Den färdighet i Eon som jag aldrig någonsin hört komma till användning är....ba-ba-doom:
Skridskor.
Men det stör mig personligen mer när färdigheter tar ut varandra och därför helt enkelt är ett prov på att färdighetsuppsättningen liksom är...ogenomtänkt. Praktexemplet här är 'få-folk-att-knulla-en'-färdigheterna i WoD, där bland annat Vamp, Etiquette, Charm och Seduction fyller i princip identiska funktioner.
WoD hade sammantaget jääävligt många jävligt konstiga färdigheter. Ofta makeade de kanske någon slags sense i de separata spelen, men blev helt fucked up när man crossovrade eftersom de var för lika andra färdigheter i andra böcker. (WW hade också den dåliga ovanan att helt spontant publicera nya, lösryckta och absurt nischade färdigheter i olika splatbooks - den enda gång en Eon-splatbok någonsin inkluderat en ny färdighet var då det verkligen, verkligen var på sin plats (Mekanik i 'Dvärgar')). Vi har bland annat, men inte begränsat till, Carousing, Kenning, Logic, Mimicry, Panhandling, Shentao, Style (älska!), Ventriloquism, Artillerist, Fencing, Fire Dancing (bäst!), Lip-Reading, Weaving, Beast Lore, Black Hand Lore, Cartography, Camarilla Lore, City Secrets, Classics, Enigmas (det här var rentav en central färdighet i KotE), Greymare, Hearth Wisdom, Inconnu Lore, Koldunism, Moneylending, Plague-breeding (älska), Sabbat Lore, Thanatology (man what? fast jag erkänner, Cappadocians wants this skill...), Weather Eye, Gematria, Numerology, Sacred Geometry.
Jag tror spontant att Plague-breeding tar priset som den mest ansträngda rollspelsfärdigheten någonsin.
WoD hade dock också den stora och underskattade hemmafru-i-förindustriell-tid-färdigheten "Seneschal", vars motsvarighet jag känner saknas i typ alla andra rollspel, inklusive Eon, så WW ska ha en stor jävla genus-guldstjärna för det.
- Ymir, stör sig