Nekromanti Om Svavelvinter (1987-versionen) och dess blorbighet eller oblorbighet

Mogger

Hipsteranka
2097;n328317 said:
Never mind! Tillbaka till urlacknings-läget!
Det här påminner väldigt mycket om när jag försökte förklara konfliktresolution, narrativism o dyl back in the day.

Jag menar fö inte att kritisera, och det var naturligtvis onödigt att tillskriva ett sunkigt exempel blorb-egenskaper. Nu är jag ju lika intresserad av problemen (och ev. lösningar!) med blorb som fördelarna, men det kan vi ta en annan gång i en annan tråd. <3

Oldtimer

Slava Ukraini!
2097;n328317 said:
Never mind! Tillbaka till urlacknings-läget!
Fick det konstaterandet dig att lacka ur? Du håller alltså inte med om att din beskrivning av alla som inte gillar blorb med "jag hittar på vad som helst, när som helt" är lite, bara pyttelite, överdrivet?

Thanuir

Veteran
Måns;n328316 said:
Men det var inte min poäng. Min poäng var om jag använder förskriven prepp som någon annan har förberett så kan det lätt uppstå lägen där spel och preppen inte riktigt lirar. Det kan även hända egen prepp för man glömde bort nått eller tänkte fel, men risken är sannolikt mindre. Ja, beroende på hur noggrann man är vill säga.
Kan du gi et exempel? I blorb-kontexten jag kan kan huska plassene som var inte besökt (og biroller inte mødt), men någon annan spelgange kan de besökas. Några ganger har jag glömt en ting (vilken karakter har en birolle mödt för?), men det kan också ske när man improviserar. Men kanske tänkar du på något helt annerledes.

luddwig

Lawful evil
2097;n328308 said:
Det som alltid störde mig med 90s-spelen var assymmetrin. Spelarboken bestod till 99% av regler, spelledarboken bestod till 99% av advice & illusionism-tips. Spelaren skulle spela ett tärnings-och-egenskaps–spel, spelledaren skulle hitta på.
Det här får mig att inse att jag inte läst så många 90-talsrollspel, och jag har verkligen aldrig spelar på det där sättet. För mig var 90-talet i huvudsak ADD 2nd ed, Star Wars D6 2nd ed och rälsade äventyr. De problem jag hade med rollspel försvann när jag upptäckte öppna äventyr. På samma sätt verkar dina problem ha försvunnit när du upptäckte blorben, vilket är alldeles lysande. Men kanske slipper du lacka ur så mycket om du påminner dig själv om att olika bakgrunder gör att vi uppfattar den renläriga blorben problemlösande förmåga på olika sätt.

Mogger

Hipsteranka
Thanuir;n328379 said:
Kan du gi et exempel? I blorb-kontexten jag kan kan huska plassene som var inte besökt (og biroller inte mødt), men någon annan spelgange kan de besökas. Några ganger har jag glömt en ting (vilken karakter har en birolle mödt för?), men det kan också ske när man improviserar. Men kanske tänkar du på något helt annerledes.
Ja, jag tänker på prepp som säger emot redan etablerade saker och prepp som går emot vår bild av settingen. Jag tänker även på prepp som saknar djup och är lite för trivial för att kännas rimlig/intressant.

Men som vanligt, har man inte något problem med det så är det lugnt.

2097

deleta mitt konto tack
Oldtimer;n328325 said:
Fick det konstaterandet dig att lacka ur?
Ja, eftersom det är ett konstaterande som helt struntar i allt jag skrivit tidigare om utrymmet mellan mina nuvarande blorb-principer och "jag hittar på vad som helst, när som helst". Jag gjorde ju diagram och allt! Och den här listan!
Jag blir extremt halmdockfierad, förminskad och ogiltiggjord/invaliderad när du säger sånt och då är det ju inte konstigt att jag lackar ur.

Alltså cette leçon, c'est pour vous! Jag kommer in här och lägger ner en massa tid och ork och skriver på svenska och om dom modulerna som jag ombeds skriva om, för jag bryr mig om er här på wrnu och jag har lärt mig mycket här, och sen kommer folk och tjafsar emot och det är ok om dom engagerar materialet vilket Måns, Ram och Rangertheman gör för även om det ofta blir missförstånd för jag är inte den bästa på att förklara och jag ibland får försöka flera gånger innan jag lyckas formulera mig, så är det betydligt mindre ur-lacknings-framkallande att diskutera med dom än när nån bara kommer in med typ "lilla gumman det är nog så att det finns utrymme mellan blorb-principerna och hittepå!" Det går liksom inte att prata när nån bara struntar i att läsa vad jag skriver och försöker bara totalt köra över mig. Då lägger jag hellre på luren s.a.s.

Oldtimer;n328325 said:
Du håller alltså inte med om att din beskrivning av alla som inte gillar blorb med "jag hittar på vad som helst, när som helt" är lite, bara pyttelite, överdrivet?
Och här har vi ännu ett urlackningsframkallande överkörande & ord-i-munnen–läggande & lilla-gums-förminskande exakt i enlighet med det som jag lackade ur på häromdan! Som du förhoppningsvis har fattat nu så är det en felbeskrivning av mig att påstå att jag har en sån där onyanserad beskrivning!

2097

deleta mitt konto tack
luddwig;n328384 said:
Det här får mig att inse att jag inte läst så många 90-talsrollspel, och jag har verkligen aldrig spelar på det där sättet. För mig var 90-talet i huvudsak ADD 2nd ed, Star Wars D6 2nd ed och rälsade äventyr.
Så det centrala i blorben är ju att föremål, platser, monster, personer, skatter etc är preppade. Och att SL förhåller sig till dessa fakta oavsett vad spelarna gör.

Rälsade äventyr; äventyr där handlingen är preppad, är i sig blorb-underminerande eftersom handlingen, vad “ska” hända, inte kan vara immutable eftersom handlingen/framtiden både de facto och de jure är mutable. Alltså i ett rälsat äventyr och i spelledarboken till ett spel som har rälsade äventyr så står det något som är både självklart och en grundförutsättning för att 90s-spelandet ska funka: att SL ska ha veto-möjligheter. Står det att rollpersonerna går till nattklubben pga dom fick en ledtråd på radion och rollpersonerna hade sönder radion så får SL hitta på ett annat sätt att få dom till nattklubben.

Preppad handling omöjliggör åtagande till preppen. Och kräver åtminstone ett visst mått av hittepå/ändrande.

Preppade föremål, platser, monster, personer, skatter etc möjliggör åtagande till preppen.

luddwig;n328384 said:
De problem jag hade med rollspel försvann när jag upptäckte öppna äventyr. På samma sätt verkar dina problem ha försvunnit när du upptäckte blorben, vilket är alldeles lysande.
Ja, jag upptäckte “öppna äventyr” och blorben i lite samma veva s.a.s, ser extremt stort overlap där.

luddwig;n328384 said:
Men kanske slipper du lacka ur så mycket om du påminner dig själv om att olika bakgrunder gör att vi uppfattar den renläriga blorben problemlösande förmåga på olika sätt.
Jag lackar inte ur pga att jag “glömmer att folk har olika bakgrunder”. Jag lackar ur för att jag blir behandlad respektlöst och förminskande och hånfullt karikerande.

Oldtimer

Slava Ukraini!
2097;n328562 said:
Och här har vi ännu ett urlackningsframkallande överkörande & ord-i-munnen–läggande & lilla-gums-förminskande exakt i enlighet med det som jag lackade ur på häromdan! Som du förhoppningsvis har fattat nu så är det en felbeskrivning av mig att påstå att jag har en sån där onyanserad beskrivning!
Inte fasen har jag sysslat med något förminskande, "lilla-gums" eller annat, av dig. Jag tyckte att du körde en argumentation in absurdum när du skrev:
Men det har väl framgått vid det här laget hur jag tycker man ska spela.
Att folk tycker det är urviktigt att två sina händer från det 10000 gånger och säga “oroa er inte, när jag är SL så hittar jag på vad som helst när som helst, jag kör inte som den där 2097” är lite tungt.
Där du alltså beskyller andra för ett påhittat yttrande som ingen av oss har gjort. Jag försökte påpeka att det var en grym överdrift och förenkling av diskussionerna som varit i tråden. Och så blir jag beskylld för att vara respektlös och förminskande. Snacka om att jag lackar ur.

2097

deleta mitt konto tack
Jag skrev så eftersom jag hade redan nyanserat vad “hittar på” betydde och vad “vad som helst” betydde och vad “när som helst” betydde med mitt diagram och med min lista.
  • “Hittar på” – injicerar entiteter i game state
  • “Vad som helst” – även salienta entiteter
  • “När som helst” – även efter att spelarna och deras rollpersoner redan börjat interagera med dom entiteterna

Det betydde alltså inte att jag halmdocksanklagade dessa spelledare för att hitta på helt koko grejer typ “Oj, det kommer en Darth Vader in i er medeltidsby och han hugger smeden med sitt röda ljussvärd, vad gör ni?”

Du har varit mer än tydlig med att du kör på magkänsla och Måns med att han kör på sin settingkunskap.

Och det har väl varit mer än tydligt vad jag menar…?

Det var också något som jag skrev när jag redan hade lackat ur ganska mycket för om du kollar på vad båda dom här trådarna är för trådar så är det trådar som är om hur blorb funkar, om vad som är blorbigt, om hur man uppnår blorb, om i vilken utsträckning Svavelvinter prickar in på resp. missar blorbighet.

Kändes som att jag hade rätt mycket tålamod dom första 9999 gångerna som folk, för att två sina händer från mig och från blorbigheten, skrev att dom mycket gärna, när dom spelledde, injicerade entiteter i game state, även salienta entiteter, även efter att spelarna och deras rollpersoner redan börjat interagera med dom entiteterna.

När blorb och blorbighet handlar om en enda grej: att inte göra just det.

Jag förklarade precis vad jag menade med förminskande. När du skriver saker som “Jag skulle tro att det finns lite utrymme mellan dina blorb-principer och ‘jag hittar på vad som helst, när som helt’”.

Formuleringar som “jag skulle tro” är ganska dissiga speciellt när dom felförutsätter att jag inte redan (diagrammet/listan) börjat utforska det utrymmet, och formuleringar som “din beskrivning är lite, bara pyttelite, överdriven” är också dissiga och förminskande.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
MODERERING

Nu börjar inläggen handla väldigt lite om rollspel och ännu mindre om trådens ämne, utan mer om exakt vilka ord någon använde i ett tidigare inlägg. Det är inte speciellt produktivt, och kommer inte att leda till något gott.

Fortsätt gärna att diskutera trådens ämne istället!

Ha en bra dag!