Nekromanti Ond gud?

Ymir

Liten kantbaron
Beror helt på vad man definierar som 'ondska'. Tanken är att ont och gott ska vara subjektivt i Eon, precis som i verkligheten. Vill du ha alignments bör du nog se dig om någon annanstans.

- Ymir, påpekar

Helmgast
Sluta, snälla sluta

Vill se och vill se, de drivs nog av andra intressen.

Ta bort ondskan (och godheten) ur Eon. Nu!

Krike

Veteran
Dikus (eller vad han heter) är ju vissa necromantikers gud men om han e' så ond vet jag inte... som sakt det finns inte "got" och "ont" utan bara olika sätt att se på saker å ting...

Ilion

Veteran
Re: Sluta, snälla sluta

Jag håller med, leta inte efter en ond gud i böckerna. Eon är mycket baserad på att ondska är subjektivt. Dick har vi ju avgrunden och mörkret, men mitt tips är att använda en demon eller nåt som vill ha makt i nån sektor som rollpersonerna inte vill, för ifall man går på Thalamurs tankesätt så är ju gudar bara demoniska fenomen.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Surpuppa

Xinu skulle väl kunna kallas ond? Inte för att han eller hans löjliga kumpaner är något stående inslag i mina egna kampanjer. Men det är fel att försöka tvinga på någon annan sin egen världsbild bara för att man anser att den är mer korrekt. Bara för att Johan/Torak har en mindre komplicerad syn på Eons värderingar är det inte säkert att han har fel.
Vill man ha en vedervärdig skurk att tampas mot så skulle jag alltså rekommendera Xinu.

Helmgast
Re: Surpuppa

Jag vet att man inte bör besserwissra sig, men det finns så många andra rollspel som mår bra av objektiv ondska. Eon gör det inte.

Storuggla

Champion

"för ifall man går på Thalamurs tankesätt så är ju gudar bara demoniska fenomen. "

Fy honken vad ballt det vore om det var sanningen i Mundana! :gremlaugh:
Alla har rantat runt och dyrkat sina gudar och haft sig, och sen kommer en modul där det svart på vitt står att Thalaskerna har haft rätt, Daak är bara en gigantisk okontrollerad dissipation! :gremwink:

Storuggla, skulle gilla det nacksvinget

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Jag vet att man inte bör besserwissra sig, men det finns så många andra rollspel som mår bra av objektiv ondska. Eon gör det inte."

Din och min vision av Eon och Mundana kanske inte inkluderar objektiv ondska. Men det är inte vi som dikterar hur andra ska tänka. Sedan kan man ju verkligen undra vad som är subjektiv ondska när det gäller Xinu och hans anhängare. Han är precis lika stereotypt ond som de flesta andra, klassiska fantasyskurkar.

Fahnen

Swordsman
Religoner: Gudars kamp är ett ställe att leta "onda*" gudar på.
Nekrokulter, Demonkulter brukar inte vara särskilt "goda*".

* Ond och god finns inte i mundana, vilket redan påpekats.

$hotgun Harvey

Veteran
helt uppenbart är ju att alla gudar på sitt sätt är av ondo. det vet ju vi som lever i den vanliga världen och det kommer vanarerna som lever på mundana förstå om några tusen år då nån snubbe skriver ner en teori om evolution. då inser dom stackars vanarerna snart att dom härstammar från tirakerna och att ingen gud alls har skapat universum. sedan tar det väl några tusen år till för tirakerna att fatta att dom härstammar från apor eller nått dyligt... sen e det slut på religösa krig i mundana.

den som väntar på nått gott...

men ärligt. finns det någon ond gud i eon? ur vår synvinkel så finns det ju en hel hög... dibuk, azadreus barn, arachnoiderna och ett par till. men det är bara en subjektiv bedömning. gastar älskar säkert dibuk å spindlar väver nog extra fina nät till deras gudinnas ära. om vi ska fortsätta att se det subjektivt och ha vår världs historia i åtanke kan man nog dra den slutsatsen att Daak troligtvis är den mest blodtörstiga av dom alla. då Daak i eon på dom flesta sätt är ruggigt lik den kristna guden och daakanhängare och kyrkofolk säkerligen är minst lika blodtörstiga som kristna påvar å kardinaler har varit i svunna tider.

så det är inte omöjligt att framtida vanarer kommer läsa i sina historieböcker om alla daakiska korståg, skaka på huvudet och tänka "vilka okunniga satar, döda i sin guds namn när han inte existerar". medan andra gudar såsom dibuk, azadreuz barn etc. etc. för alltid kommer att falla i glömska... fast säkert finns det ju vanarer som kommer att raka sina huvuden och bära deras tecken å skrika "UT ME CIREFALIERNA" såsom rassar dekorerade med asatecken gör nuförtiden.

var va jag nånstans... va skrev jag om... jag tappade bort mig..

just ja. slutsatsen: beror på hur man ser det. räknar man med att ondast är den gud i vars namn det dräpts flest så vinner nog daak med hästlängder. räknar man det ur gemene rollpersons perspektiv (förutsatt att han är hjälte) så är nog dibuk med polare ondast.

Helmgast

Sedan kan man ju verkligen undra vad som är subjektiv ondska när det gäller Xinu och hans anhängare. Han är precis lika stereotypt ond som de flesta andra, klassiska fantasyskurkar.
Ja, och det är ett problem. Därför stryks han bort ur min värld.

Dessutom så var inlägget en uppmanning (snälla sluta) inte en befallning (sluta eller avlid). Det är bra sett ur mitt egenintresse om tonen på forumet ändras till ondskesubjektivitet, särskilt då Neogames till stor del styrs av kommersialistiska intressen. Stor efterfrågan på onda element => degenerering av Mundana. :gremmad:

Ni gör som ni vill, men bra om ni vet vad jag vill. :gremwink:

Helmgast

Gudar är demoner som vinner kraft av bl a tillbedjan, 'vanliga demoner' måste äta hela själar i ett svep (offrar sin själ till demon eller så).

På ett ungefär. Alltså är det ballt som honken.

SP Goten

Veteran
Om du vill veta ett par onda gudar (förlåt ni som har sakt att onda gudar bara är onödigt :gremfrown: ) så är Dibuk kulten en ond religon och dem dyrkar demon guden Dibuk(se "Religoner: Gudarnas Kamp")!!! Sen finns det även Xinu(se i samma bok som Dibuk) som skapade dem hemska (för dem som levde i Helm och dem som möter dem) Helmgastarna(se "Vandöda & Nekromanti") av liken från Daak ridarna som han dödade!!
Så nu vet du!!!!! :gremcool:

Mäster Atrion

Warrior
Ond och Ond det beror väl vem som tolkar dem !!!!

Jo nog finns det några onda religioner t.ex: Dibuk kulten
( Dödsguden ), Comersium Lamia ( Vampur/Lamia guden )

De är väl de största av ondingarna om du vill kalla dem det !

Phelan

Hero
Ond eller missförstådd?

Tja, egentligen finns det för lite beskrivet i officiellt Eonmaterial om innehållet och tankarna bakom Xinu och hans lära för att kunna definiera den som ond eller god. Bristfälligt beskriven tycker jag är det mest korrekta. Vill man använda Xinu bör man först försöka fylla i luckorna och fundera kring vad det är med Xinu som gör att guden lyckas få några anhängare...

Mvh / Phelan