'et, vettja!

Låter som om du verkligen skulle gilla västmark.

Själv gillar jag verkligen denna form av halvfriformsspelande på mer än ett ställe i spelen, något som jag återspeglar mycket dåligt i mina egna spel.

/mask - som inte har rååååd med västmark 3 +fakt

Sting

Veteran

Personligen gillar jag ett system jag planerar att använda i min kommande kampanj (fast det är mer jobb). Spelarna beskriver den karaktär de vill ha och till första speltillfället har jag gjort den utifrån deras beskrivning. För säkerhets skull lämnar jag lite "öppna" poäng kvar att sätta ut för att anpassa karaktären (fast med vissa användningsrestriktioner). Spelarna får en karaktär som de vill spela och spelledaren får en karaktär lämpad för kampanjen/scenariot.

Det är en jättebra lösning som dock inte alltid uppskattas av spelarna. I min spelgrupp beror det nog (hoppas jag) mer på att de lata jävlarna inte orkar skriva en såpass utförlig bakgrundshistoria än på att de inte litar på mig. Med andra ord: jag kör aldrig med det ehuru jag gillar idén.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Jag kan hålla med i ditt resonemang här. Det hade varit intressant med något slags återkoppling till karaktärens bakgrund
Då kan jag glädja dig med att DoD6 Expert har infört en trevlig sak. Huvuddelen av rollpersonens färdighetspoäng genereras genom bakgrundshistorien. Som SL är jag överlycklig, mina spelare försöker hela tiden överträffa varandra att beskriva sin rollpersoner (det har dessutom visat sig att en del av dem verkligen har talang för att skriva, något oväntat). En fröjd!

Krille

Super Moderator
Re: Köp'et, vettja!

"Jag har ju västmark 2....."

Har väl aldrig hindrat? Speciellt då Västmark 3 är så mycket bättre. :gremwink:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
underbart ord [OT]

Hurra för ehuru! Världens bästa ord!

Mask_UBBT

Hero
ok, en fråga...

...som kanske hör hemma på foxtail-forumet;

Är det stora spelvärldskillnader på 2an och 3an?

Reglerna är jag faktiskt delvis intresserad av, men att lägga 300 spänn på att skaffa ett spel jag på sätt och vis redan har, med undantag för lite regelmodifikationer, känns... för slösaktigt...

/Mask - som alrig kom på tanken att köpa Eon 2, trots att han gillar mundana

Krille

Super Moderator
Re: ok, en fråga...

"Är det stora spelvärldskillnader på 2an och 3an?"

Den är mer i linje med vad som står i Geografica Vistfarthi. Mer saxisk, helt enkelt.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Det kanske ligger nåt i det...

“Bra” karaktärer i sig är inget problem, det jag är emot är obalans i spelgruppen.

Men poängen är ju att de övriga spelarna kan förbättra sina rollpersoner för att på så vis matcha überkaraktären.

Det skapar också problem för SL att fixa lagom utmaningar.

Tja, man kan ju alltid göra som i Dragonball; det vill säga, låta den överlägsne karaktären bli dödad av en skurk, och sedan skicka lite utmaningar mot resten av gruppen medan den fete killen öh... tränar i dödsriket.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Håller med...

Jag tror att det viktigaste är att ha kul och om det innebär att en person har skalle nog att skapa en karaktär fritt så låt honom eller henne göra det.

Fast min argumentation sträcker sig ett steg längre. Jag anser att *alla* har skalle att skapa en rollperson fritt utan begränsande regler. Det största problemet är som jag ser det inte att någon skulle skapa en väldigt bra karaktär (det är inget problem egentligen; väldigt bra karaktärer måste ofta klara av väldigt svåra utmaningar), utan att vissa spelare helt enkelt inte trivs med att få skapa karaktärer fritt, eftersom de skapandeprocessen och den utmaning det innebär som en viktig del av spelet. Skälet till att metoden inte fungerar för alla är alltså att alla inte *vill* använda sig av den.

Man Mountainman

Storsvagåret

Om inte annat så slipper man en massa onödiga diskussioner med ett regelbaserat karaktärsgenereringssystem.

Tja, fast om du ger spelaren fria tyglar så är det ju inte meningen att du ska diskutera hans val.