Nekromanti Om terro... eh, jag menar SD

Bezant

Veteran
RasmusL;n54630 said:
Nej, det har inte varit glasklart. Jag håller inte heller med om att det var fel att nobba V, det var ju enda chansen att få till stånd någon form av samarbete med allianspartierna.

Finns det prognoser på att SD ska växa vid omval? Jag känner ju mig rätt jävla skeptisk på att de tjänar på det här vansinniga utspelet som sätter käppar i hjulen för hela svenska samhället men vad vet jag.
Jo, det har varit klart. Det har ingenting att tjäna på att stötta regeringen-Löfven. Kaoset är deras välgörare. Har läst om prognoser tidigare som, teoretiskt, säger att SD kommer att växa. Är säker på att de kommer att växa, de andra partiernas väljare verkar inte nöjda med utvecklingen och går då över till SD som en protest. Målet blir att SD ska bli ett regeringsbildande parti.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det här med att "respektera väljarna"... Jag kan väl säga att om jag röstat på V eller S och de samarbetade med SD så skulle jag inte känna mig det minsta respekterad. Turligt nog är det väl rätt låg risk för den saken.

Jag hade kunnat köpa en regering med S+M+MP till exempel. Så länge jag slipper Björklund och SD...

RasmusL

Champion
Bezant;n54631 said:
Jo, det har varit klart. Det har ingenting att tjäna på att stötta regeringen-Löfven. Kaoset är deras välgörare. Har läst om prognoser tidigare som, teoretiskt, säger att SD kommer att växa. Är säker på att de kommer att växa, de andra partiernas väljare verkar inte nöjda med utvecklingen och går då över till SD som en protest. Målet blir att SD ska bli ett regeringsbildande parti.

Då har du sett sådant som analytikerna missat :)

SD kommer aldrig att bli ett regeringsbildande parti och jag hoppas att alla inser att om de går över till SD så kommer vi bara få samma snurra en gång till :)

Kärlekscraft

Swordsman
RasmusL;n54630 said:
Finns det prognoser på att SD ska växa vid omval? Jag känner ju mig rätt jävla skeptisk på att de tjänar på det här vansinniga utspelet som sätter käppar i hjulen för hela svenska samhället men vad vet jag.
Om man ser till Sifos väljarbarometer för Oktober och November: http://www.tns-sifo.se/media/522283/vb_okt_2014_svd.pdf http://www.tns-sifo.se/media/525771/vb_nov_2014_svd.pdf
Kan man se att för September 2014 fick SD 10.4%, sen i valet fick dom 12.9%. Nu ligger det på på intervallet 12-13% för Okt-Nov. Således kan man säga att det ökat om man ser till valresultatet och sifo-resultatet för Sep. Sen är det nog en stor felmarginal, för de tillfrågar ju bara 1000 personer random?

Korpen

Hero
Ond bråd död;n54622 said:
Jag vill försvara SD här. Det är ju inte bara de som är oresonliga. Blockpolitiken är stelare än någonsin pga alliansbygget. Innan kunde S kanske muta någon med bättre pris på mjölk eller nåt för att gå över till deras sida. Nu håller Alliansen ihop och viker inte en tum. Samtidigt så kunde S ha varit mer resonlig också och inte tagit in MP i regeringen samt hållit igen lite med vänsteridéerna i budgeten så kanske det gått att förhandla med Alliansen. De skulle gått höger ut istället helt enkelt.
Nja, låsningen har lika mycket att göra med hur Löfven hittills har arbetat med förhandlingarna, genom att först gå till MP och sen V så finns det rätt lite han kan komma med som inte kräver omförhandlingar med MP och V.
En koalitionsregering har som regel mycket svårare att göra stora kompromisser med partier utanför koalitionen eftersom man redan gjort såna inom regeringen. För alliansen råder liknande logik, men tillägget att det faktiskt för tillfället ser ut som de kan få igenom sin budget. Varför kompromissa sin politik om det är möjligt att få igenom den i sin helhet?

Bezant

Veteran

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ond bråd död;n54622 said:
Jag vill försvara SD här. Det är ju inte bara de som är oresonliga. Blockpolitiken är stelare än någonsin pga alliansbygget. Innan kunde S kanske muta någon med bättre pris på mjölk eller nåt för att gå över till deras sida. Nu håller Alliansen ihop och viker inte en tum. Samtidigt så kunde S ha varit mer resonlig också och inte tagit in MP i regeringen samt hållit igen lite med vänsteridéerna i budgeten så kanske det gått att förhandla med Alliansen. De skulle gått höger ut istället helt enkelt.
"Hållit igen med vänsteridéerna" har de i och för sig gjort sedan regeringen Perssons tid. Det drivs ingen vänsterpolitik från det partiet; som mest kanske jag kan gå med på någon mjäkig variant av socialliberalism. Går de mer åt höger förvandlas de till moderater eller kanske rentav just folkpartister. Då finns det inte längre någon anledning alls för någon som inte är liberal att rösta på dem och man kan lika gärna betrakta dem som en del av Alliansen. Då finns liksom ingen opposition alls. Som det är nu låtsas S iaf ibland som att de delvis har kvar en och annan vänstertanke, även om det är tunnsått.

Jag skulle ljuga om jag påstod att SD's agerande förvånar mig. Jag räknade inte för en sekund med att de skulle göra något annat än att jäklas med de etablerade partierna, framför allt de på vänsterflanken. Det finns ju så att säga en anledning till att det är Mp och F! som SD utsett till huvudfiender snarare än de i bruna vatten fiskande folkpartiet eller t.ex. Kd som ju i grunden delar framför allt konservativ värdegrund med Sd.

Det är lustigt, det där med MP förresten. För mig och många med mig är de ju visserligen flummon och har en del virrpannor som tror på chemtrails, men framför allt har de ju gett upp alla försök att vara ett vänsterinriktat parti för att istället inrikta sig på miljö+feminism+liberalism. De två första kan vi väl köpa, men det här med att MP gått och blivit liberaler är lite svårsmält. Samtidigt tycks ju den flirten inte vara speciellt lyckad då de fortfarande ses som flummiga vänsterhippies av alliansen...

Jag tänker mig följande möjligheter just nu:
- Alliansen fullföljer den rörelse de påbörjat och samarbetar med SD. Ivrigt påhejjade av sina konservativa falanger och av borgerliga ledarsidor som på sistone pratat lite väl mycket om "volymer" av vad jag kunnat utläsa. Ny regering bildas av alliansen + SD.
- Ingen samarbetar med någon. Nyval. Vänsterblocket går bakåt, Alliansen och SD går framåt. Förtroendet för Löfvén för skakat för att det ska bli någon vänsterseger. Har man tur går de rösterna till V eller Fi istället, och då kanske det inte blir lika stor nedgång.
- Det mest otroliga: Alliansen och vänsterblocket kommer överens om en ny regeringsbildning. I min drömvärld skulle det väl bli något i stil med M+S+MP, med både V, FP, C och KD utanför. Jag kan nästan leva med den kompromissen; så länge Major Björklund och Aynnie "Rand" Lööf hålls borta.

Det finns med andra ord ingen lösning jag på något sätt kan tycka är bra, varken i kort eller långt perspektiv. Oavsett vad som händer minskar betydelsen av den röst som läggs då partierna drivs mot mitten ännu mer, politikerföraktet ökar och demokratin försvagas.

Ond bråd död

Swashbuckler
Kärlekscraft;n54635 said:
Om man ser till Sifos väljarbarometer för Oktober och November: http://www.tns-sifo.se/media/522283/vb_okt_2014_svd.pdf http://www.tns-sifo.se/media/525771/vb_nov_2014_svd.pdf
Kan man se att för September 2014 fick SD 10.4%, sen i valet fick dom 12.9%. Nu ligger det på på intervallet 12-13% för Okt-Nov. Således kan man säga att det ökat om man ser till valresultatet och sifo-resultatet för Sep. Sen är det nog en stor felmarginal, för de tillfrågar ju bara 1000 personer random?

De har väl antagligen justerat siffrorna sen valet eftersom de var så väldigt off. SD ligger nog kvar kring 13% som undersökningarna säger

Kärlekscraft

Swordsman
Ond bråd död;n54639 said:
De har väl antagligen justerat siffrorna sen valet eftersom de var så väldigt off. SD ligger nog kvar kring 13% som undersökningarna säger
Då kan bara ett nyval lösa den här gåtan!

Mundo

Myrmidon
Enligt de prognoser jag har sett skulle väljarna rösta i stora drag som de gjort i senaste valet.
Det skulle flytta någon procent inom alliansen, men det är allt.

Fortfarande skulle S + MP vara större än alliansen, men inte stort nog att regera själva. Sen kan det ha större effekt av att både M och SD inte har sina "vanliga" parti-ledare tillgängliga, Batra och vad-han-nu-heter är inga jättenamn i svensk politik.
Det enda som händer är att vi förskjuter budgeten, en budget kommer att gå igenom ändå. Men det är precis sån här skit som den så kallade marknaden avskyr, instabilitet i ledarskiktet i landet och värst av allt är att den görs av prestigeskäl.

Medlemmar i allianspartierna hade kunnat lägga fram sin budget och rösta blankt under själva valet (och respektera det faktum att regeringen måste kunna regera) alternativt vara mer tillgängliga i förhandlingar. Annie Lööf sa i en intervju tidigare idag att hon inte tänkte förhandla alls med Löfven, vilket ju kanske är en ganska så icke-konstruktiv inställning med tanke på att Löfven försökte ge småpartierna lite godis i näven genom att utesluta V.

Ett extraval (som det faktiskt kallas, inte nyval) kommer förmodligen inte förändra något, men skulle jag göra en vild gissning skulle jag säga att läget skulle se ut ungefär som idag.
Visst finns chansen att SD växer, folk kanske trötta på den stela blockpolitiken och de övriga partiernas oförmåga att skapa någoting, men å andra sidan kan de tappa mer "moderata" röster, som tycker att landets stabilitet är viktigare än att käbbla om en budget.

Ond bråd död

Swashbuckler
Tror faktiskt att det slutar med en S+Alliansen-regering i slutändan, om det inte blir nyval
med ett väldigt udda resultat. De är inte såå olika och jag tror S faktiskt har mer gemensamt med Alliansen än med MP. Om alla är med så tar de alla samma skada av samarbetet också. Kanske tar de med MP också för att de inte ska komma undan.

Edit: Inte nödvändigtvis S + Allians-regering, men att S finner stöd för en budget hos dem i stället.

Übereil

Swashbuckler
Korpen;n54636 said:
Nja, låsningen har lika mycket att göra med hur Löfven hittills har arbetat med förhandlingarna, genom att först gå till MP och sen V så finns det rätt lite han kan komma med som inte kräver omförhandlingar med MP och V.
En koalitionsregering har som regel mycket svårare att göra stora kompromisser med partier utanför koalitionen eftersom man redan gjort såna inom regeringen. För alliansen råder liknande logik, men tillägget att det faktiskt för tillfället ser ut som de kan få igenom sin budget. Varför kompromissa sin politik om det är möjligt att få igenom den i sin helhet?
Alliansen har lovat att inte ge SD inflytande. Som det är nu så är de beroende av SD för att få igenom sin politik.

Sen gick de till C och FP efter att de gått till MP, inte till V. De valde till och med bort V i förstaläget just för att visa C och FP att de var förhandlingsvilliga.

Übereil

Mundo

Myrmidon
Ond bråd död;n54649 said:
Tror faktiskt att det slutar med en S+Alliansen-regering i slutändan, om det inte blir nyval
med ett väldigt udda resultat. De är inte såå olika och jag tror S faktiskt har mer gemensamt med Alliansen än med MP. Om alla är med så tar de alla samma skada av samarbetet också. Kanske tar de med MP också för att de inte ska komma undan.
Det är inte helt omöjligt. I Eslövs kommun styr Moderaterna tillsammans med Socialdemokraterna.
Dock finns chansen att Moderaterna vill ta en högerkurva nu efter att både Borg och Reinfeldt stuckit. Tillbaka till lite mer konservativa snarare än "så nära mitten som möjligt" i ett försök att vinna tillbaka väljare från SD.

Krille

Super Moderator
Bezant;n54592 said:
Löfven har ju lovat att avgå om hans budget inte går igenom. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19951079.ab Vem kommer då isåfall att ta över?
Gissningsvis Löfvén.

Till att börja med så finns en möjlighet att använda kvittningsmekanismen i Riksdagen för att komma överens med Alliansen om att kvitta ut sisådär 25 borgerliga ledamöter, så att Alliansen plus SD fortfarande inte kan få majoritet för Allianens förslag vid omröstningen imorgon. En sådan uppgörelse blir förstås hemlig bakom lyckta dörrar i Skumgränd etc, så att båda sidor håller sig heeeeelt ovetande och tjugofem borgerliga ledamöter får en reprimand för att gå på toa vid fel tillfälle eller bli tvungna att vabba med kort varsel. På så sätt kan man slippa all regeringskris och ändå behålla ansiktet, och Löfvén fortsätter att vara statsminister.

Därefter så finns möjligheten att skicka budgeten på återremiss till finansdepartementet, och där finns möjligheter att hamra fram en kompromiss. Kommer den igenom så fortsätter Löfvén att vara statsminister.

Om inte kompromissen går igenom, eller om Löfvén inte vill prova det kortet, så kan han avgå. Talmannen startar då en regeringsbildarrunda och letar runt efter någon som kan bilda en ny regering. Troligast i det fallet är Stefan Löfvén, eftersom han representerar det största blockets största parti, och det största partiet i det andra blocket är lite ledarlöst just nu.

Så Stefan Löfvén blir ny statsminister och får bilda en ny regering. Gissningsvis blir det en regering som har lite större chans att kunna kompromissa åt alla håll, så det blir nog bara en S-regering den gången, utan MP och V. På så sätt skaffar sig Löfvén förhandlingsutrymme att hamra hem en budget som Alliansen i alla fall finner mer acceptabel än extraval.

Där tror jag att den stora knäckefrågan är just nu: på grund av MPs och Vs bidrag till budgeten så är extraval mer lockande än regeringens budget. Samma gäller förstås Löfvéns nuvarande arbetspartners: av samma men motsatta ideologiska skäl så är extraval också mer lockande än de eftergifter som de måste göra för att få Alliansen med på banan.

Först därefter, om Löfvéns nya regering fortsätter att inte lyckas få igenom någon politik, eller om Löfvén inte kan bilda en ny regering, så blir det extraval. Men ingen utom SD är intresserade av extraval. Vänstervågen är en mediechimär, ety valresultatet 2014 är i stort sett samma som 2010; M kan inte agera draglok för Alliansen utan blöder tvärtom väljare till SD genom att inte vara tillräckligt främlingsfientliga, och C, FP och framförallt Kd kan inte dra alls. Och i vilket fall som helst så är vänsterblocket fortfarande största blocket och Löfvén ledare för det största partiet i det blocket, så han blir statsminister igen men för en ännu svagare regering med större roll för SD som vågmästare.

Oavsett scenario så fortsätter Finansdepartementet att hålla ekonomin rullande, dock utan politisk riktning och definitivt inte med reformer åt något håll. Så det kommer inte bli någon jätteekonomisk kris av det hela, i alla fall inte till en början. Och Löfvén fortsätter att vara statsminister.

RasmusL

Champion
Kärlekscraft;n54635 said:

Är det ett bra "random" OSU så är 1000 pers helt OK men det tar ju inte i beaktan the BIG BOMB som är hur jävla jobbig en till valrörelse kommer att bli. DET kommer att vara SDs fel.

Mundo

Myrmidon
Ond bråd död;n54665 said:
Tror inte de vinner tillbaka några SD-väljare utan att köra med invandringspolitik a la SD.
Som sagt. Mer konservativt. "Gamla Moderaterna - Det var bättre förr" kan vara deras 'nya' namn.

RasmusL

Champion
Krille;n54671 said:
Oavsett scenario så fortsätter Finansdepartementet att hålla ekonomin rullande, dock utan politisk riktning och definitivt inte med reformer åt något håll. Så det kommer inte bli någon jätteekonomisk kris av det hela, i alla fall inte till en början. Och Löfvén fortsätter att vara statsminister.
Nej, men om vi ska tvingas leva i den här osäkra situationen ännu ett halvår så kommer det att skada Sverige ordentligt. Osäkerhet är det värsta som finns, hellre då ett högt skattetryck, och det här som sker är ju typ worst case scenario i alla outlooks och grejor.

Korpen

Hero
Übereil;n54651 said:
Alliansen har lovat att inte ge SD inflytande. Som det är nu så är de beroende av SD för att få igenom sin politik.

Übereil
Fast de två är inte riktigt samma sak. SD har, och skulle inte ha, något inflytande över vilken politik som alliansen vill bedriva, om SD vill stöda alliansens förslag eller som skedde förra mandatperioden, stödja S m.fl. i deras förslag.
Men varför ska ett parti sluta lägga förslag bara för att SD kan få för sig att stödja förslagen?

Sen tycker jag att det finna alltför mkt beröringsskräck runt SD, det känns som hälften av all politisk debatt handlar om att försöka positionera de man inte tycker om nära SD och sig själv så långt från dem som möjligt. Människor borde inte ge dem så stort inflytande på sin tankevärld.

Staffan

Myrmidon
Ett av de stora problemen i sammanhanget är att de traditionella mittenpartierna har valt att definiera sig som Allians först, Center/Folkparti sedan. Hade Lööf och Björklund tänkt tvärtom hade de insett vilken gyllene förhandlingssits de har gentemot Löfvén, och kunnat ställa ganska stora krav för att stödja deras budget - ungefär som Olof Johansson. Men nej, regeringsmakten är viktigare för dem än sakpolitik.

Jag tror en sådan inställning, både på kort och lång sikt, är förödande för svensk politik. Jag föredrar att ha några stycken tydliga alternativ som ställs mot varandra i allmänna val, och sedan låta dessa alternativ kompromissa fram ett styre baserat på sina väljarstöd. I dag har, framför allt på högersidan, kompromissandet skett innan valet, vilket innebär att det inte är någon skillnad på en röst på C eller KD.

Jag tror inte heller den inställningen är bra för C och FP, eftersom den får dem att (rätteligen) ses som bihang till M.