Fast att man inte vill ha ett anonymt betygssystem är väl ändå inte att inte vilja lyssna på sina användare? Jag vill nog hävda att den här trådens utveckling om något handlar om att lyssna på användare och ta kritik på allvar, och att Walium likväl som andra drar sitt strå till stacken.Fast nu förenklar du väl lite väl mycket? Med det resonemanget så skulle inte en libre/open source-utvecklare lyssna på sina användare, eftersom han inte tjänar pengar på det och han använder sitt eget program.
Ungefär som i all demokrati, med andra ord.Du förutsätter att det är de många användarna som kommer att använda funktionen mest och inte de enstaka bråkstakarna.
Tja, man skulle ju kunna ha ett betyg per moderator, men kunna ändra sitt omdöme när man vill, och därmed ersätta det gamla betyget.Kan man bara sätta ett betyg en enda gång så blir funktionen mindre användbar, alltså måste man kunna betygsätta moderatorerna åtminstone ett antal gånger. Vilket möjliggör att man kan sitta och skicka in ett stort antal negativa betyg bara för att sätta dit någon som man inte gillar.
Nja, min kommentar vände sig snarare mot att påståendet att det är ideellt och att man själv också är en användare på något sätt skulle göra att man inte kan betrakta det som en kund-leverantörs-relation.Fast att man inte vill ha ett anonymt betygssystem är väl ändå inte att inte vilja lyssna på sina användare? Jag vill nog hävda att den här trådens utveckling om något handlar om att lyssna på användare och ta kritik på allvar, och att Walium likväl som andra drar sitt strå till stacken.
Du övertolkar. Poängen med exempel är att renodla så att det blir tydligt vad man menar. Uppenbarligen har en vissa sett en potentiell intressekonflikt, med eller utan grund. I sådana lägen är det mer praktiskt att undvika frågan från början.Tycker inte du också att Dimfrosts nya avatar liknar en ung Don Corleone misstänkt mycket? Visst, kul att de startat ett rollspelsföretag tillsammans, men det är uppenbart vartåt det barkar. Vad är det egentligen de försöker efterlikna? Cosa Nostra?
Nej du, Troberg. Vi kan inte undvika alla potentiellt ifrågasättbara situationer och fortfarande förväntas driva en fungerande site. Vi kan inte heller lägga ut en annons med tjänsteförklaringen "mycket slit, inget för mödan" och förvänta oss kunna handplocka bland svar från hela landet. Vad jag tycker om detta och liknande argument har jag motiverat här. Jag skulle vilja be dig snällt att inte bedöma sitens ledning med sådan låg argumentation i fortsättningen. Jag tycker faktiskt det är under din nivå.
Det är inte svårt att begränsa möjligheten att spamma med negativa betyg.Vilket möjliggör att man kan sitta och skicka in ett stort antal negativa betyg bara för att sätta dit någon som man inte gillar.
Å andra sidan avfärdas de flesta av dessa trådar som ett utslag av gnäll eller ett fåtals högljudda tyckanden. Med all rätta, eftersom trådarna inte är direkt representativa. Att starta trådar om moderatorerna verkar inte hjälpa och ger framförallt inte en rättvisande bild.Jag säger inte att det är lätt att faktiskt avsätta en moderator, men att starta en diskussion om modereringar är bevisligen inte särskilt svårt. Och i de flesta fall långt mer givande än ett anonymt betyg.
Jag vill inte ha klarhet i moderatorers popularitet, utan deras impopularitet. Såklart. Det är vad hela tråden handlar om.Så de som ogillar en moderator sätter ett dåligt betyg, medan de som gillar honom inte sätter något betyg alls? På vilket sätt ger det någon klarhet i en moderators popularitet? Den som är minst hatad får stanna kvar?
Jag tror att vår användarbas är kapabel att utse vettiga moderatorer och behålla dem. Jag tror också det finns ett stort konsensus om vilka moderatorer som är "bra", eller hur man ska agera för att vara en bra moderator. Men det är vad jag tror - ett röstnings/betygs/användarinflytandesystem skulle visa sanningen.Slutligen kan man fråga sig om forumet och moderatorernas arbete verkligen gynnas av att det blir en hög omsättning på moderatorer och folk slängs in och ut beroende på hur populära de är.
Hade jag tyckt det hade jag väl sagt det istället för att föreslå ett betygssystem? Varför komplicera det så väldans?Jag tycker du egentligen mest verkar vilja slippa moderatorer och modereringar överhuvudtaget.
Jag vet det mycket väl, vilket gäller all typ av funktionalitet på WRNU. Min princip är dock densamma - ge användarna större inflytande i valet av moderatorer.I slutändan så är hela systemet beroende av programmering och ändringar som endast Gardener kan genomföra och som antagligen inte är särskilt prioriterade ifrån hans sida. För att vara lite krasst realistisk.
Nu är det iofs först i höst jag blivit mer aktiv här, men jag känner inte igen mig i det du skriver. Jag tycker mest att tonen är relativt sansad om inte saklig, och jag har aldrig någonsin tagit illa upp av en diskussion. Kanske är jag okänslig eller så har jag bara inte gett mig in i diskussioner där det bashas? Jag skriver mest det här för att visa att inte alla tycker att stämningen här är så dåligt, och jag tycker det är ett skönt gäng som hänger här. (Alltså inte för att säga att du har fel... )Tumme upp.Men anledningen att jag trappat ner är inte beroende så mycket på moderatorerna... det ligger snarare i att forumets användare har i de fall de inte för en regelrätt diskussion kring ett seriöst ämne gärna Hårdbaschar folk som kommer med en liten fråga.
Visst försöker moderatorerna ta tag i det... men jag har tröttnat. Det är inte roligt att få skit av någon, att läsa elakheter och underförstådda elakheter (som inte ses tydligt eller dylikt) Så jag har slutat läsa inlägg rakt över.
Det här kommer upp med jämna mellanrum. Har du några exempel? Jag känner nämligen inte alls igen mig i det. Möjligtvis var det så för kanske tre år sedan, men knappast idag, väl? Om man snäser av någon med "sök, dumjävel" är det i så fall någon gammal användare som man känner sedan länge och borde veta bättre (och inte ens det är naturligtvis varken trevligt eller rekommenderat).Det enda jag har att mår illa av att se är när nykomlingar ställer en fråga i ett forum som varit dött i tre dagar, varpå en moderator eller användare direkt skriver nåt i still med "Sök, jävla noob" fast uttryckt på ett mer snyggt sätt.
Det är ju vad jag tycker att ni borde göra, trots att jag inte alls upplever något förråande varken nytt eller äldre. Mer spö åt fler, liksom.Och ärligt talat – den enda anledning jag kan se till att moderatorkåren skulle vara skyldig till att forumsjargongen förråats är att vi i så fall inte slagit ner tillräckligt hårt på de användare som brukat den.
Handen på hjärtat det var ett tag sedan jag såg ett i den stilen. Hmm, det dök upp ett sådant inlägg på rollspelsforumet vad jag skulle tro är aug-okt i år, men jag kommer inte ihåg vad det rörde för ämne. Personen i fråga blev dock genast tillsagd av en annan användare (Gurgeh tror jag). "det är sådana där inlägg som gör att vi får så otrevlig stämning på forumet" vilt citerat ur minnet.Har du några exempel? Jag känner nämligen inte alls igen mig i det. Möjligtvis var det så för kanske tre år sedan, men knappast idag, väl?
Tack. Snälla moderatorer är precis vad jag vill ha. Eller...Nu ska jag försöka vara så snäll som möjligt mot ditt förslag
Det var värst. Det visste jag inte. Jag tyckte det verkade som att några av våra mest engagerade och hyllade moderatorer, ex. Dante och Krille, får ros även av de mest kritiska? Skulle dessa bli "utröstade"?Ditt påtänkta system kommer snarare urvattna kåren på engagerat folk än göra den representativ.
Återigen, när Troberg, den klassiska anti-moderatorsmissilen, också ger erkännande till ett par av våra moderatorer visar väl det att det finns moderatorer som praktiskt taget alla gillar? Som fortfarande gör ett bra jobb - till och med väldigt bra? (eller vill du förneka detta?) Om nu bestraffande eller missnöjesvisande system per default är uselt, varför har vi då ett sådant modereringssystem mot användare som inte sköter sig? Moderatorer som inte får ris - vilket lär vara de flesta - kan ju glatt fortsätta sina uppgifter opåverkade. De som får fler klagomål har en anledning att ta en funderar på vad i deras modererande som gör användare griniga.Tydligen är det dock bara detta missnöje som får utrymme - moderatorkåren ska finna sig i systematiskt ris, men inte ros.
Min gissning är att fler säger vad de tycker om de inte måste starta en tråd om sin åsikt. Det är bara min gissning.Det tycks inte behövas något konsensus till varför en moderator ska sparkas, bara till att han ska göra det. Tycker du det är en schysst deal.
Att en redaktör blivit tillsagd och att ursäkter givits är förstås väldigt bra. Att det blivit en intern diskussion antar jag, men jag vet inget om den och kan sålunda inte kommentera den. "Mitt system" har aldrig haft för avsikt att straffa ut moderatorer som gör ett bra jobb i användarnas ögon. Återigen - det finns ingen brist på uppskattade moderatorer!Du avfärdar nyttan hos denna typ av trådar. Samtidigt har denna tråd resulterat i att en redaktör blivit tillsagd, samt att den interna diskussionen om hur vi kan undvika dessa situationer och hur vi handskas med användarnas förtroende tagit fart. Vi vill utvecklas och bli bättre, ditt system vill straffa ut oss.
Det beror nog mest på att folk har kort minne. Jag har varit föremål för kritik i samtliga av de riktigt stora »kritisera moderatorerna-trådar« vi haft på Rollspel.nu – och gjort min beskärda del av tveksamma modereringar.RipperDoc said:Jag tyckte det verkade som att några av våra mest engagerade och hyllade moderatorer, ex. Dante […] får ros även av de mest kritiska