Nekromanti Onödigaste färdigheten i ett rollspel?

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Arfert said:
Seneschal är väl inte en hemmafru-färdighet? Var väl ett rent manligt yrke i en medeltida setting? Eller minns jag fel? En bra färdighet för Eon och Saga, dock.

saxat ur wikipedia:
The most basic function of a seneschal was to supervise feasts and domestic ceremonies; in this respect, they were equivalent to stewards and majordomos. Sometimes, seneschals were given additional responsibilities, including the dispensing of justice and high military command.
Läser man vidare i artikeln så får man även veta att det på svenska närmast kan översättas med riksdrots. Inte mycket hemmafruvibbar där inte.

Dessutom så används termen ibland även inom olika ordensväsenden, ofta som synonym till ceremonimästare.

/Anders
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det är möjligt att de som skrev om färdigheten i WoD antingen missuppfattat vad en Seneschal var, eller lade till egen betydelse (vilket är varje spelskapares privilegium, jag har ju kvinnliga riddare i Saga, till exempel). Men IRL var det ett manligt jobb.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Själva jobbet är nog i princip identiskt.

Men har du rang, status, lön, och undersåtar är du seneschal och man; har du det inte det är du hemmafru, och ja, könet är ju inbyggt i ordet.
 
G

Guest

Guest
Aldrig sett en onödig färdighet, att systemen applicerar färdigheterna dåligt är en helt annan sak, så även att inte ha någon för äventyret irrelevant färdighet som ändå bygger karaktärens helhetsintryck...
Finns det fler färdigheter med samma syfte så väljer jag att se dem olika skolor om de är tränade eller kunskapsbaserade, finns det färdigheter utan syfte i spel så räknar jag dem som trivia eller arkaiska teorier...
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
"Clamming" (att hitta musslor) och "Surfing" (vad det låter som) är två favoriter från Rolemaster Companion IV, V, VI eller IXIX. Rolemasters alla supplement är en outsinlig källa till extremdetaljistiska färdigheter.

hälsar
Örnie
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Jag tror det var Drakar och Demoners gamla Magikerns handbok där färdigheten "Kunskap om animal magnetism" fanns. Den användes visserligen för vissa bokens nekromantiska ritualer, men det känns ändå löjligt smalt och som att den borde ha kunnat gå in under någon allmän nekromantifärdighet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
CapnZapp said:
Själva jobbet är nog i princip identiskt.

Men har du rang, status, lön, och undersåtar är du seneschal och man; har du det inte det är du hemmafru, och ja, könet är ju inbyggt i ordet.
Hemmafruar brukar dock inte leda trupper, vilket kunde ingå i jobbet. Inte heller har de en stab specialister under sig, som kockar och liknade.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kommer inte på någon såhär på rak arm, men Ymirs förslag ligger ju bra till. Skridskoåkning känns lite väl onödig.
Att jag inte kommer på nån såhär, tror jag beror på att vi rationaliserat bort den/de färdigheter & klumpat ihop dem till något bättre.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Arfert said:
CapnZapp said:
Själva jobbet är nog i princip identiskt.

Men har du rang, status, lön, och undersåtar är du seneschal och man; har du det inte det är du hemmafru, och ja, könet är ju inbyggt i ordet.
Hemmafruar brukar dock inte leda trupper, vilket kunde ingå i jobbet. Inte heller har de en stab specialister under sig, som kockar och liknade.
Fast det kunde väl hända här och var att de var tvungna att rycka in till försvar? T ex i gamla Japan. Med utfasade vapen, iofs.

Men härförare var de väl knappast. Å andra sidan tror jag WW hade lite svårt att hitta ett bra namn som betydde något i stil med "Hushållsfärdigheter" eller "Hemkunskap" som inte lät alltför lamt. (Fast att ett så brett fält - kommendera hushållet, bereda & konservera mat, städning, etc etc) sköts av en färdighet visar ganska starkt på vart spelets fokus ligger. Ärligt talat - kommer den användas? Känns lite som att det skulle räcka med en bakgrundsnotis med en del färdigheter (ex vallning).

Eh, kliver ner från min tvållåda nu. :gremwink:
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Svår fråga. Det beror så mycket på spelet. Fire building i gamla klassiska tradspel är rätt meningslös, men i Burning Wheel absolut inte, tex. Beror till stor del på hur spelet hanterar färdigheter tycker jag.

Men, det spel som jag stött på som har flest vansinniga färdigheter är Rolemaster Standard System, det gav mig huvudvärk att bara se färdighetsträden.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Om inte onödig så felplacerad

Min klassiska hang up är när färdigheterna botanik och geologi dyker upp i fantasyspel eftersom dessa "vetenskapsindelningar" är 1800-talsfenomen.

//erik. efterlyser färdigheten "diskursteori" i fler rollspel
 
Joined
13 Nov 2008
Messages
162
Location
Z
Jag kan knappast bidra med galnare exempel än vad som redan nämnts i denna tråd, men jag fliker in min bitterhet över min bard i D&D som, för att skildra sin brokiga och mångfacetterade bakgrund, skaffat ranks i Profession: Tailor såväl som Profession: Cook, men vars produktiva förmåga snabbt lamslogs med att gruppens magiker skapar en låda med oändliga matförråd samt besvärjelser för att reparera minsta skavank på paltorna. :gremsmirk:
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Kan man inte kasta den på andras formelsamlingar? Jag skulle lätt vilja spela en duelmagiker som var helt specialiserad på att jävlas med andra magiker.
 
Top