I skrivande stund kan man vad jag förstår inte banna folk för att de tar upp frågor som societeten anser sig ha diskuterat färdigt i vrållådan. Man kan därför undra vad som egentligen är ett adekvat svar på den här typen av klavertramp.
Ingen bannas på sådana grunder. Däremot kan man komma att stängas av och bannas pga annat dåligt beteende i Småpraten, precis som överallt annars på forumet, enligt forumets regler.
Utifrån detta kan man säga att det i stort handlar om att bete sig schysst i allmänhet. Beter man sig städat och schysst kan man i de flesta fall förvänta sig detsamma tillbaka.
Vad gäller ämnen som tagits upp sjuhundraelva gånger är min erfarenhet den att folk helt enkelt säger det, vilket ofta följs av länktips. Och det är enligt mig schysst beteende och rättfärdigat beteende att upplysa vederbörande om att "Hey, jo, det är kul, men det är ett ämne som folk är trötta på. Sök på det så hittar du massor med bra godis". ... Det brukar ge sig själv kan man säga. Vill folk diskutera ett väldiskuterat ämne så gör de det, annars säger de till. ... Det är som att köra bil eller att spela rollspel; läs av läget och rytmen, hitta flow och följ riktningen.
1) Det hyggligaste man kan göra torde vara att hänvisa till en eller flera trådar, men det kräver viss förberedelse och ansträngning.
2) Man kan upplysa om att ämnet redan har diskuterats till leda, och utan resultat.
3) Tystnad (edit: eller bara nytt ämne) fungerar alltid - det är trots allt den vanligaste responsen i världen.
Som sagt, det är vad som sker, det brukar ge sig automatiskt. Antingen hintar folk, länkar, eller så skiter de i det och skriver vidare, vilket är ett tydligt tecken att ingen kommer att intressera sig.
Vad gäller att diskutera vad rollspel är och vem som spelar vad för slags rollspel, vem som spelar rollspel mer än den andre etc. så är det ett trasigt ämne, ett känsligt ämne och det bidrar oftare till provokationer och bråk än någonting kreativt och givande. Att kalla D&D för brädspel - vilket jag själv gjort någon gång, vilket jag ångrar
djupt idag - är för mig ingenting annat än en provokation utifrån kontexten bordsrollspel och rollspel.nu. Det gäller dock inte alla, så läs det inte som att jag tar parti på något sätt - tvärtom jag kan se båda parter och förstå missföståndet.
Det är med andra ord inte bara de som svarar som måste tänka sig för och sköta det snyggt. Det är de som frågar också. Det handlar om att tänka efter, följa forumets regler och en schysst approach i allmänhet. Detta är något redaktionen och användarna i allmänhet, speciellt på senare tiden uppelver jag, strävar efter att ingjuta i forumet. Tänk två gånger och förhåll dig till god ton och forumets regler så kommer det att funka fint. Läs av läget, speciellt om du känner dig osäker - det är lite av A och O för att hålla sig på linan.