Först vill jag be om ursäkt till moderatorerna för att jag postade fel, jag borde kikat lite mer i forumet.
Mitt oansenliga förslag är att vänta några månader och sedan återgå till obegränsad redigeringsmöjligheter. Om det dyker upp många som bryter mot god sed kan man ju agera igen.
Anledningarna till att vilja gå tillbaka till gamla inlägg och redigera kan vara att en tråd är så pass gammal och lång att det an vara vänligt att redigera ursprungsposten med typ länkar till nyckelinlägg, eller om man som jag använder ett högtravande språk för litterär effekt, ett grepp jag till yttermera visso inte fullt ut kan sägas behärska och således måste jag stundtals erkänna mig mänsklig och medelst redigeringsfunktion förbarma mig över de som kan tänkas vilja läsa mitt inlägg. Slutligen finns det en viss poäng i att låta folk få skydda sig. Om någon säger något dumt eller råkar ge ut personlig information, kan det vara bra att personen, utan att kontakta moderatorer, får ta bort budskapet.
Slutligen, anledningen till att jag alls postar, Off Topic!
RasmusL;n165623 said:
Nu kan jag ju inte tala för alla men JAG tog i alla fall bort vad jag upplevde var bra poster om viktiga ämnen i trådar som kapats av troll, detta för att inte låta ämnet besudlas av vissa användares oförmåga att tänka.
Hett tips: troll är ofta personer med ganska bra koll på en diskussion som de upplever som urspårad. End game är att skapa humor ur en överspänd diskussion, men de gör detta för att de ser att diskussionen saknar självreflektion.
Ett klassiskt exempel är forumet "no mutants allowed" som hade många tongivande forumiter som var upprörda över att det inte skulle gå att mörda barn och ta "riktiga" droger i Fallout 3, och menade att detta var en väldigt viktig del av de tidigare spelen. Således var det väldigt lätt för människor att gå in i forumet och säga "jag ser fram emot fallout 3" (vilket mycket väl kan vara trollets ärliga åsikt), och sedan titta på hur tråden sväller till typ 100+ trådsvar på en timme, där folk argt förklarar hur fel personen har.
Ett annat klassiskt troll var en person som hängde på ett Rougelikeforum (eller om det var en BBS-grupp, anekdoten kan återfinnas här:
http://www.roguelikeradio.com/2015/1...th-kornel.html) under början av 2000-talet, där alla pratade om hur de skulle göra spelet som bräckte nethack. Allt trollet sa var "du kommer aldrig bli färdig med det här spelet", vilket gjorde att folk avfärdade henne som ett troll som borde ignoreras. Hon hade förstås rätt.
Anledningen till att jag väljer de här exemplen är för att de är ganska oviktiga diskussioner, och då blir fenomenet lättare att förstå, för det är lättare att frikoppla sig från ämnet.
Om du bryter mot konventioner på forumet du deltar i för att en diskussion inte följer det manus du hoppades på, så ger du trollen (om det nu finns några sådana i diskussionen) precis det de vill ha. Vilket ju är kul, men eftersom jag tycker om mina medmänniskor så tycker jag det kan vara bra att påpeka hur det här fungerar. Om du tycker ett ämne är viktigt, måste du vara beredd på att bemöta folk som tycker du är löjlig, inte agera på ett sätt som många kan uppleva som löjligt. Om du undrar vad jag pratar om, fråga bara godtycklig person som varit vegetarian/vegan i några år.