Jag skrev så eftersom jag hade redan nyanserat vad “hittar på” betydde och vad “vad som helst” betydde och vad “när som helst” betydde med mitt diagram och med min lista.
- “Hittar på” – injicerar entiteter i game state
- “Vad som helst” – även salienta entiteter
- “När som helst” – även efter att spelarna och deras rollpersoner redan börjat interagera med dom entiteterna
Det betydde alltså
inte att jag halmdocksanklagade dessa spelledare för att hitta på helt koko grejer typ “Oj, det kommer en Darth Vader in i er medeltidsby och han hugger smeden med sitt röda ljussvärd, vad gör ni?”
Du har varit mer än tydlig med att du kör på magkänsla och Måns med att han kör på sin settingkunskap.
Och det har väl varit mer än tydligt vad jag menar…?
Det var också något som jag skrev när jag redan
hade lackat ur ganska mycket för om du kollar på vad båda dom här trådarna är för trådar så är det trådar som är om hur blorb funkar, om vad som är blorbigt, om hur man uppnår blorb, om i vilken utsträckning Svavelvinter prickar in på resp. missar blorbighet.
Kändes som att jag hade rätt mycket tålamod dom första 9999 gångerna som folk, för att två sina händer från mig och från blorbigheten, skrev att dom mycket gärna, när dom spelledde, injicerade entiteter i game state, även salienta entiteter, även efter att spelarna och deras rollpersoner redan börjat interagera med dom entiteterna.
När blorb och blorbighet handlar om en enda grej: att inte göra just det.
Jag förklarade precis vad jag menade med förminskande. När du skriver saker som “Jag skulle tro att det finns lite utrymme mellan dina blorb-principer och ‘jag hittar på vad som helst, när som helt’”.
Formuleringar som “jag skulle tro” är ganska dissiga speciellt när dom felförutsätter att jag inte redan (diagrammet/listan) börjat utforska det utrymmet, och formuleringar som “din beskrivning är lite, bara pyttelite, överdriven” är också dissiga och förminskande.