Re: Metasystem kontra generella regelsystem
"Det är inte helt riktigt. Titta på GURPS så ser du att det egentligen är en ganska liten regelkärna."
Det beror på synvinkel. Psi-reglerna beskrivs i grundregelboken, inte i världsboken GURPS Judge Dredd under avsnittet Psi-Judges. Magireglerna beskrivs i grundregelboken, inte i världsboken GURPS Fantasy, och så vidare.
Motsvarande uppdelning i BRP finns inte. Stormbringer har sitt magisystem i världs-/regelboken för Stormbringer, och även om kärnan i regelsystemet (slå procenttärning under ett värde) är detsamma som i Cthulhu så kan man inte bara flytta över magisystemet från Stormbringer till Cthulhu, eftersom Cthulhu har sin egen lösning på problemet magi.
Som följd därav så har magi i Stormbringer fått en annan "smak" än magin i Cthulhu, som i sin tur skiljer sig från magin i Runequest. Nackdelen är inkompatibilitet, men det ser jag faktiskt inte som en nackdel. Spelar jag Cthulhu så vill jag spela Cthulhu, inte en Cthulhu-anpassad GURPS, och eftersom själva regelkärnan är densamma så går det snabbt att lära sig de procedurella skillnaderna för magi. Eller strid, eller vad det nu är.
"Jämför du GURPS lighet och stora GURPS så ser du att Light innehåller alla viktiga delar av systemet och bara är på 20-30 sidor."
Regelsystemet i den Fuzion-variant som finns i Usagi är på två sidor, inklusive lista över färdigheter och detaljerade stridsregler. Iofs tillkommer fem sidor färdighetsbeskrivning och jobb och arter är inte inräknade, men det är ju världsspecifikt fluff. Björn Hellqvist sammanfattade också Cthulhus regelsystem till två A4 inför ett konventsscenario. Själv sammanfattade jag Västmark, inklusive kort introduktion till världen, på tre sidor. Ganska små regelkärnor, eller hur?