fel spår, imho...
Jag tycker istället du borde ställa frågan om spelledandet
i din grupp är det bästa (enligt ditt tycke förstås).
Ta det nu inte som nåt negativt om din grupp, den har jag rent ingen aaaaaaaning om.. Den är med stor sannorlikhet bättre än min.
Iallafullafall....
Varje grupp får en slags konsensus efter ett tag, & gruppkänslan får ett eget liv.
Det är ju lysande bra & halvperfektion så länge alla är nöjda med det, men om gruppen inte är i samklang så utvecklas ingen & ingenting, utom ett stigande missnöje.
Alla har sin smak, men spelgruppen börjar blöda då viljorna drar åt olika håll (tro mig, DÄR har jag erfarenhet...), värre blir det om mycket tid & kärlek "investerats" i spelformer(olika för olika spelare), då är förändringar & nymodigheter extremt svårt att peta in utan att nåns bomb går av..
Poängen är den att varje grupp har (eller som i vårt fall, saknar
) en viss sorts gruppdynamik(eller kanske gruppkänsla blir bättre ord iaf?), en viss sorts spelande och därmed även en viss sorts spelledande.
Problemet med just gruppkänsla är just att den är unik & kommer att försvara sig.
Den "räknas om" naturligtvis vid varje byte av spelare, men så länge majoriteten (SL räknas som 2-3 "röster) är kvar ur den gamla gruppen så ändras bara gruppkänslan & spelsättet marginellt & de nya anpassar sig eller sticker.
Så ska man ge upp & sluta? -Nje naturligtvis inte, folk är emot förändringar, men bara om de inte håller med eller inte förstår..
-Så testa lite olika spelformer, lite olika sorters äventyr & gärna olika spelledare & grupper (konvent är lysande för ändamålet).
Se vad folk tyckte, snacka gärna om vad/varför & jämför era svar/alternativ.
Kontentan av det hela är att flockdjur anpassar sig till gruppen, gruppen kommer att gräva ner sig i sitt sätt utan nya influenser/idéer...
Det finns inget "bästa" spelledarsätt, då olika personer uppskattar olika saker. (Typ sökandet efter "den heliga rpg-graalen" görs inom spelgruppen självt, men hämta matsäck(idéer) & hjälp(nytt blod) hemifrån(andra spelgrupper).)
Sök istället ett spelsätt (i värsta fall spelgrupp) som passar er(eller dig).
"Finns det inga andra alternativ, egentligen? "
Jag förstår din vilja att kategorisera, men jag tror att du drar dig vid näsan på lite visdom.
Det finns en oändlighet med spelar/spelledar -sätt, och de flesta kan inte (eller bör inte) läggas i ett fack så lätt (alls)..
Jag kan ju vara egen & grinig, men ungefär 1/3 av spelsätten jag sett vill jag inte ta i med en tång...
Så man skapar & formar ett spelsätt man gillar & thats what i do.
Det är mina 2 cents iaf.