Den mäktige überkrigaren hade i Eon 3 troligen löst det genom att finta eller göra en mängd utfall för att tvinga upp svårighetsgraden för försvararen. Dessutom kommer även milismannen i Eon 4 kunna hålla någon typ av defensiv gard för att underlätta sitt försvar i samma veva som han har en sköld. Den eventuella skillnaden som återstår ligger dock inte i att det är omvänd Ob som används utan att det är effekt som räknas, något som faktiskt är praktiskt görbart med omvänd Ob.
well, case in point; jag har aldrig någonsin sett ett effekt mot effekt-system som fungerar, de gör det
alltid hart när omöjligt att hantera situationer där rollpersoner kämpar i underläge, för om "högst effekt vinner" kommer draken/helmgasten/methuselahn/you name it alltid att slakta dem direkt.
Här är skillnaden:
I gamla Eon, om Nicoz med säg FV 25 och optad stridskonst, anfaller milismannen Albert, FV 14, suboptad stridskonst:
Nicoz gör tre anfall + ett för två vapen, får följande svårighet på varje:
Ob5T6
Albert försvarar sig med sköld och svärd (två vapen i stridskonsten), får följande svårigheter:
Ob2T6-Ob3T6-Ob3T6-Ob4T6
men om Nicoz genom ob-klättring misslyckas med ett enda av sina anfall, går Alberts svårighet genast ned på:
Ob2T6-Ob3T6-Ob3T6
Det finns alltså en mycket specifik dynamik här, vars like jag aldrig stött på i något annat rollspel; Eon erbjuder bättre möjligheter att slåss i underläge.
Nu är jag som kanske bekant bara med och gör väldigt specifika delar av Eon IV, så jag har ingen koll på stridssystemet, hence my worry, men om vi tänker oss att det är tex såhär:
Nicoz, FV 25, det är väl 6T+1 typ? Albert, FV 14, vad blir det tro...3T+3 kanske? Ob-klättringen blir bara till Nicoz favör, snarare än hans nackdel som den skulle varit i exemplet ovan, och om han får
högre effekt än Albert är Albert körd, right? Och det
kommer han få, om det inte finns typ en hel plantskola av modifikationer i Alberts favör.
Om vi kör motsvarande exempel men byter ut Albert mot en drake blir det hela ännu värre. Nicoz är en typ episkt skicklig kämpe, men kommer obönhörligen ändå få drakens svanssnärt i huvudet i första rundan, eftersom han måste -överträffa- drakens slag för 'Svanssnärt' med sitt eget slag för 'Undvika' för att överleva. I Eon III hade Nicoz bara tävlat mot sitt eget färdighetsvärde. Det är en
mycket stor skillnad där.
Jag menar inte att den exakta balansen mellan kombatanter i Eon III är helig, och det finns en orgie av tärningsexcercis involverad i stridssystemet som man med fördel hade kunnat jobba bort på något sätt, men den goda maktbalansen/dynamiken mellan kombatanter med olika skicklighetsnivåer/mäktighetsgrader är en av Eons main selling points för mig, en av de grejer som Eon verkligen gör bättre än
alla andra rollspel, och jag är därför lite orolig att den ska bli fuckad i Eon IV.
Relativt få fysiska färdigheter har kopplingar till Styrka och Tålighet som är monstrenas främsta attribut. Det är dock så att attribut inte avgör hur lätt det är att höja färdigheten, utan det spelar in i hur lätt det är. Det handlar enkelt om att "En person med hög bildning och Hög psy borde ha lättare än en person med låg psy och låg bil på att höja t.ex. akademiska färdigheter." (som Gemstone sa i "Vilken färdighet vill du (inte) se i Eon IV"-tråden).
Fair enough, det kan jag köpa. Jag har dock fortfarande stora invändningar mot att BIL öht är ett attribut
Och hur ser den här förbättringsmekaniken i Eon IV egentligen ut då?