zo0ok
Rollspelsamatör
Jag tror problemet är att ett halvbra regelsystem inte håller över tiden.Tack för all respons. Jag får många insikter av sånt här
Min hypotes är att inget regelsystem i världen är vatten värt om det inte uppbackas av intressanta och engagerande scenario-premisser. Således skulle ett regelsystem som ser bra ut på pappret kännas tråkigt om det inte används i intressanta och applicerbara världar/äventyr/scenarion. Däremot skulle ett halvbra regelsystem kännas mycket bättre baserat på samma förutsättningar.
Tror jag. Fast det är bara subjektiva antaganden. Alla triggas såklart av olika saker
Om man är ett avslappnat gäng och har tänkt att köra några äventyr eller en kortare kampanj så kanske det fungarar.
Men om man vill köra längre kampanjer, eller spela om och om, eller har spelare som är intresserade av min-maxning till exempel, då kommer det halvbra regelsystemet att ta mer och mer energi från det man egentligen vill fokusera på.
Men jag har haft en annan tanke som är lite relaterad. Om man utgår från ett väldigt lätt regelsystem som alla kan, som funkar, och som är snabbt...
...så skulle man kunna skriva äventyr (eller vad det nu är man vill skriva) med egna äventyrs-regler, som inte förvänta gälla längre utanför det äventyret.
Så om man exempelvis spelar Basic D&D så skulle man i vissa äventyr ha regler för långa resor, skräck, sjukdomar, bergsklättring, jakt/fiske/samlande, beteenden (som Pendragon), utmattning... osv.