Nekromanti Onödiga rollpersoner/onödigt spel?

Sodivra

Champion
Nej, ni har fel bägge två!

Det handlar varken om att ta bort utmaningen eller att lägga utmaningen på ett annat ställe än tärningsslaget. Det jag säger är att det är mycket mer engagerande att se Professor Maren kämpa med att framställa en ny medicin ifall det är för att rädda sin döende bror. Det är mycket starkare att se soldaten Jim gå ut i krig om han gör det mot sin mors vilja. Det är mycket mer roligt att se Jenny slå sönder en vas om vi vet att det är vasen hon fått av sin vän Adrian som är jättestolt över sin gåva.

Helt enkelt, människor är sociala varelser, och människor kan vi relatera till. Så fort du introducerar en spelledarperson så kommer rollpersonerna och spelarna ta ställning till vad de tycker om henom, det kommer väckas åsikter inför personen, för det är så vi människor fungerar. Vad känner du kärlek till? Hat? Andra människor.

Rollpersonerna får betalt för att att rigga en pistolduell mellan två anonyma ungtuppar... Okej, so what?

Däremot, om den de ska rigga duellen mot är deras gamle skyttelärare, hatad för sin pennalism men även respekterad för den disciplin han lärde rollpersonerna som fick dem att bemästra pistoler, allihopa... Då kommer det rollpersonerna gör betyda något för dem. Man har genast en uppfattning om ifall det är en bra eller dålig sak att göra, eftersom man har antingen tycker illa eller bra om sin gamle lärare... Och denna relation kan förändras i spel också.

Och DÄRFÖR så kan man alltid använda relationer till andra människor som insats ("Vad kommer hon tycka om jag gör så här? Är det värt att svika honom för det här?") istället för rollpersonernas liv, och det är förstås anledningen till att jag tog upp det här i tråden.

Faktum är att man alltid borde relatera äventyret till andra personer. Titta på de filmer jag tog upp, och tänk er att rollerna gör saker för sin egen skull, och att deras handlingar inte skulle motiveras av eller påverka relationerna till de andra rollerna. De skulle ju bli dötrista filmer.

Åh, och om någon trodde det: Det här resonemanget med Relationer är inte detsamma som resonemanget om Mening jag tar upp i mitt andra inlägg, det är två olika saker och jag ska skriva om den andra nu.

...nu när jag har en blogg så behöver jag inte bry mig om att vara tydlig på forum. Jag kan alltid använda det som ett förarbete för att posta något genomarbetat på bloggen sen. Ma ha ha ha ha!

solvebring

Superhero
Re: Nej, ni har fel bägge två! -AHA!

Faktum är att man alltid borde relatera äventyret till andra personer. Titta på de filmer jag tog upp, och tänk er att rollerna gör saker för sin egen skull, och att deras handlingar inte skulle motiveras av eller påverka relationerna till de andra rollerna. De skulle ju bli dötrista filmer.
Nu är jag med på noterna. Well, håller med om detta också. Det är ju också just det som är hjärtat i Staden för den delen - relationerna. Inte att de finns där utan varför de finns där, varför de ser ut som de gör och hur de påverkar det hela och i sin tur påverkas. Det är i alla fall min erfarenhet av det. Berättelsen ändrar relationerna och det är de ändrade relationerna som leder en vidare till mer berättande.

Fast lite tillbaka till min misstolkning. Det här gör ju samtidigt att man kan bygga ett jävligt bra rollspel, även om det inte just är ett berättarrollspel, helt och fullt kring relation och konsekvens istället för att köra med slumpar, tärningar etc. Om man nu vill ha det så. Personligen gillar jag bäst en fin balansgång mellan detta. Skulle jag dock välja så väljer jag lätt relation och konsekvens eftersom det är mer kreativt och mer dramatiskt.

Är dessutom jävligt sugen på att få ihop en spelidé som helt bygger på just detta. Fast så smart är jag nog inte.

Sodivra

Champion
[Psykologi] Mänskliga villkor

Måns said:
Menar du något annat än Story Now. För det låter exakt som Story Now.

1. Spelet behandla någon sorts mänskliga problem.
2. Vidare måste de här problemen ta sig uttryck i konkreta fiktiva situationer.
3. Problemen måste leda till kontinuerliga konflikter mellan de olika karaktärerna i fiktionen.
4. Slutligen måste problemet lösas genom det som händer när spelarna själva fattar beslut åt de karaktärer de kontrollerar.
Det är verkligen inte Story Now! Vad jag menar är att ALLA lekar, spel och fantasier behandlar någon form av mänskliga problem. Story Now gör det, rollspel gör det, brädspel gör det, mamma-pappa-barn gör det, kull gör det!

Ett litet citat från Wikipedia om lek, som jag tycker fångar det ganska bra:

"free and unstructured play is healthy and - in fact - essential for helping children reach important social, emotional, and cognitive developmental milestones as well as helping them manage stress and become resilient"
Med andra ord, som barn utvecklas man genom leken. Mamma-pappa-barn och Affär är ett sätt att utforska sociala roller (Återigen relationer! Livsviktigt för människor!) och tvärtom så har traumatiserade barn en tvångsmässig lek de har fastnat i när de inte kan hantera sitt trauma.

Men människor kan fortsätta att leka, spela och fantisera efter att ha blivit vuxna, och det är här jag börjar spekulera, för att det är ett säkert sätt att känna på, öva på, och hantera mänskliga villkor.

Tänk efter, evolutionspsykologiskt, varför leker vi egentligen? Varför har vi en fantasi överhuvudtaget, hur hjälper det oss att överleva? Jo, för att människans hjärna kan göra simuleringar av händelseförlopp utan att faktiskt utlösa dem. Vi kan föreställa oss hur det skulle vara att klättra upp för ett brant berg och hur det skulle kunna sluta, och bestämma om belöningarna är värt riskerna innan vi faktiskt klättrar upp för det.

På samma sätt kan spel och lek vara ett sätt att prova på, på låtsas. Spel låter oss leka med seger och nedergång, den statusskillnad som kommer där, och problemlösning. Lekar som kull låter oss pröva på fara, makt och nederlag.

Så rollspel hanterar redan mänskliga villkor. Min poäng är:

Man kan se till att välja de teman som bäst engagerar
(Förutsatt att man vill att rollspel ska vara mer än ett rent spel)

istället för bara "ni får 500 guld om ni gör det" så borde man kunna ta reda på vilka mänskliga teman och frågeställningar som verkligen engarerar spelarna. Pengar är inte så spännande. Då är relationer oftast bättre...

Betyder det här att det måste finnas en risk, en spänning, en känsla av osäkerhet, för att det ska vara intressant att behandla dessa villkor? Tja, jag tror det.

Nu önskar jag att Fiktionslek fanns på forumet.

Sodivra

Champion
Re: Nej, ni har fel bägge två! -AHA!

Fast lite tillbaka till min misstolkning. Det här gör ju samtidigt att man kan bygga ett jävligt bra rollspel, även om det inte just är ett berättarrollspel, helt och fullt kring relation och konsekvens istället för att köra med slumpar, tärningar etc. Om man nu vill ha det så. Personligen gillar jag bäst en fin balansgång mellan detta. Skulle jag dock välja så väljer jag lätt relation och konsekvens eftersom det är mer kreativt och mer dramatiskt.
Javisst! Det som jag pratar om här skulle du kunna få in i spelregler, världsbeskrivning, äventyrsskrivning och spelledarstil/spelarstil. Take your pick! På alla dessa områden kan man stötta spelet till att handla mer om relationer.

Botulf

Hero
solvebring said:
Ingen aning. Det jag fick ut ur Dante var att man blir typ odödlig och redigt powerful och kan tampas med Cthulhu och Tor om man så vill. Då frågade jag vad som var kul med det och vart driften i att spela odödlig finns eftersom det låter helt meningslöst. Med glimten i ögat blev då svaret "Man kan ju brottas med Cthulhu och Tor!"

Jag vet alltså ingenting om boxens faktiska material i sig. Immortal betyder dock odödlig så även om dina motståndare kan mäta sig med dig så finns där ju ingen egentlig risk eftersom du är odödlig?
Det är skillnad i ett spel som inte är fysiskt och där man attackeras på andra vis...
... Så, detta D&D-snack är egentligen bara ett exempel jag grundade tråden på kring tanken om att om man rent hypotetiskt nu spelar odödlig i ett spel som är såpass fysiskt som D&D, vad är i så fall meningen med det hela?
... Därtill: Finns det onödigt spelande och är det verkligen kul med onödigt spelande, finns det någon drift kvar i det?
Tja är det inte kul att spela så är det nog att betrakta som onödigt. Om spelarna (och SL) upplever det de gör som roligt och upplever det som att man "kommer någon vart" vilket lika gärna kan vara helt narrativa och vara helt baserade på rollgestaltandet. Är det inte kul så är det onödigt spelande.

Om vi teoretiskt utgår från ett exempel rörande en grupp odödliga rollpersoner där rp tekniskt sett inte kan dö betyer att allt är frid och fröjd och lever en totalt intetsägande och omotiverande tillvaro utan fortfarande kan ha intresseområden, viljor, ego, altruism och individuella drifter. Skulle man dock försöka gestalta ett spel som faktiskt utgår från att rp består av gudar som faktiskt inte kan dödas rent metafysiskt så får man nog tänka utifrån ramarna vad som är metaploten och vad som kan tänkas vara för alternativa infallsvinklar. En infallsvinkel är ju att om världen skulle gå under exempelvis så kanske hela deras existens blir meningslös och just för att undvika denna totla meningslöshet så kommer rollpersonerna kämpa bittert in i det sista mot klockan för att rädda världen. Alltså att man klart får definera vad som är rp´s intressen. Är rp´s intressen exempelvis att som gudar se till att världen ser ut på ett visst sätt så finns det givetvis antagonister som vill något helt annat: exempelvis totalförändra allt på ett för rp inte särskillt fördelaktigt (om det är rent praktiska, altrusitiska eller andra skäl kan lätt underordnas). Man kan alltså alltid utgå från temat "det finns värre saker än döden". Om rp måste övervinna motståndare för att inte spärras in i något mytologiskt helvete/fängelse eller dylikt för evigt så finns det rätt mycket som kan motivera rp och handlingen.

Alltså kan man hitta en motivering som är underhållande är spel kul. Kan man inte inte en motivering som är kul eller underhållande så är det inte kul och då lär ingen spela det.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Eftersom jag ofrivilligt är upphov till denna diskussion känner jag mig manad att träda fram och erkänna att jag personligen tycker att Immortals-boxen till D&D BECMI är en ångande fekaliehög inte jättebra, och att jag äger den bara för att jag ville ha alla fem boxarna i serien …

solvebring

Superhero
Eftersom jag ofrivilligt är upphov till denna diskussion
Jag hoppas att jag inte trampat på några tår här nu? Det var nämligen inte min mening. Det var bara så att ditt lilla historia om old school D&D som diskuterades i Vrålen, och det med glimten i ögat, inspirerade Arvidos som i sin tur bad mig skapa en tråd utifrån min fråga till dig om vad som är roligt med det hela om man är odödlig.

Dessutom hoppas jag att det framgår av sig självt att ditt "svar" som citerats ovan "Man kan brottas med Cthulhu och Tor!" också det uttalades med glimten i ögat och att du därmed inte sagt att du älskar Immortalboxen för det. Snarare tvärtom? :gremwink:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
solvebring said:
Jag hoppas att jag inte trampat på några tår här nu? Det var nämligen inte min mening. Det var bara så att ditt lilla historia om old school D&D som diskuterades i Vrålen, och det med glimten i ögat, inspirerade Arvidos som i sin tur bad mig skapa en tråd utifrån min fråga till dig om vad som är roligt med det hela om man är odödlig.
Haha! Nej då, inte alls.

Jag tänkte bara – eftersom jag nämns här och var i diskussionen – ge mig till känna och säga att jag … um … inte har något att säga i frågan.

solvebring

Superhero
Jag tänkte bara – eftersom jag nämns här och var i diskussionen – ge mig till känna och säga att jag … um … inte har något att säga i frågan.
:gremsmile: Okej, ja då är jag med på noterna. Så svårt att avläsa vad folk tycker och menar i text ibland så jag kände mig tvungen att förklara så att det inte är några hard feelings.

Mogger

Hipsteranka
Re: [Psykologi] Mänskliga villkor

Väldigt intressant. Du är något på spåret här. Note to self: läs Arvidos blogg!

Du är inte den ende som saknar Fiktionslek f.ö