Eller hur ska man gå tillväga?
Du har redan fått en del goda råd, jag tänkte försöka bidra med några till
(få se om jag lyckas).
Använd sunt förnuft, egentligen självklart men icke att förglömma.
Kolla "absoluta" gränser i respektive system, finns det nått max på vad en stark människostor varelse har för styrka? Om det finns så måste man ha mycket goda skäl för att överstiga den gränsen.
leta likvärdiga monster, detta tror jag är ganska viktigt. Tex kolla in orcherna i båda spelen, hur är de beskrivna på respektive ställen, se vad som verkar vara en stark orch i respektive system för att få en känsla för vad "stark" kan betyda.
Och om man har en stark orch, jämför då vad en medelstark rese/ogre har i respektive system. Så att inte en dnd reseliknande/ogre individ blir svagare än en stark orch om man översätter till DoD.
Den typen av jämförelser av likvärdiga monster tror jag är väldigt viktiga för att få en känsla var monstren "skall" ligga i svårighetsnivå.
Det är inte kul att en orchsläkting plötsligt blir jättefarlig/helt ofarlig bara för att den kommer från ett annat system, det skall finnas ett "verkligt" skäl att de blå orcherna från det andra spelet är väldigt svaga, kanske är de mindre och klenare, man ser det och de har mindre muskler.
Men om det inte finns special skäl tror jag en orch (dod) skall vara ganska lik en annan orch (dnd).
Det blev lite pladdrigt mitt inlägg men jag hoppas du förstår.
Lycka till
Bombu