Har nu äntligen, tack vare Krille, hittat ett färdighetssystem som jag känner att jag kan jobba vidare med, nämligen Silhouettes Core Rules. Man slår en bunte t6:or och räknar endast en tärning, nämligen den med det högsta utfallet. Grundegenskapsvärde (ett värde mellan -4 och +4) och eventuell annan modifikator läggs på eller dras ifrån, och man har ett totalt värde som man på samma sätt som i SW d6 jämför med situationen svårighetsgrad. Slår du två sexor räknas den andra sexan som ytterligare 1, och om du slår 5 tärningar och utfallet råkar blir 5 sexor, blir det totala resultatet alltså 10. Om du dessutom har +1 i den grundegenskap som den aktuella färdigheten sammanhänger med så har du plötsligt 11. Strider avgörs på enklaste möjliga sätt. Den som slår högst vinner.
Jag kommer alltså att köra på en mycket minimalistisk version av Silhouettes system vad det gäller handlingsresolution. Vad det gäller att avgöra skador efter lyckade träffar står jag fortfarande i hög grad som ett frågetecken. Jag har försökt att ta intryck av kritiken mot KP och känner mig lockad av tanken på skadepölar. Jag har kollat noggrannt på Krilles skadesystem för Skymningshem men insett att det i alltför hög grad trotsar det system jag nu kör med.
Jag inser nu att det enklaste jag kan göra är att låta skadeslaget i så hög grad som möjligt ske i konsekvens med ett helt vanligt färdighetsslag. Varje vapen har som skadevärde ett visst antal tärningar, men i vanlig ordning räknas endast en tärning och det är naturligtvis den som visar högst resultat, och slår du fler sexor innebär detta att det totala resultatet ökar med 1 för varje sexa. Alltså exakt som ovan beskrivna handlingsresolution.
Till varje möjligt utfall är kopplat en viss skadekategori. Jag tänker mig följande:
1=Skråma
2-3=Lätt skada
4-5=Svår skada
6+=Dödlig skada
Jag hade redan i skadeuträkningen hoppats kunna ta hänsyn till försvararens värde i grundegenskapen Tålighet som ett Skadetålighetsvärde, men utifrån det system jag nu redogjort för vet jag inte riktigt hur det skulle kunna platsa in.
Kvar står jag alltså med en skadepöl för varje skadekategori vars storlek på ett eller annat sätt måste bestämmas av försvararens Tålighetsvärde, ungefär på samma sätt som skadekapaciteten i Kult. (Tål 1-5 ger 3 skråmor, 2 lätta skador och 2 allvarliga skador, Tål 6-10 ger 4 skråmor, 3 lätta skador och 2 allvarliga skador, etc).
Det kanske skulle kunna se ut på detta sätt:
Tålighet -4 till -3: 2 skråma, 1 lätt skada, 1 svår skada
Tålighet -2 till -1: 3 skråma, 2 lätt skada, 1 svår skada
Tålighet 0: 4 skråma, 3 lätt skada, 2 svår skada
Tålighet 1: 4 skråma, 3 lätt skada, 3 svår skada
Tålighet 2: 5 skråma, 4 lätt skada, 3 svår skada
Tålighet 3: 6 skråma, 5 lätt skada, 3 svår skada
Tålighet 4: 7 skråma, 6 lätt skada, 4 svår skada
Alltså ganska omedelbart hämtat från Kult egentligen.
Ok, det här är bara en tanke. Men just nu känns det som den enklaste lösningen som jag kan komma på. Jag vill ändå ha synpunkter så att jag inte få en kalldusch senare. Tacksam för alla slags reaktioner, idéer, synpunkter, kritik o s v.
Jag kommer alltså att köra på en mycket minimalistisk version av Silhouettes system vad det gäller handlingsresolution. Vad det gäller att avgöra skador efter lyckade träffar står jag fortfarande i hög grad som ett frågetecken. Jag har försökt att ta intryck av kritiken mot KP och känner mig lockad av tanken på skadepölar. Jag har kollat noggrannt på Krilles skadesystem för Skymningshem men insett att det i alltför hög grad trotsar det system jag nu kör med.
Jag inser nu att det enklaste jag kan göra är att låta skadeslaget i så hög grad som möjligt ske i konsekvens med ett helt vanligt färdighetsslag. Varje vapen har som skadevärde ett visst antal tärningar, men i vanlig ordning räknas endast en tärning och det är naturligtvis den som visar högst resultat, och slår du fler sexor innebär detta att det totala resultatet ökar med 1 för varje sexa. Alltså exakt som ovan beskrivna handlingsresolution.
Till varje möjligt utfall är kopplat en viss skadekategori. Jag tänker mig följande:
1=Skråma
2-3=Lätt skada
4-5=Svår skada
6+=Dödlig skada
Jag hade redan i skadeuträkningen hoppats kunna ta hänsyn till försvararens värde i grundegenskapen Tålighet som ett Skadetålighetsvärde, men utifrån det system jag nu redogjort för vet jag inte riktigt hur det skulle kunna platsa in.
Kvar står jag alltså med en skadepöl för varje skadekategori vars storlek på ett eller annat sätt måste bestämmas av försvararens Tålighetsvärde, ungefär på samma sätt som skadekapaciteten i Kult. (Tål 1-5 ger 3 skråmor, 2 lätta skador och 2 allvarliga skador, Tål 6-10 ger 4 skråmor, 3 lätta skador och 2 allvarliga skador, etc).
Det kanske skulle kunna se ut på detta sätt:
Tålighet -4 till -3: 2 skråma, 1 lätt skada, 1 svår skada
Tålighet -2 till -1: 3 skråma, 2 lätt skada, 1 svår skada
Tålighet 0: 4 skråma, 3 lätt skada, 2 svår skada
Tålighet 1: 4 skråma, 3 lätt skada, 3 svår skada
Tålighet 2: 5 skråma, 4 lätt skada, 3 svår skada
Tålighet 3: 6 skråma, 5 lätt skada, 3 svår skada
Tålighet 4: 7 skråma, 6 lätt skada, 4 svår skada
Alltså ganska omedelbart hämtat från Kult egentligen.
Ok, det här är bara en tanke. Men just nu känns det som den enklaste lösningen som jag kan komma på. Jag vill ändå ha synpunkter så att jag inte få en kalldusch senare. Tacksam för alla slags reaktioner, idéer, synpunkter, kritik o s v.