När det gäller speltest av scenarion, om vi pratar om "preppa bakgrund, inte handling" så liknar det ju en del setupdelen i många spelledarlösa samberättarspel, där man hittar på roller, relationer, skapar en gemensam relationskarta, och så vidare. Dessa kan ju per definition aldrig speltestas, men de brukar ju gå alldeles utmärkta att spela ändå. När jag skrev scenariot Häxan i Rubicum till Den yttersta domen kände jag inte något större behov av speltest. Det funkade bra första gången och inget behövde ändras. Men även där är ju liksom allting inbakat i setupen. Det är en startsituation, med en massa saker som ger intressanta val och svårigheter till rollpersonerna, men allting är liksom med från början.
Skriver man ett scenario med en massa förplanerade händelser så behöver det antagligen speltestas mer, för att upptäcka ställen där det inte riktigt håller för vad spelgruppen gör.
Och sedan finns det ju hybridgrejen, där man har en förplanerad situation, inklusive en massa hemligheter och ledtrådar och annat, men relativt få förplanerade händelser. Då är antagligen speltestbehovet någonstans däremellan.
Föreställer jag mig.
Det beror också på om det är ett äventyr som ska publiceras och säljas för pengar, eller om det är något du ska spela själv med din grupp. När du spelar med din egen grupp blir det ju gissningsvis inte speltestat, men säkerligen ofta bra ändå.