Nekromanti Omdömen?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Vlad Tepes Draculea;n63630 said:
Jo, för mig och många andra som spelat i befintliga områden löser det hela problemet.
Du menar att du och många andra inte delar uppfattningen om de problemen och därför inte bryr er.

Men som sagt, ignorera de nya länderna. Svårare än så behöver man inte göra det. Om det skrivs kommande äventyr som utspelar sig i de länderna tvivlar jag på att det skulle krävas mer än några minuters jobb att flytta de någon annanstans om man så skulle vilja.

Fahnen

Swordsman
Angående Cermira och Mitheraskogen så är Mithera sig likt. Cermira ligger söder om skogen. En av anledningarna till att Cermira placerades just där är att det inte finns något där annat än ödemark. Cermira har mycket mer påverkan på Asharien, Drunok och Caserion än på Mitheraskogen.

Cassius;n63631 said:
Det verkar ju vara så att folk har upplevt att dessa regioner inte är riktigt logiska och man har valt att förändra dom för att på så sätt lösa den upplevda bristen på logik. Att rita dit nya landområden skulle ju inte lösa den upplevda bristande logiken. Jag tycker nog att du ska skit i att köpa dom nya produkterna om det provocerar dig så mycket. För mig brukar nya moduler till rollspel mest vara inspiration där jag plockar det jag gillar, eftersom ens värld redan är etablerad.
Ja. Det kan du ha rätt i. Har kanske missat någon diskussion här. Vad är det ni refererar till är den bristande logiken i hur det var tidigare? Jag anar att det är en diskussion jag inte känner till. Om jag har fel i det - att ni inte syftar på en tidigare diskussion, då förstår jag inte varför det är "logiskt" att ändra på befintliga landområden, flytta (eller ta bort helt) städer, mm, för att sedan skriva in nya riken där?

Då jag i min kampanj tidigare lagt in nya riken gör jag det i områden som är tomma, företrädesvis vita fläckar på kartan. Jag tar inte bort gamla riken som har påverkat hela kampanjen och är tänkte att göra det i framtiden. Men som sagt - det finns troligen en diskussionstråd på forumet om bristande logik i det gamla Mundana som jag har missat, som ni här refererar till.

Björn Wärmedal;n63633 said:
Du menar att du och många andra inte delar uppfattningen om de problemen och därför inte bryr er.

Men som sagt, ignorera de nya länderna. Svårare än så behöver man inte göra det. Om det skrivs kommande äventyr som utspelar sig i de länderna tvivlar jag på att det skulle krävas mer än några minuters jobb att flytta de någon annanstans om man så skulle vilja.
Vilka problem? Har nog missat en diskussionstråd. Även om jag får ta del av den diskussionen är det ändå tveksamt att jag bryr mig, för jag ändrar friskt annars i min kampanj. Det jag har svårt att ändra själv är just kartor, för jag har inte kompetensen att göra så fina kartor som Helmgast (och tidigare Neogames) gör. Ändras dessa, då kan jag inte själv göra egna kartor av tillfredställande kvalitet.

I övrigt hoppas jag verkligen att du har rätt. Det kan bli så pissenkelt som du säger och isåfall är det helt ok. Det kan också vara så genomarbetat on djupt inbäddat i intrigen att det blir omöjligt att ändra på. Vad gör jag då? Kan jag få pengarna tillbaka då? (Skämt).

Fahnen;n63635 said:
Angående Cermira och Mitheraskogen så är Mithera sig likt. Cermira ligger söder om skogen. En av anledningarna till att Cermira placerades just där är att det inte finns något där annat än ödemark. Cermira har mycket mer påverkan på Asharien, Drunok och Caserion än på Mitheraskogen.
Gud vare tack! Tack för att du berättade detta! Det förenklar iallafall saker för mig. Jag börjar (nästan) bli lugn igen.

Jag blir undrande över den nya världskartan. Var har de placerat An-Thalamur nu? Eller finns inte längre den staden?

Vad har Nermada för relation till Consaber? Om Nermada nu är ett kustrike har de säkert en flotta. Om de har en flotta bör de ha en sjöhandel och en handelspolitik. Detta påverkar i sin tur vilken sida de allierar sig med och påverkar i det långa loppet hela världspolitiken. Då de tagit över stora delar av Thalamurs kuststräckor bör den Thalaskiska flottans betydelse ha minskat. Hur ställer sig Nermada till Pereine? Alarinn? Colonan? Hela min kampanjs värlspolitiska karta måste skrivas om. Det i sig har jag inget emot, det jag har något emot är att Thalamur nu bör ha försvagats, till förmån för Nermada. Vågskålen tippar nu över ännu mer till Consabers fördel - och i min kampanj hade den sidan ett övertag redan innan. Saker hade blivit ännu intressantare om Nermada istället hade legat i ett nytt landområde öster om Alarinn. Då hade jag inte behövt försvaga Thalamur med dess förlust av landområden och kustlinjer.

Edit: Bör väl tillägga att jag inte har köpt EON IV än och inte har någon ny karta.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vlad Tepes Draculea;n63623 said:
Hur ska jag förklara för mina spelare att i min kampanj ligger inte Sidraskogen i Nermada, att An-Thalamur ligger i Ifkor-provinsen, etc då de har en kartjävel från de nya modulerna som säger annorlunda?
Till exempel genom att säga "hörni, för att bibehålla konsekvensen i vår kampanj har jag valt att skippa vissa grejer i de nyare kartorna. Till exempel så..."

Behöver det verkligen vara svårare än så? Är det inte bara att snacka med spelarna och förklara varför man gjort som man gjort?

Vlad Tepes Draculea;n63623 said:
Om jag nu måste ändra så mycket själv, varför ska jag då överhuvudtaget köpa EON IV med tillhörande moduler och äventyr?
Om du inte vill ha dem, köp dem inte. Det är väl hemskt svårt för oss andra att svara på varför du ska köpa saker?

Du kan ju köpa dem som inspiration, och för det nya regelsystemet till exempel.

Ymir

Liten kantbaron
Vlad Tepes Draculea;n63639 said:
Gud vare tack! Tack för att du berättade detta! Det förenklar iallafall saker för mig. Jag börjar (nästan) bli lugn igen.
Med alla nya riken jag designat (Cermira, Ordenstaten, Karanthos, Ansale-Idon, Yonggurla, Karagien etc) har det varit en medveten ambition att de inte ska krocka med befintliga moduler öht, och jag har därmed lagt dem i områden som inte tillhör någon befintlig nation. Undantaget är möjligen Stora arkipelagen, som fått sig en ganska fet remake, men den var ändå extremt perifer i gamla Eon. När Fahnen och jag kom på Cermira var det basically för att vi stirrade oss blinda på det området på kartan och inte kunde förstå varför det inte fanns något där. Just Cermira är skrivet med största respekt för befintligt kanon kring Mitheraskogen, utöver detaljen att jag vägrar referera till 'älvakungen' eftersom älvor är kvinnliga alver i min värld. Det är min förhoppning att Fahnens och mitt Cermira-material gör Mithera -mer- spännande genom att bygga vidare på det som redan etablerats. I Spelpaketboken finns även en hel artikel om själva Mitheraskogen, som är väldigt inspirerad!

Kärlekscraft

Swordsman
Vlad Tepes Draculea;n63644 said:
Jag blir undrande över den nya världskartan. Var har de placerat An-Thalamur nu? Eller finns inte längre den staden?

Vad har Nermada för relation till Consaber? Om Nermada nu är ett kustrike har de säkert en flotta. Om de har en flotta bör de ha en sjöhandel och en handelspolitik. Detta påverkar i sin tur vilken sida de allierar sig med och påverkar i det långa loppet hela världspolitiken. Då de tagit över stora delar av Thalamurs kuststräckor bör den Thalaskiska flottans betydelse ha minskat. Hur ställer sig Nermada till Pereine? Alarinn? Colonan? Hela min kampanjs värlspolitiska karta måste skrivas om. Det i sig har jag inget emot, det jag har något emot är att Thalamur nu bör ha försvagats, till förmån för Nermada. Vågskålen tippar nu över ännu mer till Consabers fördel - och i min kampanj hade den sidan ett övertag redan innan. Saker hade blivit ännu intressantare om Nermada istället hade legat i ett nytt landområde öster om Alarinn. Då hade jag inte behövt försvaga Thalamur med dess förlust av landområden och kustlinjer.

Edit: Bör väl tillägga att jag inte har köpt EON IV än och inte har någon ny karta.
Här är nya kartan: https://dl.dropboxusercontent.com/u/39001709/Thalamur & Nermada.jpg

Nermada har överlevt tack vare skarp diplomati och smarta äktenskap. De har just nu en regerande drottning, vars make blev giftmördad, som var bror till Consabers kung. Thalamur har faktist stärkts, iochmed att huvudstaden nu flyttats till ett central läge i landet, det nämndes som ett problem att huvudstaden låg så långt söderut ute på en liten ö.

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Pendragon;n63710 said:
Jag trodde du om någon skulle uppskatta en rejäl pålspetsning...
... Helvete. Jag får väl bara ta och hålla med Poseur.

Krille

Super Moderator
Pendragon;n63710 said:
Jag trodde du om någon skulle uppskatta en rejäl pålspetsning...
Moderering:

Det finns skämt, och det finns tykna, elaka och personangripande skämt. Det där var av den senare sorten. Ställ dig i skämshörnan och skäms som en hund.

Enshadi

Warrior
Måste säga att Cermira var en mycket inspirerande och bra landsmodul. Lagom mycket information och dessutom något unikt i Mundana med den eviga vintern. Har redan placerat några rollpersoner där tillhörande Cermiras egna inkvisitionsorden med begränsat inflytande

Tell

Hero
Vi speltestar fortfarande, men systemet fungerar oerhört bra, så långt.

De enda direkta ändringar vi har gjort är att använda en extra bakgrund/yrke per rollperson (dvs. 3 val istället för två).

Ymir:
Vi i vår spelgrupp undrar om det finns en mer utförlig och djuplodande beskrivning av Cermira och Nermada i EON IV eller i en kommande modul, för vi blev inte särskilt imponerade av de texter som Helmgast lagt ut på sin hemsida? Fast det är ju en start... Vill inte helller att ni skall tro att vi är negativa till idén att hitta på nya riken, vi har själva till och med ett antal nya planeter i vår kampanj. Det vi inte gillar är att "våldta" den gamla världskartan genom att flytta bort allt det som fanns inom ett visst område och skriva in nya riken där. Gör som "PalMer" föreslog istället. Rita in helt nya landområden på kartan istället för att återanvända och "ockupera" landområden som tidigare ett annat rike har haft. det är mer kreativt, det är mer respektfullt inför de gamla EON-produkterna (och spelarna) och det är bra mycket coolare. Kanske ni kan ta och anställa PalMer? Han/Hon verkar verkligen kunna hjälpa er.

Kaigon

Helmgast
Cermira och Nermada förekommer som fullständiga artiklar i Spelpaketet på 20 respektive 34 sidor. Spelpaketet (och den tryckta motsvarigheten Spelpaketsboken) såldes dock endast under crowdfundern.

Om det är gångbart och av stort intresse kan dessa riken komma att bli fristående moduler med expanderat innehåll.

konami_code

Veteran
Nu har jag spelat några gånger och tänker ge ett omdöme. Jag gillade EON III, det hade sina svagheter men jag gillade det. Jag uppskattar att sifferrunka lite och skriva komplexa och intrikata regler för mina scenarier. Jag gillar regler som täcker allt och det mesta, Eon är ett spel för mig. Men, nu får jag ångest av att läsa gamla texter som tillhör spelet! Mekaniken, tiden som striderna tar, det mesta stör mig. Och det är fyrans förtjänst.

Den tar allt som är bra med Eon och moderniserar och snabbar upp, det är näst intill en perfekt utveckling, utmanings- och konfliktsystemet, striderna, expertiser. Skitbra grejer. Jag har husreglat vissa saker (saknade en fotfärdighet t.ex. köper inte riktigt reaktion där, levlar färdigheter med motståndsslag, utvecklat utmaningssystemet och tillåter längre utmaningar av varierande slag och fortsätter helt sonika om det blir 'lika', ger bara -1T6 om någon hjälper med samma färdighet, låter spelare använda utrustning som resurs, ändrat lite på läkningsreglerna, infört vapenegenskapen kort samt brottningsregler och fler) och det finns vissa saker som jag ännu vill husregla/inte är riktigt nöjd med (jakt- och vildmarksutmaningar, åldring under spel, lite mer detaljerade rustningar är de som jag kommer på på rak arm).

Jag anser att beslutet att inte ens ge ett skal av magireglerna och istället slänga på oss mystikreglerna är uselt! Det förstör för pågående kampanjer som vill konverteras, det är den absolut största svagheten just nu. Jag uppskattar verkligen att det inte längre finns en 'vanlig' människa (även om Vanaren hänger med på ett hörn av konverteringsskäl) utan alla är speciella på sitt sätt. Jargienfokuset hade varit uppskattat om jag inte redan varit inkörd, nu blir det lite tråkigare när vi vill skapa gubbar från Mundanas (ett namn som man borde ändrat nu när man hade chansen...) alla hörn.

Crowdfunderutgåvan var lite otydlig ibland men det blev klart bättre med den tryckta boken. Otydligheten nu ligger i kapitlet för skräck och nedbrytning som jag fortfarande hävdar inte är helt entydigt (det finns utrymme för tolkning som jag har läst det, men självklart kan jag ha missat saker).

Extramaterialet har, so far, också varit riktigt bra (Tarkas, skugglandet, blodskulterna osv...) med äventyrarens handbok (hästar är la bra är det bästa man kan säga där) och äventyret som jag anser mig kunna göra bättre själv helt enkelt, det utnyttjade ingen av eons nya finesser vad jag kunde se vid en snabb genomläsning och det var lite tråkigt. En ganska generisk karta finns där, den kan man la använda någon gång men mer nytta av det lär inte vi få.

Jag är mer än nöjd, jag säger det igen, jag får numera ångest av att läsa ett av mina tidigare favoritspel! Hur bra är då inte det här?
5 leende helmgastar/5 , självklart, även om det finns vissa småsaker som jag vill ändra. Men samtidigt anser jag att det mest är en fråga om personligt tycke och smak.