Björn_UBBT
Hero
... så skulle introt möjligtvis se ut så här: http://www.newgrounds.com/portal/view/485797
Uh... Nog för att filmen inte lär göra originalet riktigt rättvisa, men tar du inte i lite nu?Simple man said:Av det jag har sett ser det ut som att det här skulle vara bättre än hur själva filmen blir... jag är mycket deprimerad...
Tja, för mig är grejen med Watchmen samhällskritiken och dekonstruktionen av hjälteidealet, människorna bakom maskerna och deras motivationer. Plotten är egentligen rätt slaskig, och dräkterna var aldrig i fokus för mig.Simple man said:Time will tell men mina pengar är på nej det gör jag inte
Visst Rorschach verkar dom inte ha mesat till men looken i hela filmen är upphottat, batman (på mer än bara night owl), opera musik i trailern och det är just det som watchmen inte är vilket är varför serien är så bra, Rorschach är bara en bra karaktär tar du bort honom ftån en bra setting, tja då är han bara en antihjälte.
Fast du hade ju inget emot batman grejen så jag gissar på att vi inte kommer enas på den här punkten
Min erfarenhet säger att trailers brukar vara ett hopklipp av de 30 mest publikfriande sekundrarna i filmen, satt till musik designad att locka flest biobesökare, plus en berättarröst som förklarar filmen på ett sätt som ska locka så många som möjligt och stöta bort så få som möjligt.Simple man said:Min erfarenhet är att man kan säga väldigt mycket om stämningen i en film baserat på trailer musiken, men i regel inget om soundtracket.
Men alltså; i originalserien var det också stereotyphjätar - jämför med den tidens DC- och Marvelhjältar, liksom. Dräkterna är oerhört klichéiga utifrån sin tid.Simple man said:Men dräkten och stämningen går i watchmen hand i hand. Att göra dom till sterotyphjältar dekonstruerar inte hjälteidealet, visst Rorschach är en antihjälte men utan resten tja då blir det bara en vanlig antihjälte.
V for Vendetta behöll möjligen lite av det estetiska, och sedd som tam actionfilm är väl filmen OK, men att påstå att den funkar som filmatisering tycker jag är lite väl djärvt. Man plockade ju bort i stort sett hela V's personlighet, förvandlade honom från en ganska obehaglig och kompromisslös anarkist och terrorist till en mjäkig standardiserad amerikansk liberalhjälte. Vedervärdigt, var vad det var. Tamt och mjäkigt.Simple man said:Ja att man ändrar plot och tid har jag inget problem med, V för vendetta hade förlorat mycket av sitt budskap för dagens kritik om man inte uppgraderat tid, teknologi men man behöll stämningen och det är det viktiga, och det är det jag tror man kommer tappa med alla slå obetydliga ändringar som vilken känsla dräkterna förmedlar osv.
Vet inte om vi kommer så mycket längre, vi verkar gå i cirklar.Simple man said:Man får kanske inte en bra bild av story men just stämningen vilket är som sagt så väsentligt för att det som gör watchmen till just watchmen och inte vilken annan superhjälteserie med en antihjälte.
Exakt. Musiken i trailers används för att sälja filmen. Trailers är marknadsföring, inte filminformation.Simple man said:Okej men nu förstår jag inte helt ut, försöker du säga att man inte använder musik i trailers för att skapa en stämning som stämmer överens med filmen [...]?
Min åsikt är att 90 % av Watchmens storhet ligger i berättartekniken. Alltså exakt den del av serien som har minst chans att följa med till filmversionen. Men jag tänker antagligen se den ändå.Det var inte stämningen som gjorde Watchmen till en stor, och bra, serie. Det var sättet man behandlade stereotyperna. man tog sin tids tydliga superhjältestereotyper och dekonstruerade dem genom att låta det finnas människor bakom masken. Där ligger Watchmen. I våldtäkterna, i den sexuella osäkerheten, exibihonismen, i självtvivlet, i den obarmhärtiga nedbrytningen av mediets klichéer och stereptyper.