Nekromanti Omvända tärningar i Eon IV

Hjalle

Swashbuckler
Vill man kunna konvertera allt gammalt till det nya är det väääldigt smidigt att göra om gamla FV:n till deras tärningsmotsvarigheter. Vilket innebär att Ob3T6 kommer vara ett normalt värde. Det har också indikerats av andra i tråden att 10 kan komma att bli "medelsvårighet", vilket korresponderar med att Ob3T6 är en medelskicklighet.

Utöver det bibehåller man skalan nedåt bättre genom att inte sätta medelskicklighet till tex Ob2T6.

Men bortsett från det håller jag väl i princip med dig. Man ska inte vara rädd att tänka riktigt nytt, även om jag kan tänka mig att din eventuella Eonvision skulle skilja sig från min (så som jag uppfattat din spelstil generellt).

Allt nog och ehuru.

/Hjalle

Helmgast
Poseur said:
Krigare (1) anfaller och bjuder ob4t6
Krigare (2) försvarar och bjuder ob3t6
Moddar:
Svårighetsnivå: 10
*Försvararen har sköld -2(i svårighetsnivå för försvarare)
*Anfallaren fintar +4(i svårighet för både försvarare och anfallare)
Ordvalet "bjuder" förvillar mig lite. Avser du någon form av satsningsmekanism?

/ Anton, alltid välkommet med regelförslag

Poseur

Swashbuckler
Förlåt, förvirrade ordaval bara.
Det jag menar är helt enkelt krigarnas värde i att slåss, dvs FV.
Menar inte att man ska satsa olika tärningar på olika handlingar, som man typ gör i D&d.

Annars undrar jag om ni skulle kunna svara på om striderna vinns av den med bäst effekt eller räcker det med att lyckas slå över en svårighetsgrad?

/Poseur

Ezping Orm

Hero
Annars undrar jag om ni skulle kunna svara på om striderna vinns av den med bäst effekt eller räcker det med att lyckas slå över en svårighetsgrad?
Den med bäst effekt vinner.

Det finns en hel del detaljer och taktiska val i systemet så det räcker inte alltid med ett högt färdighetsvärde för att vinna en strid. Men mer info om detta kommer vi släppa längre fram... :gremsmile:

/Jonatan

Poseur

Swashbuckler
Så det blir ännu enklare att vinna en strid om man har högt FV och kan stridssystemet bra då man själv kan välja de taktiska val som underlättar för en själv att vinna.

Så genom att ha högst FV och göra de rätta valen så ökar man ens chanser att vinna, medan man med lägre FV och gör rätt val får mindre chans till att förlora.

/Poseur tycker fortfarande bättre om idén att man slår mot sitt eget FV.

Phelan

Hero
En intressant följdfråga är om skadan på något sätt är relaterad till hur bra effekten är? (Bortsett från att jag antar att nån slags perfekt slag finns.)

En koppling effekt - skada minskar ju den uppenbara stora fördelen av att vara lite bättre på FV men i övrigt ha likvärdig utrustning.

Mvh / Phelan

Rickard

Urverk speldesign
Hjalle said:
Vill man kunna konvertera allt gammalt till det nya är det väääldigt smidigt att göra om gamla FV:n till deras tärningsmotsvarigheter. Vilket innebär att Ob3T6 kommer vara ett normalt värde.
Vad baserar du OB3T6 är normalt värde på? En enkel konvertering är att ta Eon3:s värden och dividera med fyra. Restvärdet blir modifikationen. Så någon som har 5, 10, 15 i värde får en tärningsmängd på 1T6+1, 2T6+2 och 3T6+3. I ditt exempel om att 3T6 är standard skulle motsvara ett normalt värde på 12 i gamla Eon. Vad baserar du det på?

Det har också indikerats av andra i tråden att 10 kan komma att bli "medelsvårighet", vilket korresponderar med att Ob3T6 är en medelskicklighet.

Utöver det bibehåller man skalan nedåt bättre genom att inte sätta medelskicklighet till tex Ob2T6.
Nu vet vi inte hur grundegenskaper kommer att bli, annat än att de också är tärningskombinationer. I gamla versionerna har vi skadebonus i form av 1T6, 1T6+1 och så vidare så det "vettiga" vore att ha grundegenskaperna på den skalan. Färdigheterna skulle också kunna ge sitt fulla värde till färdigheterna.

Så säg att en färdighet normalt ligger på 1T6. Det innebär att en normal färdighet på 2T6 ger en total summa på 3T6.

---

Hypotetiskt sett. Återigen, folk antar att allting ska fungera som det gjorde förut. Ändringar i grundsystemet måste dock skapa nya former av lösningar. Förhoppningsvis smidigare lösningar utifrån den nya ändringen.

/Han som tycker det är konstigt att utgå från att man ska ha OB3T6 när medelsvårigheten ligger på 10 för det innebär bara 62% chans att lyckas med en färdighet (folk föredrar tydligen 70% chans enligt en poll på ENWorld)

Helmgast
En intressant följdfråga är om skadan på något sätt är relaterad till hur bra effekten är? (Bortsett från att jag antar att nån slags perfekt slag finns.)
Bra effekt ökar skadan, eller snarare att bra relativ effekt ökar skadan. Det motsvarar ungefär perfekt slag, vilket förenklar på så vis att man bara behöver räkna ut summan och inte behöver kolla startkombinationer av tärningsslagen (som man behövde i gamla Eon för att avgöra fummel och perfekt).