Nekromanti Om terro... eh, jag menar SD

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Korpen;n54817 said:
De skulle skulle inte vara beroende av SD under förutsättning att S gjorde som många tycker att alliansen ska göra nu och inte rösta i mot förslag eller för sina egna förslag utan lägga ner sina röster istället...
Anledningen att jag tycker att Alliansen bör göra det är för att de inför valet påstod att de skulle släppa fram S om de blev största blocket. Anledningen till att jag inte tycker att S bör lägga sig är för att de är i regeringsställning. Alliansen kunde inte bilda majoritet den här gången, de var alltså inget regeringsalternativ. Att tvinga regeringen att regera med någon annans budget är ohållbart. Det skulle bli resultatet av att S lade ner sina röster.

Därför är det rimligare att Alliansen lägger ner (tillräckligt många av) sina röster alternativt tar steget fullt ut och bjuder in SD och bildar majoritetsregering, än att S lägger ner sina röster i budgetfrågan.

anth

Vetefan
Måns;n54818 said:
Jag tror att tillräckligt många här har förstahandsuppgifter som bekräftar att det råder ett avvaktande läge när det gäller investeringsvilja m.m. för att det ska vara meningsfullt att försöka bevisa motsatsen. Oavsett vad börsen säger.
Frågan gällde om investeringsviljan sjunker eller ej på grund av regeringskrisen, inte hur investeringsviljan var innan regeringskrisen.

Mundo

Myrmidon
Annie Lööf: "Alliansen är vana vid att ta ansvar i opposition och det har vi visat idag."

anth

Vetefan
Just nu tycker jag att samtliga partiledare ska visa sitt ansvar genom att avgå.
Jag har inte förtroende för något parti i riksdagen.

Mundo

Myrmidon
anth;n54857 said:
Just nu tycker jag att samtliga partiledare ska visa sitt ansvar genom att avgå.
Jag har inte förtroende för något parti i riksdagen.
De enda någorlunda "oskydliga" är väl Vänsterpartiet egentligen eftersom de inte fått delta i några samtal eller försök att fixa situationen, men jag håller med. Riktiga sopor. Jag blir så jävla besviken.
Nu har vi blivit en bananrepublik, hurra.

EDIT: Med det menar jag att partiledarna tänker så jäkla kortsiktigt och så jäkla mycket för att leka maktutövande just nu för mig snarare än det som är bäst för politisk kultur i Sverige i framtiden.
Det här är nog inte sista gången vi får en minoritetsregering. Ska det här bli praxis i Sverige?

Ymir

Liten kantbaron
Mundo;n54858 said:
De enda någorlunda "oskydliga" är väl Vänsterpartiet egentligen eftersom de inte fått delta i några samtal eller försök att fixa situationen, men jag håller med. Riktiga sopor. Jag blir så jävla besviken.
Nu har vi blivit en bananrepublik, hurra.

EDIT: Med det menar jag att partiledarna tänker så jäkla kortsiktigt och så jäkla mycket för att leka maktutövande just nu för mig snarare än det som är bäst för politisk kultur i Sverige i framtiden.
Det här är nog inte sista gången vi får en minoritetsregering. Ska det här bli praxis i Sverige?
minoritetsregering har väl nästan alltid varit praxis i Sverige? Såvitt jag vet har sossarna typ aldrig regerat i majoritet..

med det sagt så håller jag med dig, utöver Sjösted har partiledarna här varit fullkomligt patetiska och förtjänar att skämmas och avgå, om en parlamentarisk demokrati gör besluten som tas för samhället -så här- absurt småsinta och kortsiktiga har västvärlden förbannat allvarliga problem. Men det största problemet av dem alla är givetvis SD; kan inte de andra partierna gå samman och bara krossa de jävla sumpmiffona med någon reform, typ avskaffa manlig rösträtt, införa nettokrati, eller omyndigförklara dem hela bunten?

Mundo

Myrmidon
Ymir;n54860 said:
minoritetsregering har väl nästan alltid varit praxis i Sverige? Såvitt jag vet har sossarna typ aldrig regerat i majoritet..
Det är det jag menar. Ska nya praxisen bli att minoritetsregeringar kommer fällas i och med att de lägger sin första budget? Extra-val en gång i halvåret? Sopor!

obak

Hero
Ja, inte annat än att vi förtjänar fyra års nazistisk terror för att vi inte kunde få till bättre ledare för våra riksdagspartier.
Nej, nu är jag bitter...

Mundo

Myrmidon
22 MARS KOMMER DET BLI ETT EXTRA-VAL!
STEFAN LÖFVEN UTROPADE DET PRECIS!

Kärlekscraft

Swordsman
På tal om dyrt: Varför väljer de att extravalet ska ske så sent, den 22:e Mars, när dead-linen är 29:e? Det nämndes först det skulle ske i Februari. Är det för att partierna ska kunna förhandla och snacka ihop sig om nya budgetförslag?

LordTengel

Swordsman
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19962414.ab

Alltså, kan någon förklara hur de kan kalla det här "en folkomröstning om massinvandringen"? Det enda som en förkrossande majoritet av de röstberättigande och partiernas företrädare verkar överens om är väl att SDs syn på invandring inte ska få genomslag i svensk politik?

Allvarligt, vad är det jag inte tänker på?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Björn Wärmedal;n54877 said:
Fast det har ju aldrig handlat om pengarna, för SD. De vill ha färre muslimer, oavsett kostnad.

Och så vill de jävlas med etablerade partier. De är ju trots allt ett enfråge-missnöjesparti som byggt enormt mycket av sin retorik på att prata om "sjuklövern" och så vidare.

Mundo

Myrmidon
"Wohooo! Vi ska ha en folkomröstning om massinvandringen."
Så twittrade Linus Bylund, SD, en av Åkesson närmaste män, minuterna efter statsministern Stefan Löfsvens besked om nyval.
Kärnväljargrupp med unga, lågutbildade män? Vem kunde någonsin tro det?

anth

Vetefan
LordTengel;n54883 said:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19962414.ab

Alltså, kan någon förklara hur de kan kalla det här "en folkomröstning om massinvandringen"? Det enda som en förkrossande majoritet av de röstberättigande och partiernas företrädare verkar överens om är väl att SDs syn på invandring inte ska få genomslag i svensk politik?

Allvarligt, vad är det jag inte tänker på?
Jo, man kan nog tolka det som ett val om invandring.
SD kommer bara att fokusera på en fråga: invandringen.
Vi har nyval för att övriga partier inte anpassat sig till att vi numera har tre block i riksdagen: rödgröna, alliansen och SD.
Om övriga partier inte slutar med sin blockpolitik kommer vi att ha ytterligare ett nyval till hösten och ytterligare ett våren 2016 o.s.v.
Kort sagt tvingar SDs invandringspolitik övriga partier att ändra sin politik.

LordTengel

Swordsman
anth;n54897 said:
Jo, man kan nog tolka det som ett val om invandring.
SD kommer bara att fokusera på en fråga: invandringen.
Vi har nyval för att övriga partier inte anpassat sig till att vi numera har tre block i riksdagen: rödgröna, alliansen och SD.
Om övriga partier inte slutar med sin blockpolitik kommer vi att ha ytterligare ett nyval till hösten och ytterligare ett våren 2016 o.s.v.
Kort sagt tvingar SDs invandringspolitik övriga partier att ändra sin politik.
Men då har vi ju snarare ett val som handlar om att blockpolitiken måste luckras upp?

Ingenting talar väl i nuläget för att något parti planerar att börja samarbeta med SD, eller har jag missat något? Ingen köper deras uppfattning om var problemen ligger. De andra partierna kanske tvingas att se över sina sakfrågor och förhållanden till varandra, men det enda de verkligen är överens om är ju att SD inte ska få vara med och fatta beslut. Då har jag svårt att se hur valet kan påstås handla om invandringen.