solvebring;n387 said:
Toppen! Det låter ju bra. Då är de grövre tekniska aspekterna ur vägen.
Så vad sägs om att planera en projektplanering?
SOLVEBRINGS FÖRSLAG AV PROJEKTPLANERING:
- Undersöka övertagande av scenarion från Rollspel.nu's gamla artikelsystem. – Detta kan jag och Magnus ta till redaktionen.
- Undersöka övertagande av scenarion från Sveroks gamla Scenariobank. – Detta håller jag redan på med.
- Bestämma ett namn på klabbet. – Säg ett–två förslag per skalle, så röstar vi sen.
- Sätta upp testsidor för scenariobiblioteket där vi helt enkelt testar vilka funktionaliteter vi söker. – Detta kommer oundvikligt att bli Spiders jobb i samröre med oss andra, och det kräver att nya forumet funnit sin plats och blivit stabiliserat.
- Göra en seriös utvärdering av testsidorna och funktionerna samt de olika deltagarnas uppgifter kring detta. – Vi skapar helt enkelt en tråd efter att vi testat ett tag och håller en seriös överläggning.
- Sortera och ladda upp det basmaterial vi fått ihop. – Ja, just det, kort och gott.
- Fortlöpande uppladdning av nytt material utefter de ramar vi satt under utvärderingen. – Ja, typ så.
Tycker det här låter bra, det enda jag funderar på är hur svårt det är att sätta upp testsidorna, för jag vill helst inte sätta extra press på spider just nu, och tycker ändå det är viktigt att smida medans järnet är varmt. Att tillsätta en arbetsgrupp och att samla in scenarion går att börja med även innan det tekniska finns på plats, och jag tycker faktiskt att en av de viktigaste sakerna är att redan från dag ett ha en relativt stor mängd bra scenarion så att inte förstagångsbesökaren ser 3 stycken och sen inte återkommer. En gräns vid minst 50 skulle jag säga är lagom. Som en god TV-kock så har jag dessutom redan gjort det arbetet.
Vi har fått tillåtelse från ett antal goda scenarioförfattare att lägga upp deras äventyr, och jag har även fått de skickade till mig (alternativt plockat själv om de legat ute, men aldrig utan kontakt med författaren först). De villkor som jag har kommunicerat är att: a) Vi har tillåtelse att hosta scenariorna (inte bara länka alltså) b) tillåtelsen gäller tills vidare, men kan dras in av författaren när som helst, c) I vissa fall är en förutsättning att en länk till författarens hemsida finns vid scenariot, d) alla rättigheter över texten ligger kvar hos författaren.
Generellt sett så kan jag säga att det varit väldigt positiv respons hos författarna, och även om jag behövt tjata mer eller mindre på olika människor så är det i slutändan bara en person av de jag kontaktat som tackat nej, och ett par som inte svarat/inte kommit så långt som att skicka scenariot.