helt uppenbart är ju att alla gudar på sitt sätt är av ondo. det vet ju vi som lever i den vanliga världen och det kommer vanarerna som lever på mundana förstå om några tusen år då nån snubbe skriver ner en teori om evolution. då inser dom stackars vanarerna snart att dom härstammar från tirakerna och att ingen gud alls har skapat universum. sedan tar det väl några tusen år till för tirakerna att fatta att dom härstammar från apor eller nått dyligt... sen e det slut på religösa krig i mundana.
den som väntar på nått gott...
men ärligt. finns det någon ond gud i eon? ur vår synvinkel så finns det ju en hel hög... dibuk, azadreus barn, arachnoiderna och ett par till. men det är bara en subjektiv bedömning. gastar älskar säkert dibuk å spindlar väver nog extra fina nät till deras gudinnas ära. om vi ska fortsätta att se det subjektivt och ha vår världs historia i åtanke kan man nog dra den slutsatsen att Daak troligtvis är den mest blodtörstiga av dom alla. då Daak i eon på dom flesta sätt är ruggigt lik den kristna guden och daakanhängare och kyrkofolk säkerligen är minst lika blodtörstiga som kristna påvar å kardinaler har varit i svunna tider.
så det är inte omöjligt att framtida vanarer kommer läsa i sina historieböcker om alla daakiska korståg, skaka på huvudet och tänka "vilka okunniga satar, döda i sin guds namn när han inte existerar". medan andra gudar såsom dibuk, azadreuz barn etc. etc. för alltid kommer att falla i glömska... fast säkert finns det ju vanarer som kommer att raka sina huvuden och bära deras tecken å skrika "UT ME CIREFALIERNA" såsom rassar dekorerade med asatecken gör nuförtiden.
var va jag nånstans... va skrev jag om... jag tappade bort mig..
just ja. slutsatsen: beror på hur man ser det. räknar man med att ondast är den gud i vars namn det dräpts flest så vinner nog daak med hästlängder. räknar man det ur gemene rollpersons perspektiv (förutsatt att han är hjälte) så är nog dibuk med polare ondast.