Nu har jag spelat några gånger och tänker ge ett omdöme. Jag gillade EON III, det hade sina svagheter men jag gillade det. Jag uppskattar att sifferrunka lite och skriva komplexa och intrikata regler för mina scenarier. Jag gillar regler som täcker allt och det mesta, Eon är ett spel för mig. Men, nu får jag ångest av att läsa gamla texter som tillhör spelet! Mekaniken, tiden som striderna tar, det mesta stör mig. Och det är fyrans förtjänst.
Den tar allt som är bra med Eon och moderniserar och snabbar upp, det är näst intill en perfekt utveckling, utmanings- och konfliktsystemet, striderna, expertiser. Skitbra grejer. Jag har husreglat vissa saker (saknade en fotfärdighet t.ex. köper inte riktigt reaktion där, levlar färdigheter med motståndsslag, utvecklat utmaningssystemet och tillåter längre utmaningar av varierande slag och fortsätter helt sonika om det blir 'lika', ger bara -1T6 om någon hjälper med samma färdighet, låter spelare använda utrustning som resurs, ändrat lite på läkningsreglerna, infört vapenegenskapen kort samt brottningsregler och fler) och det finns vissa saker som jag ännu vill husregla/inte är riktigt nöjd med (jakt- och vildmarksutmaningar, åldring under spel, lite mer detaljerade rustningar är de som jag kommer på på rak arm).
Jag anser att beslutet att inte ens ge ett skal av magireglerna och istället slänga på oss mystikreglerna är uselt! Det förstör för pågående kampanjer som vill konverteras, det är den absolut största svagheten just nu. Jag uppskattar verkligen att det inte längre finns en 'vanlig' människa (även om Vanaren hänger med på ett hörn av konverteringsskäl) utan alla är speciella på sitt sätt. Jargienfokuset hade varit uppskattat om jag inte redan varit inkörd, nu blir det lite tråkigare när vi vill skapa gubbar från Mundanas (ett namn som man borde ändrat nu när man hade chansen...) alla hörn.
Crowdfunderutgåvan var lite otydlig ibland men det blev klart bättre med den tryckta boken. Otydligheten nu ligger i kapitlet för skräck och nedbrytning som jag fortfarande hävdar inte är helt entydigt (det finns utrymme för tolkning som jag har läst det, men självklart kan jag ha missat saker).
Extramaterialet har, so far, också varit riktigt bra (Tarkas, skugglandet, blodskulterna osv...) med äventyrarens handbok (hästar är la bra är det bästa man kan säga där) och äventyret som jag anser mig kunna göra bättre själv helt enkelt, det utnyttjade ingen av eons nya finesser vad jag kunde se vid en snabb genomläsning och det var lite tråkigt. En ganska generisk karta finns där, den kan man la använda någon gång men mer nytta av det lär inte vi få.
Jag är mer än nöjd, jag säger det igen, jag får numera ångest av att läsa ett av mina tidigare favoritspel! Hur bra är då inte det här?
5 leende helmgastar/5 , självklart, även om det finns vissa småsaker som jag vill ändra. Men samtidigt anser jag att det mest är en fråga om personligt tycke och smak.